وقتی به صرافت عوض کردن خودروی‌تان می‌افتید، خریدن یک خودرو کارکرده می‌تواند ‌نوعی سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ تلقی شود. با این‌که با رونق اقتصادی خرید خودروهای صفر افزایش بیشتری یافته است، ولی اگر به‌خوبی می‌دانید که به‌دنبال چه خودرویی می‌گردید، خودروهای کارکرده می‌توانند جایگزین خیلی خوبی برای خودروهای صفر باشند. با خرید خودروهای کارکرده می‌توانید از بودجه‌ی‌تان استفاده‌ی بهینه‌ای کنید. با این‌که با چنین خریدهایی می‌توانید از نظر اقتصادی زندگی مقرون به‌صرفه‌تری داشته باشید، در خرید خودروهای کارکرده باید موضوع استهلاک را نیز مد‌نظر داشت. به‌همین خاطر، در صورتی که قصد خرید خودرو کارکرده‌ را دارید، دقت داشته باشید که حتما از اشتباهات پرهزینه‌ای که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اجتناب کنید.


خرید خودروی کارکرده صرفا بر مبنای پرداخت ماهانه

اغلب افرادی که به فکر خرید خودرو جدید هستند، به قسط‌های ماهانه‌ی آن فکر می‌کنند. هرچند که قسط‌های ماهانه پایین برای حقوق‌بگیران گزینه‌ی خوبی است، اما هرچه تعداد اقساط‌‌‌تان بیشتر و مدت پرداخت‌تان طولانی‌تر باشد، نهایتا باید پول بیشتری برای خرید خودرو بدهید. بهتر است به‌جای پرداخت اقساط طولانی مدت، قسط ماهانه‌ی بیشتری بپردازید و زودتر اصل مبلغ را بازپرداخت کنید تا پول کمتری از جیب‌تان برود. اگر امکان خرید با پول نقد را دارید، هیچ‌وقت برای پرداخت اقساط به وام یا اقساط کم قانع نشوید که در نهایت به‌خاطر اضافه‌بهای خرید خودرو افسوس خواهید خورد. هم‌چنین ممکن است بعضی از شرکت‌ها یا افراد فعال در زمینه‌ی تجارت خودرو خدمات اجاره‌ی خودرو هم ارائه دهند که هرچند به‌نسبت هزینه‌های خرید خودروهای کارکرده ارزان‌تر هستند، ولی بعد از پایان قرارداد حتی همین خودرو کارکرده هم دست‌تان را نمی‌گیرد و شما مجبور خواهید شد خودروی‌تان را پس دهید. پس هیچ‌وقت گول چنین خدماتی را نخورید تا حداقل بعد از پرداخت قسط‌ها، خودرو کارکرده‌ای را به سرمایه‌ی خود اضافه کرده باشید.


حتما قبل از خرید خودرو برای اطمینان از سلامت خودرو آن را امتحان کنید.

امتحان نکردن خودرو

حدود 20 درصد از خریداران خودروهای کارکرده قبل از خرید خودرو موردنظرشان با آن رانندگی و آن را آزمایش نمی‌کنند. این در حالی است که خریداران خودروهای صفر بعضا تا هفت خودرو دیگر را به‌صورت آزمایشی می‌رانند تا نهایتا خودرو موردنظرشان را انتخاب کنند. این تفاوت در آزمایش خودرو و دقت به سلامت آن می‌تواند پاسخ این باشد که چرا خودروهای کارکرده‌ای که سه یا چهار دست چرخیده‌اند این‌قدر در خیابان زیاد دیده می‌شوند. اگر قبل از خرید خودرو موردنظرتان آن را آزمایش نکرده باشید و  بعدا از خرید خود پشیمان شوید هیچ کاری از دست‌تان بر‌نمی‌آید و کار از کار گذشته باشد.


اهمیت ندادن به معاینه‌ی خودرو در مکانیکی

درحالی که بسیاری از افراد قبل از خرید خودرو آن را امتحان می‌کنند، عده‌ی کمی قبل از نهایی شدن معامله آن را پیش مکانیک می‌برند تا از نزدیک آن را بررسی کند. حتی اگر مجبور شوید بابت معاینه خودرو پولی از جیب بدهید، مطمئن باشید در بلندمدت ضرر نمی‌کنید و شاید پول زیادی را بابت این کار صرفه‌جوئی کنید.


در نظر نگرفتن نیاز‌های‌تان هنگام انتخاب خودرو

وقتی که به‌صورت آنلاین یا شخصی شروع به جست‌و‌جو برای خودرو می‌کنید، حتما نیازهای خود را برای خرید خودرو ارزیابی کنید؛ مثلا اگر دنبال خودرویی برای رفت‌و‌آمد می‌گردید، وقت خود را روی وانت یا خودرو اسپرت هدر ندهید. با ارزیابی نیازهای خود از بروز احتمال خریدهای لحظه‌ای و آنی اجتناب کنید و به‌جای آن خریدهای درست و مناسب انجام دهید.


در معامله خودرو بهتر است اولین مکالمه به صورت تلفنی باشد تا امکان تغییر قیمت وجود داشته باشد.

مکالمه‌ی اولیه خود را حضوری انجام ندهید

هنگام خرید خودرو کارکرده مهم‌ترین اولویت فروشنده‌های شرکت‌ها و نمایشگا‌ه‌های خودرو این است که شما را پای معامله بکشانند. وقتی هم که در ملک فروشنده باشید، احتمال این‌که با خرید خودرو مورد نظرتان آن‌جا را ترک کنید بیشتر است و به این ترتیب فروشنده راحت‌تر خودرو خود را می‌فروشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است اول همه‌ی تحقیقات و مقایسه‌های خود را در خانه انجام دهید و بعد سعی کنید از طریق تلفن یا ایمیل با فروشنده راجع به خودرو مذاکره کنید. وقتی که خودرو جلوی روی‌تان نیست، خیلی راحت‌تر می‌توانید به معامله «نه» بگویید تا این‌که خودرو پیش روی‌تان باشد و فروشنده دست بالا را داشته باشد. اگر خودرو را از شخص می‌خرید، احتمال این‌که فروشنده حرفه‌ای نباشد بیشتر است و پشت تلفن با ارائه‌ی چند آمار و ارقام خودروهای کارکرده می‌توانید بهتر بابت مبلغ خودرو چانه بزنید و قیمت معامله را پایین‌تر بیاورید.


منبع : Investopedia