هر کسی که تا حالا گربه‌ی خود را به دامپزشکی برده باشد، می‌داند که این کار چه سختی‌هایی دارد. ابتدا کار با تلاش برای قرار دادن گربه در سبد حمل مخصوص آغاز می‌شود و گربه از رفتن به داخل این سبد امتناع می‌ورزد. اگر در این مرحله بعد از برداشتن چند خراش کوچک توانستید گربه را  داخل سبد مخصوص حمل قرار دهید، باید احساس پیروزی کنید. پس از این مرحله به مرحله‌ی سخت دیگری می‌رسیم که در آن گربه استعداد شگرف خود در جیغ زدن و هیس هیس کردن را به نمایش می‌گذارد و به دنبال آن در لابی دامپزشکی در گوشه‌ی سبد قرار گرفته و کز می‌کند یا با خشم در داخل آن قدم می‌زند و به شما خیره شده و میو میو می‌کند، انگار به او بی‌حرمتی بزرگی کرده‌اید.
بدون هیچ تعجبی مطالعات اخیر نشان داده‌اند که دو سوم از صاحبان گربه‌ها آن‌ها را کمتر از سالی یک بار به دامپزشکی می‌برند و دلیل اصلی آن در بیشتر موارد مقاومت سرسختانه‌ی گربه در مقابل رفتن به دامپزشکی بوده است. به نظر می‌رسد که گربه‌ها بر علیه‌ی مراقبت دامپزشکی اعلان جنگ کرده‌اند. متاسفانه آن‌ها در این جنگ به راحتی پیروز می‌شوند.
شما نیز ممکن است یکی از معدود انسان‌های خوش شانسی باشید که گربه‌ی شما در جلسه‌ی ویزیت با دامپزشک بسیار آرام و مودب است. اگر شما از این دسته هستید دیگر لازم نیست ادامه‌ی این متن را بخوانید و اگر نیستید، باید بدانید که مسائلی وجود دارند که انجام دادن آن‌ها می‌تواند به گربه‌ی شما کمک کند که در مسیر حرکت به سمت دامپزشکی و در طی مراحل ویزیت و آزمایشات آرامش داشته و شرایط را برای شما بغرنج و دشوار نسازد. مراقبت از گربه‌ها و حفظ سلامتی آن‌ها به آسانی قدم زدن با آن‌ها در پارک نیست، اما می‌توانید این کار را با رعایت 5 نکته‌ی نسبتا ساده برای خود بسیار آسان کرده و جلسات مراجعه به دامپزشکی را برای گربه‌ی‌تان آرامش‌بخش کنید.
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای این کار انجام دهید این است که بهتر است خودتان در منزل تمامی مراحل چکاپ از سر تا دم را روی گربه انجام دهید. حتی اگر ندانید که دقیقا دنبال چه چیزی هستید، نگه داشتن و بررسی بدن او باعث می‌شود که گربه به این کار عادت کرده و در هنگام مراجعه به دامپزشکی دچار استرس و وحشی‌گری متعاقب آن نشود. علاوه بر این، با این کار می‌توانید مشکلات گربه‌ی خود را در صورت وجود خیلی سریع کشف کنید.

یکی از راه‌های کاهش استرس مراجعه به دامپزشکی عادت دادن گربه به قرار گرفتن در جعبه‌ی مخصوص حمل است.

