در تابستان با آن همه پیک نیک و جوجه و کباب و مهمانی، وزن کم کردن کار ساده‌ای نیست و به‌همین دلیل ما مواد غذایی تابستانی را برای‌تان لیست کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را میل کنید و کاهش وزن هم داشته باشید. با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود از تفریحات تابستان لذت ببرید و تناسب اندام خود را هم حفظ کنید. 


توت‌فرنگی و میوه‌های قرمز ‌هم‌خانواده‌ی آن

در فصل تابستان بازارهای میوه‌ مملو از انواع میوه‌های قرمز از جمله توت‌فرنگی، آلبالو، گیلاس، شاتوت و غیره‌ هستند که چشیدن طعم هرکدام از آن‌ها لذت بی‌حدوحصری دارد. در تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد اثبات شده که خوردن میوه‌های قرمز هم‌خانواده‌ی توت‌فرنگی به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند و این به خاطر سطح پایین بار گلیسمیک آن‌هاست که می‌توانند در رفع گرسنگی مفید واقع شوند. میوه‌های قرمز در میان میوه‌ها ستاره‌ی فیبری هستند، به‌طوری که یک فنجان تمشک 8 گرم فیبر دارد که واقعا بالاست. بنابراین با خوردن تمشک احساس سیری بیشتری خواهید داشت و به این ترتیب در امر کاهش وزن راحت‌تر پیشرفت خواهید داشت. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که بلوبری به کاهش چربی شکم کمک می‌کند.


کدوی سبز

کدوی سبز می‌تواند با میزان کالری خیلی کم جایگزین خوبی برای غذاهایی با کربوهیدرات بالا باشد، به‌طوری که اگر به‌جای یک فنجان پاستای سنتی، نودل کدوی سبز که به زودل معروف است، میل کنید می‌توانید تا 200 کالری کمتر دریافت کنید. به‌علاوه این صیفی موردنظر ما مملو از پتاسیم است که درمان خیلی خوبی برای نفخ معده محسوب می‌شود.


میکو به دلیل داشتن تنها 1 گرم چربی منبع خوبی برای مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

میگو

حدود 100 گرم میگو محتوی 100 کالری و تنها 1 گرم چربی است و 19 گرم پروتئین دارد و همین میزان میگو سیرتان خواهد کرد. میگو هم‌چنین منبع خوبی از سلنیوم، یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن، و ویتامین B است. فقط یادتان باشد از خوردن میگوهایی که در کره و روغن سرخ‌ شده‌اند اجتناب کنید.


گوجه‌فرنگی

گوجه‌های قرمز تابستانی خوشمزه فقط رفیق شفیق ریحان و پنیر نیستند، بلکه منبع عظیمی از آنتی‌اکسیدان نیز هستند که به حفظ زیبایی‌تان کمک می‌کند. گوجه‌ غنی‌ترین منبع لیکوپن است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان قوی که التهاب و ورم بدن را کاهش می‌دهد و به کنترل میزان لپتین بدن نیز کمک می‌کند که هورمون تنظیم اشتها بدن است و می‌تواند از طمع و میل به پرخوری بکاهد. به‌علاوه یک گوجه‌ی متوسط تنها 22 کالری دارد و مملو از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که هنگام ورزش کردن به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. البته گوجه‌های طبیعی و غیرگلخانه‌ای تفاوت بسیاری با انواع غیرطبیعی خود دارند، به‌طوری که تحقیقات نشان می‌دهد گوجه‌های طبیعی 55٪ بیشتر ویتامین C دارند.


اسفناج

دلیل این‌که اسفناج در همه‌ی فهرست‌های غذاهای برتر حضور داد این است که برگ‌های سبز اسفناج سرشار از ویتامین A، C، آهن و اسیدفولیک هستند و یک فنجان آن تنها 7 کالری دارد و می‌شود گفت کالری ندارد. اما اسفناج یک اسلحه‌ی دیگر هم در آستینش پنهان کرده است که موجب کاهش اشتها می‌شود. یکی از تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان می‌دهد عصاره‌ی برگ اسفناج با نام تیلاکوئید تا 45٪ به کاهش وزن و تا 95٪ به کاهش اشتها کمک می‌کند.


هندوانه دارای 92% آب است که خوردن آن شما را از گرسنگی ناشی از کم شدن آب بدن در امان می‌دارد.

هندوانه

نوش جان کردن هندوانه در روزهای گرم تابستانی یکی از سنت‌های تغییرناپذیر است. طعم شیرین هندوانه موجب می‌شود در عین حال که احساس می‌کنید یک دسر خوشمزه میل می‌کنید و از خوردن آن لذت می‌برید، شما را از صرف صدها کالری غذاهای دیگر مصون نگه می‌دارد. از آنجا که 92٪ از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، صرف آن شما را از گرسنگی ناشی از کم شدن آب بدن در امان نگه می‌دارد.


چای سبز یخ‌زده با نعنا

چای سبز یخ‌زده بدون شکر می‌تواند دوست جدیدتان باشد. تحقیقات حاکی از این است که در چای سبز ماده‌ای وجود دارد که سوختن چربی‌های بدن را سریع‌تر و اشتها را کنترل می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود. با اضافه کردن نعنای تازه به چای سبز خانگی بدون کالری می‌توانید طعم آن را دلچسب‌تر هم بکنید. از آن‌جایی که نعنا مهارکننده‌ی طبیعی اشتها است، استشمام روزانه‌ی رایحه‌ی نعنا کمک می‌کند در هفته 1800 کالری کمتر مصرف کنید.


منبع : Prevention