وقتی به خانه‌ای با فضای کوچک فکر می‌کنید، احتمالا خانه‌ای 50 متری به ذهن‌تان خطور می‌کند که اخیرا میان آن‌هایی که واقعا دنبال یک خانه‌ی نقلی و کوچک می‌گردند محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. زندگی در چنین خانه‌هایی مزیت‌های خود را دارد و خانه‌های بزرگ لزوما حس خوشبختی را برای انسان به ارمغان نمی‌آورند. میانگین متراژ خانه در تهران 110 متر است و باتوجه به این میزان خانه‌های 70 متری کوچک محسوب می‌شوند.

امروزه دیگر زندگی در خانه‌های کوچک‌تر گامی به عقب به‌شمار نمی‌آید و افراد بنا به دلایل مختلف غیر از مشکل کمبود بودجه‌ای رو به خرید یا اجاره‌ی خانه‌های کوچک می‌آورند. چراکه خانه‌های کوچک مستلزم وقت، انرژی و پول کمتری هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به طراحی دکوراسیون داخلی و سبک زندگی دارند. حالا بیایید خانه‌ای 70 متری را درنظر بگیریم و سعی کنیم مزایای آن را برشماریم.


خانه‌های کوچک‌تر مقرون به‌صرفه‌تر هستند

مهم‌ترین عامل محرک برای خرید خانه‌های کوچک برای اغلب افراد قیمت پایین‌تر آن‌هاست. یکی از افرادی که بر این مبنا رو به خانه‌های 70 متری آورده می‌گوید: «من و همسرم تصمیم گرفتیم که از یک خانه‌ی 150 متری به یک آپارتمان 70 متری اسباب‌کشی کنیم تا با پولی که می‌توانستیم پس‌انداز کنیم کاروکاسبی برای خود راه بیاندازیم. ما برآورد کردیم که با این کار می‌توانیم مقدار زیادی پس‌انداز  کنیم که خوشبختانه بااسباب‌کشی به خانه‌ی کوچک‌تر و ارزان‌تر موفق شدیم به هدف‌مان برسیم.»


زندگی در خانه‌های کوچک منجر به صرفه‌جویی در مخارج قبوض و دیگر هزینه‌ها می‌شود.

صرفه‌جویی در مخارج قبوض و دیگر هزینه‌ها

هزینه‌ی بیمه، مالیات و عوارض، گاز، آب، برق و غیره نیز در خانه‌های کوچک‌تر کمتر تمام می‌شوند. هرچند که بیمه و عوارض غیر از متراژ، تحت تاثیر عوامل دیگری نیز هستند، ولی قطعا با اسباب‌کشی به خانه‌‌ای کوچک‌تر در هزینه‌ی قبوض صرفه‌جویی می‌شود. این هزینه‌ها در آپارتمان‌هایی که بعضی امکانات مشاع دارند به میزان قابل‌توجهی کمتر می‌شود.


می‌توان در محله‌های مرکز شهر خانه گرفت

در اغلب شهرها، خانه‌های بسیاری با متراژ زیر 100 متر در محله‌های پرتقاضا  وجود دارند. معمولا یکی از راه‌های گرفتن خانه در محله‌ها و مناطق عالی شهرها، همین خانه‌های زیر 100 متر هستند که قیمت بالایی ندارند. زندگی کردن در مناطق مرکز شهر که تجمع امکانات در آن‌ها وجود دارد از هزینه‌های زندگی هم می‌کاهد. مثلا اگر باشگاه ورزشی یک خیابان بالاتر از شما باشد، لازم نیست به‌دنبال خرید تردمیل باشید و یا مجبور نیستید برای خرید به فروشگاه‌های دور از خانه‌ی‌تان بروید.


هزینه و دردسر نگهداری و تعمیرات

هرکسی که در خانه‌های بالای 150 متر زندگی کرده باشد، با تمام وجود می‌داند که همیشه یک جای کار می‌لنگد و اشکالی در خانه به‌وجود می‌آید که باید به آن رسیدگی شود. یک‌بار آب از سقف اتاق مهمان چکه می‌کند و یک‌بار لوله‌ی آب در دستشویی می‌ترکد. هرچه خانه کوچک‌تر باشد، دردسرهای این‌چنینی کمتری هم دارد و حتی اگر مشکلی هم پیش بیاید با هزینه‌ی کمتری رفع و رجوع می‌شود.


در خانه‌های کوچک برای کامل کردن دکوراسیون داخلی فقط برای لوازمی که دوست دارید هزینه کنید.

نمایش خلاقیت با تغییر دکوراسیون

در خانه‌های کوچک‌تر شما تنها مجبورید برای وسایل و مبلمانی که دوست دارید هزینه کنید؛ در حالی که برای کامل کردن دکوراسیون داخلی و پرکردن فضای خالی خانه‌های بزرگ به وسایل تزئینی زیادی نیاز دارید. با داشتن فضای کوچک‌تر شما در خرید اثاثیه محدودیت دارید و تغییر دکوراسیون داخلی را هم با هزینه‌ی کمتری می‌توانید انجام دهید. حتی اگر نمی‌خواهید به این روش در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، حداقل می‌توانید با همان بودجه‌، اثاثیه و دکوراسیون داخلی لوکس‌تر و مرغوب‌تری برای خانه‌ی نقلی خود تهیه کنید.


نظافت راحت‌تر

وقتی فضای خانه‌ی‌تان کوچک‌تر باشد، نظافت منزل راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد. به‌علاوه خانه‌های کوچک کمتر به کلکسیون‌ها و خرت‌‌و‌پرت‌های تزئینی نیاز دارند و تنها لوازم حیاتی و کاربردی در خانه جا می‌شوند. به این ترتیب خانه‌های کوچک هم نظافت راحت‌تری دارند و هم اسباب و وسایل کمتری لازم دارند و با خرید خانه‌ی کوچک می‌توانید در هزینه‌های اضافی خرید وسایل و طراحی دکوراسیون داخلی غیرضروری هم صرفه‌جویی کنید.


منبع : Forbes