تصمیم‌گیری برای مراجعه به یک روانپزشک روندی بسیار حساس است. تصمیم گیری و قبول نیاز مراجعه به یک روانشناس، قدم اصلی و اول در بهبودی است. اما متاسفانه ترس از عدم آگاهی و درک مناسب از فرآیند جستجو و مراجعه به یک روانشناس باعث می‌شود تا مردم از این امر خودداری و امتناع کنند. برای افرادی که تصمیم به درمان توسط روانشناس گرفته‌اند و نیازمند به یک سری اطلاعات هستند دانستن نکات نوشته شده در این متن مفید خواهد بود.

رک و بی‌تعارف باشید

 اگر مایل هستید که تغییری در زندگی خود ایجاد کنید بهتر است رک و بی‌تعارف باشید و صادقانه مشکلات خود را ابراز کنید. روانشناسان نیز این‌گونه با شما رفتار خواهند کرد چراکه آنها آموزش می‌دهند که بدون قضاوت و داوری و با صداقت با شما برخورد کرده و به سخنان شما گوش فرا دهند.

مشکل روانشناسان نیز برای بیماران سودمند خواهد بود

 بی‌شک هیچ کس تمایل ندارد که روانشناس او یک زندگی کامل، بی‌نقص و بدون مشکلی داشته باشد. هیچ فردی مایل نیست تا از کسی راهنمایی‌های لازم در زندگی و راه حل مشکلاتش را بگیرد که خود هیچ‌گونه مشکلی در زندگی ندارد و با هیچ‌گونه مشکلی تا به حال دست و پنجه نرم کرده باشد. روانشناسان در طول جلسات ویزیت درباره مشکلات شخصی خود نیز با شما سخن به میان می‌آورند و شما می‌توانید از داستان‌های آنها راه‌هایی در خصوص مهارت‌های برخورد با مشکلات مشابه با آن‌چه که شما در حال حاضر با آن درگیر هستید را بیابید.

 شما باید از روانشناس بخواهید تا در مورد شما صحبت کند

 اگر از روانپزشک خود بخواهید که در مورد شما اظهار نظر کند و در مورد جلسه‌ای که با شما داشته است حرف بزند این امر برای شما بسیار سودمند خواهد بود. گاهی اوقات نیاز خواهد بود که یک روانشناس تعارفات را به کنار گذاشته و به طور مستقیم روش مناسب درمان را برای شما به شما گوشزد کند. این روش بسیار مفید است اما برای حصول این امر، شما باید از پزشکتان بخواهید و به او اجازه چنین کاری را بدهید.

بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان در صورت مشاهده شرایطی که در اظهارنظر قطعی و یافتن راه حل مناسب مشکل و تردید دارند با همکاران خود مشورت خواهند کرد.

قرار نیست روانشناس شما بهترین راه حل مشکل‌تان را بداند

 بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان در صورت مشاهده شرایطی که در اظهار نظر قطعی و یافتن راه حل مناسب مشکل و تردید دارند با همکاران خود مشورت خواهند کرد. زیرا که در برخی از اوقات برخی از همکاران آنها دارای تجربیاتی مشابه هستند و برای حل مشکل شما راه‌حل‌های مناسب‌تری را پیشنهاد می‌کنند. با اطلاع از این مطلب که قرار نیست راه حلی که توسط یک روانشناس ارائه می شود بهترین راه حل ممکن باشد در صورت اطمینان از سودمند بودن کمک دیگران، روانشناسان شما را به روانشناسانی باتجربه‌تر ارجاع خواهند داد.

روانشناسان تنها برای پول به شما کمک نمی کنند

 اگرچه روانشناسان درآمده خوبی از حرفه خود به دست می‌آورند اما در نظر داشته باشید زمان و پول دریافتی و فعالیت آنها تنها در گروی کیفیت کار آنها است. حقیقت این است که بابت بسیاری از خدمات ارائه شده توسط روانشناسان پولی پرداخته نمی‌شود.

