تصور کنید که برای انجام یک جراحی مهم در یک بیمارستان شاخص در سطح بین‌المللی حاضر شده‌اید و جراحی شما هم بر عهده‌ی یک جراح دارای جواز معتبر از انجمن تخصص‌های پزشکی آمریکا است. بعد از جراحی هم دوران نقاهت خود را در کنار همسرتان و در یک هتل چهار ستاره در ساحل کاستاریکا می‌گذرانید. به‌علاوه پرستاران و متخصصان ورزش‌درمانی روزانه به بالین‌تان می‌آیند و شما را معاینه می‌کنند و همه‌‌ی این‌ها در ازای کمتر از هزینه‌ی جراحی، بستری و توانبخشی در وطن‌تان صورت می‌گیرد. به این توریسم پزشکی می‌گویند، چیزی که بسیاری از مردم جهان غرب اخیرا آن را کشف کرده‌اند.

به گفته‌ی وب‌سایت Patients Beyond Borders، برآورد می‌شود که حدود 1.2 میلیون آمریکایی در سال 2014 به خارج از کشور سفر کردند تا از خدمات درمانی و دندانپزشکی استفاده کنند. هم‌چنین برآوردها نشان می‌دهد که در جهان حدود 6 میلیون نفر در سال برای پرداخت هزینه‌های درمانی کمتر یا اجتناب از انتظارهای طولانی برای دریافت خدمات درمانی به خارج از کشور خود سفر می‌کنند. نشریه‌ی معروف هافینگتون‌پست می‌گوید که شهروندان انگلیسی برای دریافت خدماتی چون فیس‌لیفت، بوتاکس و لیپوساکشن به سوئیس، خدمات جراحی سینه، تزریق ژل و جراحی زیبایی به جمهوری چک، و خدمات دندانپزشکی به تایلند مسافرت می‌کنند. هم‌چنین نشریه اکونومیک‌تایمز گزارش می‌دهد که توریسم پزشکی هند حدود 30 ٪ افزایش داشته است و در سال 2015،  3.2 میلیون گردشگر به این کشور سفر و 2 میلیارد دلار در آن‌جا هزینه کردند. به گزارش نشریه‌ی New Republic بعضی از شرکت‌های بیمه معروف ایالات متحده مانند Aetna ،UnitedHealth ،Humana و WellPoint در حال آزمایش برنامه‌های ارائه خدمات درمانی فرامرزی هستند. شرکت‌های بیمه خدمات درمانی آمریکا با ارسال بیماران به خارج می‌توانند حدود 60٪ تا 70٪ در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و به همین خاطر این شرکت‌های بیمه برنامه‌های ارسال بیماران به خارج از کشور را در لیست اقدامات خود قرار داده‌اند.


JCI سازمان کمیسیون مشترک بین‌المللی جهت ارائه تاییدیه به بیمارستان‌ها می باشد.

دلایل رشد توریسم پزشکی

دلایلی که موجب گسترش توریسم پزشکی در جهان شده است شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هزینه‌های کمتر: با توجه به افزایش هزینه‌های درمانی بیماران و مشتریان خدمات درمانی به‌ٔدنبال کاهش هزینه‌های خود به خارج از کشور سفر می‌کنند.
  • اعتبار و شهرت بیمارستان‌های خارجی: بیمارستان‌های خارجی با تاییدیه‌هایی که از سازمان کمیسیون مشترک بین‌المللی یعنی JCI دریافت می‌کنند، به بیماران خارجی بابت کیفیت خدمات و مراقبت‌های درمانی سطح‌بالای خود تضمیناتی می‌دهند که با بهترین استانداردهای درمانی ایالات متحده برابری دارند.
  • پزشکان دارای جواز از انجمن تخصص‌های پزشکی آمریکا: پزشکان خارجی که به ایالات متحده می‌آیند، باید گواهی انجمن تخصص‌های پزشکی آمریکا را دریافت کنند که آن‌ها را واجد شرایط ارائه خدمات ممتاز و پیشرفته در 24 تخصص پزشکی می‌کند.
  • کمبود پزشکان در داخل کشور: یکی از مشکلاتی که موجب افزایش توریسم پزشکی می‌شود ناشی از کمبود پزشکان در بعضی کشورهاست. به‌عنوان مثال، ایالات متحده با کمبود پزشک کافی برای ارائه خدمات به جمعیت رو به افزایش خود مواجه شده است و تا سال 2050 ایالات متحده 130.600 پزشک کم خواهد داشت. 
  • مقصدهای توریستی لوکس و کم‌نظیر: بسیاری از بیمارستان‌ها با هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ همکاری می‌کنند تا بسته‌ی کاملی را برای خدمات درمانی و گذراندن تعطیلات فوق‌العاده در کشورهایی چون تایلند، سنگاپور، برزیل و کاستاریکا ارائه دهند که این همه در قبال هزینه‌ی کمتر از یک جراحی در ایالات متحده تمام می‌شود.


در توریست‌های پزشکی، پزشکان باید مواردی مانند عدم تایید تکنیک‌ جراحی، داروها و روش‌های درمان را هم در نظر بگیرند.

ریسک‌های بالقوه

علاوه بر ریسک‌های عادی که در هر فرایند جراحی وجود دارد، توریست‌های پزشکی  باید ریسک‌های زیر را در سفر خود در نظر داشته باشند:

  • بعضی از تکنیک‌های جراحی، درمان و داروهای کشورهایی خارجی، در کشورهای خودشان مورد تایید نیستند.
  • احتمالا ادامه‌ی درمان برای بیمارانی که به کشور خود بازمی‌گردند با مشکل مواجه می‌شود، مخصوصا اگر فرایند پیچیده‌ای داشته باشد.
  • محدودیت‌هایی که ناشی از اختلاف زبانی میان بیماران و پزشکان می‌باشد.
  • تخلفات پزشکی از کشوری با کشور دیگر متفاوت است و در صورتی که مشکلی پیش آید، بیماران خارجی ممکن است راه حل مناسب و قابل‌قبولی برای مشکل خود پیدا نکنند.
  • بعضی پزشکان و کارکنان بیمارستان ثمربخشی کیفیت ارزیابی موسسات ارزش‌یابی بیمارستان‌ها مانند JCI را مورد شک و شبه قرار داده‌اند. چراکه ارزشیابی بر مبنای مجموعه‌ی مشخصی از رویه‌ها، و نه بر مبنای نتیجه‌ی درمان بیماران، صورت می‌گیرد. به‌علاوه درآمد موسسات ارزش‌یابی بیمارستان‌ها با افزایش صدور تاییدیه بیمارستان‌های خارجی بالا می‌رود و به همین دلیل، احتمال رد درخواست تاییدیه‌های بیمارستان‌ها کمتر می‌شود و ممکن است بیمارستان‌هایی که واجد شرایط نیستند به جرگه‌ی بیمارستان‌های معتبر اضافه می‌شوند.


منبع : Moneycrashers