یک روش کاهش اضطراب بسیار موثر دیگر عادت دادن گربه به قرار گرفتن در جعبه‌ی مخصوص حمل است. اگر او فقط هنگام مراجعه به دامپزشکی درون این جعبه‌ی مخصوص قرار بگیرد، احتمال مقاومت او در برابر وارد شدن به این جعبه افزایش خواهد یافت. به‌جای این کار بین داخل شدن در جعبه و احساسات خوشایند گربه ارتباط برقرار کنید و آن را به مکانی برای خوشگذرانی وی تبدیل کنید. برای مثال بگذارید گربه برای چرت زدن از آن استفاده کند و هنگامی که در درون آن قرار دارد، بدن وی را برای نشانه‌های بیماری یا هر مشکل دیگری بررسی کنید. هم‌چنین باید برخی اوقات درب آن را باز کرده و در کف اتاق نشیمن قرار دهید و آن را به وسیله یا فضایی برای بازی با گربه‌ی خود تبدیل کنید.
رفتن به دامپزشکی بدون شک مقداری اضطراب و استرس را به گربه‌ی شما وارد خواهد کرد. شما می‌توانید این استرس و اضطراب را با مهربانی و نوازش کافی قبل از حرکت به سمت دامپزشکی کاهش دهید. این کار باعث می‌شود که اضطراب خودتان نیز کاهش پیدا کند. مطالعات نشان داده‌اند که نوازش کردن و بازی کردن با حیوانات خانگی می‌تواند سطح استرس و اضطراب را در انسان کاهش دهد. چنین کارهایی را بهتر است یک ساعت قبل از مراجعه به دامپزشکی انجام دهید. شما و گربه‌ی‌تان قبل از سوار شدن در خودرو باید کاملا آرام باشید. گربه‌ها اگر می‌توانستند حرف بزنند بدون شک چنین لحظه‌ای را به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین لحظات زندگی‌شان و ترسناک‌ترین محیط‌هایی که در آن قرار گرفته‌اند عنوان می‌کردند.
چیزی که باعث اضطراب و استرس شدید در گربه می‌شود مسیر حرکت به سمت دامپزشکی است و نه ویزیت واقعی در دامپزشکی. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی گربه‌ها از خودرو بیزارند. این تنفر به این دلیل است که گربه‌ها وسایل آشنا و قابل پیش بینی را می‌پسندند و در واقع خودرو در زندگی روزمره‌ی یک گربه هیچ جایی نداشته و برای او کاملا  ناآشنا و غریب به نظر می‌رسد. چیزی که این احساس منفی را تقویت می‌کند این است که هر وقت گربه‌ها داخل خودرو می‌شوند، از کلینیک دامپزشکی سر در می‌آورند و گربه‌ها بعد از چندین بار تجربه متوجه این موضوع می‌شوند. این موضوع هم‌زمانی بسیار ناخوشایندی را بین دو واقعه‌ی ناگوار برای گربه رقم می‌زند و باعث می‌شود هر کدام از این تجربه‌ها برای گربه حالت آزاردهنده‌تری نسبت به قبل ایجاد کنند.

انس دادن گربه با سفر درون خودرو به کاهش استرس مراجعه به دامپزشکی کمک می‌کند.

بعضی از گربه‌ها هیچ‌گاه در داخل خودرو آرامش ندارند اما بسیاری از آن‌ها را می‌توان با مقداری تمرین به قرار گرفتن در داخل خودرو عادت داد. این تمرین را با سوار کردن گربه در خودرو برای مدت‌های کوتاه آغاز کنید (برای مثال سوار کردن گربه در خودرو و چرخاندن او به مدت چند دقیقه تا خیابان مجاور) و رفته رفته مدت زمان این تمرین را افزایش دهید. حتی می‌توانید بعضی اوقات به صورت تصادفی و بدون وقت و برنامه‌ی قبلی از کلینیک دامپزشکی دیدن کنید، به ویژه اگر با پرسنل حاضر در آن آشنایید و حتی رابطه‌ی دوستانه داشته و آن‌ها بتوانند گربه‌ی شما را ویزیت کنند.
هدف از این تمرین‌ها انس دادن گربه با سفر درون خودرو و جدا کردن او از تجربه‌ی ناخوشایند مراجعه به دامپزشکی است. اگر بتوانید گربه‌ی خود را آموزش دهید که در حین سفر با خودرو آرام باشد، احتمال این‌که گربه‌ی شما در شرایط روحی و آرامش مطلوبی با دامپزشک ملاقات کند افزایش خواهد یافت. حتی می‌توانید مدت زمان بیشتری را در سالن انتظار کلینیک دامپزشکی بمانید تا گربه‌ی شما به محیط آن عادت کند.
سالن انتظار یک کلینیک دامپزشکی می‌تواند فضای دلهره‌آوری برای گربه باشد به ویژه اگر سگ‌های زیادی در حال پارس کردن یا گربه‌های دیگری در حال خرخر کردن و افراد نگران و پر استرس در آن جا حضور داشته باشند. اگر گربه‌ی شما در چنین شرایطی دچار استرس شود، بسیار طبیعی خواهد بود. باید بدانید که گربه‌ها در واقع موجودات گوشه گیر و درنده‌ای هستند و رفتارهایی وحشیانه ممکن است از آن‌ها سر بزند که کاملاً طبیعی خواهند بود. بنابراین بهتر است در چنین محیطی به‌جای گرفتن گربه او را در داخل سبد مخصوص حمل قرار دهید. این کار باعث می‌شود که او احساس امنیت بیشتری کرده و احتمال این‌که در تلاش برای فرار کردن یا درگیر شدن با یک گربه‌ی باشد کمتر خواهد بود.
نوع سبد حملی که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند به کاهش استرس ناشی از مراجعه به دامپزشکی کمک کند. این جعبه باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا گربه بتواند در داخل آن سر پا بایستد، خود را بکشد و راحت دور بزند. بر اساس گفته‌های یک دامپزشک به نام جسیکا بیمر، جعبه‌های ساخته شده از مواد سخت که در بالای خود دریچه‌ای دارند بسیار مناسب خواهد بود زیرا به راحتی می‌توان در صورت لزوم گربه‌ی ترسیده و مضطرب را از درون آن خارج کرد. وی هم‌چنین توصیه می‌کند که بهتر است یک پارچه یا حوله‌ی آشنا که بوی منزل می‌دهد را روی جعبه بیاندازید تا محرک‌های استرس‌زای موجود در سالن انتظار کلینیک دامپزشکی را که ممکن است باعث عصبانیت و عکس العمل شدید گربه شوند را به کمترین حد ممکن برسانید.

