آیا بدن‌تان آسیب دیده؟ آیا درد بیش‌ از حد یا مریضی تمرین کردن را برای‌تان سخت کرده؟ آیا فکر می‌کنید به خاطر مشغولیت زیاد، وقت ورزش کردن ندارید؟ آیا به‌دنبال داشتن ماهیچه‌هایی قوی و کشیده هستید؟ آیا آمادگی این را دارید که شاهد دگرگون شدن بدن‌تان باشید؟ پیلاتس، انتخابی طلایی برای شماست. 
پیلاتس اولین بار برای مردان و ورزشکاران در اوایل دهه‌ی 1920 ابداع شد. اما هم‌اکنون تمامی مردم جهان می‌توانند از این روش ابداعی جوزف پیلاتس بهره‌مند شوند و شاهد تغییری شگرف در بدن و زندگی‌شان باشند. در ادامه پنج مورد از فوائد پیلاتس آورده شده‌اند. انجام پیلاتس فوائد فراوانی دارد و شما حتی اگر مطئن نیستید، باید آن را امتحان کنید. 

پیشگیری از آسیب جسمی

آسیب‌های جسمی، ممکن است ما را برای هفته‌ها و ماه‌ها و حتی سال‌ها ناتوان سازند. اما با انجام تمرین پیلاتس، می‌توان از مواجه شدن با آسیب‌های جسمی پیشگیری کرد. 
پیلاتس ماهیچه‌های قسمت میان‌تنه بدن  را تحت تأثیر قرار داده و موجب صاف شدن شکم و تقویت عضلات کمر می‌شود. با هر بار بلند شدن، راه رفتن، خم شدن و حتی نشستن روی صندلی، ماهیچه‌‌های میان تنه تحت فشار قرار می‌گیرند. در نتیجه اگر ماهیچه‌های این قسمت ضعیف باشند، دچار کمردرد خواهید شد. بنابراین تقویت ماهیچه‌های میان‌تنه باعث می‌شود کمتر دچار این مشکلات شده و در آینده مانع از آن می‌شود که احساس درد داشته باشید. 

برخبلاف دیگر رشته‌های ورزشی، پیلاتس هم روی تمرینات استقامتی و هم روی تمرینات کمکی تمرکز دارد.

تقویت میان‌تنه و کشیده‌ و خوش‌فرم شدن ماهیچه‌ها

برای بیشتر ما، قسمت میان‌تنه ضعیف‌ترین بخش از بدن است. اما میان‌تنه در واقع قسمت مرکزی بدن است و قدرت بدنی ما نیز از همین قسمت تأمین می‌شود. در نتیجه وقتی میان‌تنه ضعیف باشد، تمام بدن ضعیف خواهد بود. 
پیلاتس شامل تمرین‌هایی است که میان‌تنه را تحت فشار قرار می‌دهند. به همین علت انجام آن باعث صاف شدن شکم و تقویت کمر می‌شود. با بلند کردن وزنه، ماهیچه‌ها جمع گشته و حجیم می‌شوند. اما در پیلاتس این‌گونه نیست. پیلاتس هم روی تمرینات استقامتی و هم روی تمرینات کمکی تمرکز دارد. بنابراین با انجام آن، ماهیچه‌ها از هر دو طرف رشد کرده و همزمان کشیده و خوش‌فرم می‌گردند. 

افزایش انعطاف، هماهنگی و تعادل در بدن

بدون شک، قسمت میان‌تنه نقش مهمی در حفظ تعادل و هماهنگی شما دارد. پیلاتس با تقویت میان‌تنه باعث تقویت ماهیچه‌هایی می‌شود که تعادل و هماهنگی بدن‌تان را کنترل می‌کنند و به این ترتیب از افتادن و آسیب دیدن‌تان پیشگیری می‌نماید. یکی دیگر از فوائد پیلاتس، افزایش انعطاف بدن و عضلات است. با افزایش انعطاف، ماهیچه‌ها کش آمده و قابلیت تحرک بیشتری خواهند داشت. بنابراین از آنجا که بیشتر خم‌ می‌شوند و کش می‌آیند، احتمال صدمه دیدن بدن کاهش می‌یابد. 

پیلاتس میان‌تنه را تقویت کرده، تعادل بدن را بهبود بخشیده و انعطاف و استحکام بدن را افزایش می‌دهد.

پیلاتس برای همه است

مردان، زنان، کودکان، افراد مسن، افرادی که از بیماری‌های مزمن و درد رنج می‌برند، ورزشکاران و حتی زنان باردار می‌توانند از پیلاتس بهر‌ه‌مند شوند. پیلاتس میان‌تنه را تقویت کرده، تعادل بدن را بهبود بخشیده و انعطاف و استحکام بدن را افزایش می‌دهد. پیلاتس علاوه بر این، فرم بدن را اصلاح کرده و سطح هشیاری آن را افزایش می‌دهد. انجام پیلاتس هم‌چنین موجب تأمین سلامت بدن شده و حرکات نادرست آن را تصحیح می‌نماید. تأثیر ورزش پیلاتس روی کنترل و درمان درد‌های مفصلی، امری ثابت شده است. زیرا ورزش‌های سبکی هم‌چون پیلاتس، فشار وارد شده به مفاصل و استخوان‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین هیچ بهانه‌ای برای امتحان نکردن پیلاتس ندارید. 

پیلاتس را در هر جایی می‌توانید انجام دهید

پیلاتس بسیار انعطاف‌پذیر است طوری که می‌توانید آن را در هر کجا انجام دهید. در خانه، باشگاه ورزشی یا استودیو، اتاق یا حتی در ساحل! حتی اگر تنها 15 دقیقه وقت داشته باشید، انجام چند حرکت تمرینی پیلاتس برای گرم کردن بدن، بسیار مفید خواهد بود. به تنها چیزی که احتیاج دارید وزن بدن خودتان به‌عنوان یک عامل استقامتی است. حال اگر قصد دارید تمرین خود را سنگین‌تر کنید، برای افزایش فشار و استقامت، می‌توانید پیلاتس را به همراه توپ یا کش پیلاتس و یا سایر وسایل کوچک انجام دهید. 
آیا هنوز نمی‌دانیدپیلاتس برای‌تان خوب است یا نه؟ پس به این گفته جوزف پیلاتس توجه کنید که می‌گوید: «با انجام پیلاتس، پس از 10 جلسه احساسی متفاوت خواهید داشت، پس از 20 جلسه تفاوت را می‌بینید و پس از 30 جلسه بدنی کاملا جدید خواهید داشت». بنابراین، پیلاتس ورزشی است که امتحان کردن آن، ارزشمند خواهد بود.

منبع : Mindbodygreen