تمام افراد در یک برهه از زندگی دچار اضطراب، استرس، غم و اندوه و اختلافات خانوادگی می‌شوند. در چنین شرایطی بیش‌تر افراد نمی‌توانند به‌درستی تشخیص دهند که چه زمانی باید به یک روانشناس مراجعه کنند. هم‌چنین افرادی که از مزایای مشاوره یک روانشناس برخوردار هستند نمی‌دانند تا چه زمان باید به این کار ادامه دهند.
اگر چه تشخیص و درمان بیماریی‌های روانی شناخته شده در اولویت جامعه روانشناسان قرار دارند، اما یاری رسانی به افراد با بیماری‌های روانی ناشناخته نیز به‌همان اندازه اهمیت دارد. با گذشت زمان، بیماری روانی، فرد را در رنج و عذاب روز افزون قرار خواهد داد و با عدم مراجعه به روانشناس و درمان آن بیماری شدید‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.
‌هر چه فرد زودتر تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد، بیماری روانی راحت‌تر درمان خواهد شد. بنابراین فرد احساس اضطراب و رنج کم‌تری تجربه می‌کند و به سرعت به شرایط طبیعی خود بازمی‌گردد.
دلیل عدم تمایل افراد برای مراجعه به روانشناس وجود برچسب‌ها و دید بد جامعه به آن است. در این میان این دیدگاه که تنها افراد دیوانه به درمان و مراجعه به روانشناس نیازمندند و یا این‌که این‌گونه درمان هزینه‌بر و بدون تضمین است موجب ایجاد بدبینی در بین اقشار مختلف جامعه شده است. لزوما نیازی نیست که هر روز هفته به روانشناس مراجعه کنید. اما تعداد جلسات مراجعه و زمان آن بستگی به نوع بیماری روانی و شدت آن دارد.  شاید این‌گونه درمان‌ها پرهزینه و در اکثر اوقات تحت پوشش بیمه نباشد، اما گزینه‌های ارزان‌تری هم مانند مراکز درمانی وابسته به دانشگاه وجود دارد.
 اگرچه دید جامعه به بیماری‌های روانی بسیار بد است، اما باید آگاه بود که تمام زندگی تحت شعاع آن قرار دارد. مشاوره با یک روانشناس باتجربه به همان اندازه ورزش کردن و تغذیه سالم در بهبودی بیماری روانی حائز اهمیت است.
حالا باید دانست چه نشانه‌هایی خبر از وجود مشکلات روانی می‌دهند و چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد. به‌طور کلی هر مشکل روانی که زندگی شما را تحت شعاع قرار می‌دهد و قدرت تفکر و ذهن شما را محدود می‌کند می‌تواند دلیل موجهی برای مراجعه به یک روانشناس تلقی شود. با این حال در این مطلب قصد داریم تا شما را با نشانه‌هایی که می‌گویند باید به روانشناس مراجعه کنید آشنا کنیم.

اگر به طور مداوم دچار خشم یا اندوه هستید؛ شاید بهتر باشد به یک روانشناس مراجعه کنید.


اضطراب همیشگی

همه ما در شرایط خاص دچار خشم و اندوه می‌شویم، اما مسئله مهم میزان و تعداد دفعات آن است. خشم و یا اندوه ایجاد شده به چه میزان بر قابلیت تفکر و عملکردتان تاثیر می‌گذارد. اگر به طور مداوم دچار خشم یا اندوه هستید؛ شاید بهتر باشد به یک روانشناس مراجعه کنید. مسئله دیگری که باید به آن دقت کنید وضعیت فاجعه‌سازی است. فاجعه‌سازی یکی از مشکلاتی است که از طریق آن فرد به طور ناخواسته برای خود مشکلات و گرفتاری‌های ذهنی، روانی، و عاطفی ایجاد می‌کند. در این شرایط هنگامی که یک حادثه غیر منتظره رخ می‌دهد فرد بدترین وضعیت را متصور می‌شود. این اختلال روانی نوع حادی از اضطراب است که در آن فرد هر نگرانی و مشکل را بزرگ فرض می‌کند و به اصطلاح از کاه کوه می‌سازد. این شرایط می‌تواند باعث وحشتزدگی و اجتناب از کارهای پر اضطراب شود. اگر شما هم در چنین وضعیتی هستید مراجعه به یک روانشناس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ضربه عاطفی که شما را در فکر فرو برده است