روانشناسان پیگیر هستند

 شاید از دید برخی از افراد پس از پایان جلسات ویزیت تا شروع جلسه بعدی، روانشناسان مراجعه کننده را فراموش خواهند کرد. اما حقیقت این است که آنها تعلیم دیده‌اند که پس از مراجعه و ویزیت از شما، خود را جای شما قرار داده و به مشکل شما فکر کنند. آنها روزها ممکن است خود را در شرایط شما قرار دهند تا بتوانند راه حلی برای مشکل شما بیابند. در غیر این صورت شاید نتوانند به شما کمک کنند.

همه روانشناسان خبره و متبحر نیستند

 علی‌رغم انتظار، برخی از روان شناسان در کار خود به اندازه کافی متبحر نیستند. این افراد ممکن است پرسش‌هایی نامناسب در خصوص مشکلاتتان از شما بپرسند و یا راه حل‌های نادرستی به شما پیشنهاد کنند. در حقیقت مراجعه به این روانپزشکان نه تنها نمی‌تواند مفید باشد بلکه می‌تواند ممکن است حتی باعث وخیم‌تر شدن اوضاع گردد. بنابراین قبل از مراجعه به روانشناس از تبهر او اطمینان حاصل کنید.

ممکن است در وهله‌ی اول راه حل مناسب درمان پیدا نشود

 این یک حقیقت است که از اول این راه بهترین راه درمان نیست. بنابراین گاهی اوقات ممکن است روانشناسان تحقیق بیشتری انجام دهند تا بهترین راه را بیابند. درمان‌ها ممکن است کمی غیرمناسب، سخت و مشکل باشند. اما این موضوع به روش درمان مربوط بوده و نه به درمانگر. بنابراین اگر در روش درمانی مسائلی است که شما را می‌آزارد و باعث رنجش‌تان می‌شود بهتر است در خصوص آنها با روانشناس خود صحبت کنید و دلواپسی‌های خود را با ما در میان بگذارید. یک روانشناس خوب از این صحبت‌ها و نگرانی‌ها استقبال خواهد کرد.

اگر آمادگی کامل برای تغییر کردن را ندارید با مراجعه به یک روانشناس هم وقت و سرمایه خود را و هم وقت روانپزشک را به هدر داده‌اید.

زمان مناسب برای درمان

 اگر شما احساس نیاز کرده‌اید که باید به دنبال یک روانشناس و یا یک روانپزشک مناسب بگردید باید این عمل را در زمان مناسب انجام دهید. یعنی باید زمانی به دنبال درمان باشید که آمادگی آن را داشته باشید. اگر شما آمادگی کامل برای تغییر کردن را ندارید با مراجعه به یک روانشناس هم وقت و سرمایه خود را و هم وقت روانپزشک را به هدر داده‌اید. هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه فردی روانشناسان را ناراحت کند که در دوره درمانی شرکت می‌کند اما هیچ‌گونه صداقتی در جلساتش نداشته و تلاشی برای درمان خود نمی‌کند. سرعت درمان بیمار تنها وابسته به تلاش خود خود است.

بسیاری از اطلاعات مشابه با آن‌چه گفته شده با شما در میان گذاشته خواهد شد.

 هیچ‌کدام از مطالبی که در این متن به آنها اشاره شده است سری نبوده و در همان جلسه اول به شما گفته خواهد شد. در همان جلسه اول دیدار شما با یک روانشناس، او از شما می‌خواهد تا اطلاعات جامعی به او بدهید و او نیز هم‌چنین اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد. یک روانپزشک یا روانشناس خوب در خصوص نحوه درمان و پیامدها و نتایج آن با شما صحبت خواهد کرد و شما را برای رویارویی با نگرانی‌های ناشی از درمان آماده می‌کند.
 چه شما یک روند درمانی را شروع کرده باشید و یا چه در حال جستجو و تحقیق باشید روانشناسان نقش یک مرجع و تسهیل کننده در موفقیت شما را به عهده دارند. آنها آموزش دیده‌اند که به شما کمک کنند. همیشه به خاطر بسپارید روانشناسان نیز مانند شما انسان هستند و نمی‌توانند به تنهایی موجب ایجاد معجزه شوند. موفقیت در درمان نیازمند به کوشش فراوان خواسته قلبی و همکاری مناسب شما است.

منبع : Lifehack