برای آرام ماندن گربه هنگام مراجعه به دامپزشکی می‌توانید از اسپری فرومون استفاده کنید.

برای این‌که به گربه‌ی خود کمک کنید که در کلینیک دامپزشکی و در دیدار با دامپزشک یا پرسنل دامپزشکی دچار استرس نشود، می‌توانید از اسپری فرومون نیز استفاده کنید که بویی مصنوعی شبیه ماده‌ای دارد که گربه‌‌ها به بدن گربه‌های دیگر و کسانی که دوست‌شان داشته باشند می‌مالند تا ارتباط اجتماعی خود با او را تقویت کنند. بر اساس گفته‌های دکتر بیمر، برخی از گربه‌ها با این اسپری آرامش پیدا می‌کنند هر چند استفاده از آن در برخی دیگر هیچ نتیجه‌ی مثبتی در پی ندارد. به هرحال این اسپری قیمت زیادی نداشته و اگر گربه‌ی شما در دیدار با دامپزشک دچار اضطراب می‌شود، استفاده از این اسپری فرومون بی‌ضرر خواهد بود.
هم‌چنین مراجعه به دامپزشکی در ساعاتی که کلینیک شلوغ نیست نیز می‌تواند مانع از منتظر ماندن طولانی مدت در سالن انتظار و برخورد با حیوانات خانگی پر سر و صدای دیگر شود که باعث ناراحتی و عصبانیت گربه‌ی شما می‌شوند.
اما اگر به هر دلیلی توانایی این کار را ندارید، به یاد داشته باشید که ساکت بودن در سالن انتظار کلینیک دامپزشکی در صورت منتظر ماندن طولانی مدت نیز به آرامش گربه‌ی شما کمک خواهد کرد. گربه‌ی شما از شما یاد می‌گیرد و احساس شما به او نیز منتقل می‌شود و این موضوع می‌تواند هنگام ترک سالن انتظار و رفتن نزد دامپزشک بسیار مهم و کمک کننده باشد.
در زمینه‌ی ویزیت و بررسی در کلینیک دامپزشکی، شیوه‌ی کاری دامپزشکان هیچ تفاوتی با دیگر متخصصان حوزه‌ی سلامت ندارد. چندین دقیقه تعامل با بیمار باعث می‌شود که وی احساس آرامش داشته باشد حتی اگر این بیمار یک گربه‌ی ترسیده و مضطرب باشد. بسیاری از دامپزشکان به هر ترتیبی این کار را انجام خواهند داد. اگر دامپزشک شما این کار را انجام نداد از وی بخواهید که چند دقیقه‌ای را قبل از شروع به معاینه به نوازش کردن و تعامل دوستانه با گربه بپردازد. هم‌چنین به یاد داشته باشید که فهم متقابل بین شما و دامپزشک باعث می‌شود که گربه‌ی شما آرامش داشته باشد و به راحتی با معاینه کنار بیاید.
این موضوع بدین معنی نخواهد بود که معاینه‌ی گربه‌ی شما بدون سیخونک زدن و دست زدن به اعضای بدن او امکان‌پذیر است، بلکه به این معنی است که شما می‌توانید با صحبت کردن آرام با گربه‌ی خود در حین معاینه او را آرام کنید. هم‌چنین بهتر است چیزی را از خانه مانند یک حوله یا ملافه با خود بیاورید و گربه را روی آن قرار دهید و یک اسباب بازی مورد علاقه‌ی گربه را به او بدهید یا بازی خاصی را با او انجام دهید تا در طول معاینه حواس او را پرت کنید تا دامپزشک بتواند با خیال راحت و سریع‌تر او را معاینه کند.