غم از دست دادن اعضای خانواده، شغل و یا شکست عاطفی به اندازه کافی ضربه محکمی هستند که نیاز به مراجعه به یک روانشناس را ضروری می‌کند. ما فکر می‌کنیم که این غم و اندوه‌ها خود به خود از بین می‌روند، اما همیشه این طور نیست. غم و اندوه حاصل از مرگ اعضای خانواده می‌تواند فرد را از فعالیت‌های روزمره بازدارد و سرانجام منجر به گوشه گیری و انزوا شود. اگر شما هم احساس انزوا و گوشه گیری می‌کنید بهتر است با یک نفر در این رابطه صحبت کنید و احساسات مبحوس شده خود را بیرون بریزید. با این حال بعضی افراد عکس العمل شدیدتری در مواجه با مرگ اعضای خانواده بروز می‌دهند. بی خوابی مزمن به دلیل اضطراب و اندوه از نشانه‌هایی است که می‌گویند شما به یک روانشناس نیاز دارید.

سردرد، معده درد مزمن و ضعف دستگاه ایمنی بدن

اگر ما از لحاظ احساسی و عاطفی ناراحت باشیم، این مسئله می‌تواند بر روی بدن تاثیرات مخربی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس و اضطراب خود را به شکل بیماری‌های مختلف جسمی از معده درد گرفته تا سردرد و سرماخوردگی و از دست دادن میل جنسی نشان می‌دهد. گردن درد و گرفتگی عضلانی بدون علت ممکن است به دلیل استرس و فشار روانی باشد.

در صورتی که مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی و یا حتی فکر کردن به آن در شما ایجاد شود می‌تواند نشانه‌ای برای مراجعه به یک روانشناس تلقی شود.


مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

شما با ناامیدی به‌دنبال راهی هستید تا از احساسات ناخوشایند و غم و اندوه خود فرار کنید و شاید به فکر مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی باشید. اگر مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی و یا حتی فکر کردن به آن در شما ایجاد شود می‌تواند نشانه‌ای برای مراجعه به یک روانشناس تلقی شود. حتی تغییر در عادات غذایی نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری روانی باشد. پرخوری و از دست دادن اشتها از نشانه‌های اضطراب و ذهن مشغولی بیش از حد است.

بازخورد نامناسب در محیط کار

یکی از مشخصه‌های داشتن مشکلات عاطفی و روانی تغییر در عملکرد شغلی است. اگر نمی‌توانید با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید و یا دل به کار نمی‌دهید یکی از دلایل آن مشکلات روانی است. جدا از حواس پرتی و عدم توانایی در تمرکز ممکن است شما به دلیل کاهش کیفیت کارتان از همکاران و مدیران شرکت بازخورد منفی بگیرید. این یکی دیگر از نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید باید به روانشناس مراجعه کنید.

سرد شدن از کارهایی که در گذشته از انجام دادن‌شان لذت می‌بردید 

اگر رفتن به باشگاه ورزشی، دورهمی با دوستان و خانواده دیگر برای‌تان آن لذت و شادی گذشته را ندارد می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل عاطفی و روانی در شما باشد. اگر از دیدار با دوستان و آشنایان‌تان سرد شده‌اید و هدفی برای آن نمی‌‌بینید و یک نا امیدی کلی در شما به وجود آمده است مراجعه به یک روانشناس می‌تواند در بازیابی حس شادی و نشاط بسیار موثر باشد. 

اگر هنگام گفتگو با افرادی که به آن‌ها عشق می‌ورزیدید احساس غم و اندوه می‌کنید باید به یک روانشناس  مراجعه کنید.


تیره و تار شدن روابط خانوادگی

آیا دچار ناتوانی در بروز احساسات و برقراری رابطه عاطفی با اعضای خانواده خود هستید؟ اگر هنگام گفتگو با افرادی که به آن‌ها عشق می‌ورزیدید احساس غم و اندوه کنید، کاندید احتمالی برای مراجعه به یک روانشناس هستید.

ابراز نگرانی کردن دوستان و آشنایان از شرایط روحی شما

دوستان و آشنایان به راحتی متوجه تغییر رفتار در شما می‌شوند، بنابراین دقت به نظر و توصیه آن‌ها مهم است. اگر دوستان‌تان به شما عباراتی از قبیل " خیلی افسرده‌ای" ، نگران حالتم" گفته‌اند آن‌ها را جدی بگیرید و به یک روانشناس مراجعه کنید.

منبع : Huffingtonpost