همه‌ی ما می‌دانیم که سفر هوایی اصولا پرهزینه‌ و بلیط هواپیما گران است. گرچه در چند سال اخیر قیمت سوخت در پایین‌ترین میزان خود بوده، ولی این ارزانی سوخت چندان بر هزینه‌ی پروازها تاثیری نداشته است. با این‌حال همیشه نکاتی در مورد پیدا کردن بلیط‌های ارزان‌ از منابع مختلف می‌شنویم که رزرو بلیط در زمان‌های مشخصی از سال یا روزهای مشخصی از هفته و یا استفاده از وب‌سایت‌های مقایسه‌ی قیمت پرواز شامل آن‌ها می‌شوند. ما تصمیم گرفتیم به عمق مطلب بپردازیم و فهرستی از شیوه‌های دستیابی به پروازهای ارزان ارائه دهیم.


ثبت‌نام برای دریافت اطلاعات پرواز

اگر وقت دارید و می‌توانید کمی صبر کنید بهتر است منتظر موقعیت مناسب بمانید، چراکه احتمال پیدا کردن پرواز‌های ارزان‌تر در کوتاه‌مدت بسیار کم است. به‌همین خاطر می‌توانید برای ارسال اطلاعات پروازهای ارزان ثبت‌نام کنید. وب‌سایت‌هایی مانند The Flight Deal و Airfare Watchdog این زحمت را از روی دوش‌تان برداشته‌اند و خودشان به جست‌و‌جوی پروازهای ارزان می‌پردازند و اطلاعات سفرهای موردنظرتان را به شما ایمیل می‌کنند. چنین وب‌سایت‌هایی اطلاعات پروازهای ارزان را از شهری که به‌عنوان مبدا انتخاب کرده‌اید، با دیگر جزئیات برای‌تان ارسال می‌کنند.


اگر می‌خواهید اطلاعات جدید یک وب‌سایت را به‌روز ببینید بهتر است کوکی‌های مرورگر را مرتب پاک کنید.

از دست کوکی‌های مرورگرتان خلاص شوید

تقریبا همه‌ی خطوط هوایی و وب‌سایت‌های عرضه‌ی بلیط‌های مسافرتی برای این‌که بدانند بازدیدکنندگان‌شان به چه چیزهایی علاقه‌ و گرایش دارند از کوکی‌ استفاده می‌کنند. اگر یک‌بار به وب‌سایت یک آژانس مسافرتی سر زده باشید، احتمالا بعد از آن مرتبا ایمیل‌هایی دریافت می‌کنید که تلاش می‌کنند شما را به نحوی به آن وب‌سایت بازگردانند و بلیطی به شما بفروشند یا شما را مجاب کنند که در هتلی اتاق رزرو کنید. دلیل این‌که وب‌سایت‌ها می‌توانند در مرورگرتان نفوذ کنند، همین کوکی‌ها هستند. از همین رو، دفعه‌ی بعدی که برای دریافت بلیط هواپیما در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، حتما قبل از دومین جست‌وجوی خود کوکی‌ها را از مرورگرتان پاک کنید. اگر این کار را نکنید از آن‌جا که این وب‌سایت‌ها می‌دانند دنبال چه چیزی هستید، به احتمال قوی  قیمت بلیط‌ها را هم‌چنان بالا به شما نشان خواهند داد.


انعطاف‌پذیر باشید

کلید پیدا کردن بلیط ارزان در انعطاف‌پذیری شماست. منظور این است که همیشه بهترین انتخاب برای مسافرت در روزهای تعطیل هفته نیست. بلیط‌های ارزان در روزهای عادی راحت‌تر پیدا می‌شوند و اگر می‌خواهید بلیط ارزان پیدا کنید بهتر است آمادگی سفر کردن در تمام روزهای هفته را داشته باشید. همین امر در مورد زمان پرواز در طی روز هم صدق می‌کند. افراد کمی حاضرند صبح خیلی زود از خواب بلند شوند تا ساعت 4 صبح در فرودگاه حاضر باشند. بنابراین پروازهای صبح زود نسبت به پروازهای 12 ظهر ارزان‌تر تمام می‌شوند. هم‌چنین همیشه به تاریخی که در آن قصد سفر دارید توجه داشته باشید. دقت کنید که پرواز خود را چه زمانی از سال انتخاب می‌کنید؛ چرا که قیمت بلیط در تعطیلات آغاز سال، تعطیلات تابستانی و دیگر تعطیلات همواره به‌خاطر تقاضای زیاد بلیط بالاست. پس سعی کنید زمانی را برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید که جزء ایام تعطیل نباشد تا به این ترتیب، نه‌تنها بلیط پرواز ارزان به دست بیاورید، بلکه هزینه اقامت در هتل را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.


در Google Flights با وارد کردن روز پرواز، شهر مبدا و مقصد می‌توانید به ارزان‌ترین سفرها دسترسی داشته باشید.

از Google Flights استفاده کنید

اگر به‌دنبال رزرو بلیط پرواز هستید، مخصوصا وقتی که نمی‌خواهید هیچ محدودیتی در انتخاب روز پروازتان داشته باشید، بهترین ابزار Google Flights است. شما می‌توانید روز پرواز و شهر مبدا و مقصد خود را وارد کنید، سپس تقویمی به شما نشان داده خواهد شد که قادر خواهید بود ارزان‌ترین سفرها را در طول ماه ببینید و از میان آن‌ها پرواز موردنظر خود را انتخاب کنید.


سفر فقط رفتن از نقطه الف به ب نیست

همه‌ی ما دوست داریم که پروازی مستقیم برای رسیدن به مقصد خود داشته باشیم، اما واقعیت این است که همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد. مخصوصا که معمولا پروازهای غیرمستقیم گران‌تر هم هستند. پس وقتی در اینترنت به‌دنبال ارزان‌ترین بلیط هستید تمام مسیر‌های ممکن به مقصد‌تان را بررسی کنید تا بتوانید ارزان‌ترین پرواز را پیدا کنید. البته وب‌سایت مسافرتی جدیدی به نام TripDelta.com تاسیس شده که از الگوریتم خاصی بهره می‌برد و بیش از 500 ترکیب پروازی مختلف را با مقایسه وب‌سایت‌های مسافرتی دیگر به دست می‌آورد. این وب‌سایت به مقایسه‌ی مسیرهای مختلف می‌پردازد و بهترین پروازها و راه‌های رسیدن به مقصد را به شما پیشنهاد می‌دهد. نتیجه‌ی کار می‌تواند تا 80% از هزینه‌ی بلیط شما بکاهد.


منبع : Investopedia