در هر مراجعه به دامپزشکی می‌توانید در مورد مشکلات و مسائل مربوط به نگهداری گربه سوال بپرسید.

به یاد داشته باشید که هر مراجعه به دامپزشکی فرصتی است برای شما تا سوال‌های خود را از وی پرسیده و خود را برای مراقبت بیشتر و بهتر از گربه در خانه آماده کنید. هم‌چنین از تماس گرفتن با دامپزشک در فاصله‌ی زمانی بین دو قرار ویزیت هراس نداشته باشید و اگر سوال یا نگرانی داشتید، در اولین فرصت با وی تماس بگیرید و نظر او را جویا شوید. اگر حس می‌کنید که دامپزشک‌تان اهمیت زیادی به تماس‌ها و سوالات شما نمی‌دهد، بهتر است سراغ یک کلینیک دامپزشکی دیگر بروید. سلامت گربه‌ی شما به داشتن رابطه‌ی خوب و تعامل کافی با دامپزشک وی بستگی خواهد داشت. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا خواهد کرد که گربه‌ی شما به بستری شدن در طول شب یا ماندن طولانی‌تر در کلینیک دامپزشکی نیاز داشته باشد.
هیچ گربه‌ای دوست ندارد که شب را بیرون از خانه به سر ببرد به ویژه اگر در کلینیک دامپزشکی باشد. متاسفانه دلایل بسیاری وجود دارد که بر اساس آن‌ها ممکن است لازم باشد یک گربه چند روز و شبی را بیرون از خانه و در کلینیک دامپزشکی بماند برای مثال در صورت تصمیم به عقیم کردن یا دریافت مراقبت‌های ویژه در صورت بیماری یا داشتن جراحت. این موضوع می‌تواند استرس زیادی را در گربه تولید کند اما نکاتی وجود دارند که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید به گربه‌ی خود کمک کنید که این شرایط سخت را با موفقیت تحمل کند.
وقتی که یک گربه نیاز دارد که یک شب را در کلینیک دامپزشکی بماند بهتر است که یک شیء متعلق به خانه همراه او باشد. به یاد داشته باشید که بوی چیزی که برای گربه آشنا باشد از هر چیز دیگری مهم‌تر است، نه آن کاری که وی با آن شیء خواهد کرد. به همین دلیل یک ملافه یا یک تکه لباس با بوی شما بهتر از هر اسباب بازی دیگری است. بسیاری از حیوانات خانگی در محیط کلینیک حال و حوصله‌ی بازی کردن ندارند.
فرستادن حیوانات خانگی به کلینیک دامپزشکی برای یک شب برای شما نیز استرس‌زا خواهد بود. شاید اگر از مکان بستری شدن گربه‌ی خود دیدن کنید و سوالاتی در مورد خدمات شبانه و پرسنل شیفت شب و روش‌های اطلاع از وضعیت گربه در ساعات شب خیالتان راحت شود. حتی از پرسنل کلینیک دامپزشکی بپرسید که مدت بستری شدن گربه تنها یک شب است یا ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. بعضی گربه‌ها ممکن است با دیدن شما آرامش پیدا کنند و برخی دیگر با دیدن رفت و آمد شما گیج شوند. از دامپزشک‌تان در این مورد نیز سوال کنید.
استرس داشتن در مورد ویزیت دامپزشک ممکن است باعث شود که گربه و حتی صاحب وی در مقابل تلاش دامپزشک برای معاینه کردن وی مقاومت کنند و دامپزشکان نیز سعی دارند راه حل‌های جدیدی برای آسان‌تر کردن فرآیند معاینه پیدا کنند. اخیرا یک دستورالعمل استاندارد برای کمک به پرسنل فعال در حوزه‌ی دامپزشکی برای بهبود خدمات‌شان در حوزه‌ی معاینه و مراقبت از گربه‌ها ارائه شده است. هدف این دستورالعمل افزایش سازگاری با گربه‌ها برای بالا بردن میزان مراجعات به دامپزشک‌ها توسط صاحبان گربه‌ها در سطح بین‌المللی است.

منبع : Animalplanet