بردن حیوانات خانگی به دامپزشکی برای معاینه، می‌تواند کاری بسیار خسته کننده و سخت برای بعضی از افراد باشد. در بیشتر مواقع نیز دامپزشک مقصر نیست بلکه ما نمی‌توانیم سوالات درستی بپرسیم. در این نوشته، به ده سوال مهمی که باید هنگام مراجعه به دامپزشکی پرسیده شوند، اشاره شده است:‌

آیا وزن حیوانات خانگی من طبیعی است

مطابق آخرین بررسی‌های انجمن جلوگیری از چاقی و بیماری حیوانات خانگی، بیش از نیمی از سگ‌ها و گربه‌ها اضافه وزن دارند. بدتر از این، بسیاری از صاحبان این حیوانات خانگی، وجود هرگونه مشکل در آن‌ها را نفی می‌کنند. از متخصصین دامپزشکی بپرسید که آیا وزن حیوانات خانگی شما، نسبت به اندازه و قد و یا با توجه به این که تولید مثل داشته، مناسب است یا خیر؟ اگر حیوانات خانگی شما اضافه وزن داشتند، آن‌گاه می‌توانید با مشورت گرفتن و همکاری با دامپزشکی، این مشکل را حل کنید. اگر به کم‌وزن بودن حیوانات خانگی خود مشکوک هستید نیز همین کارها را انجام دهید. هرچند مشکل کم‌وزنی، نسبت به اضافه وزن، کمتر اتفاق می‌افتد. 

آیا غذای مناسب‌تری برای حیوانات خانگی من وجود دارد

داشتن سلامتی، به تغذیه مناسب  وابسته است و دامپزشکی بهترین جایی‌ست که می‌تواند تشخیص دهد چه غذاهایی برای حیوانات خانگی شما مناسب است. در دامپزشکی، بعد از انجام معاینه می‌توان با در نظر گرفتن سن، سبک زندگی و وضعیت سلامتی حیوانات خانگی شما یا هرگونه عامل تاثیرگذار دیگر، یک رژیم غذایی مناسب پیشنهاد دهد. 

آیا این رفتار غیرعادی حیوانات خانگی من طبیعی است

خس‌خس کردن حیوانات خانگی بعد از تقلای زیاد را همیشه طبیعی نپندارید. هم‌چنین اگر حیوانات خانگی شما، در مواقعی که بیرون از خانه است خود را می‌خاراند، این را اتفاقی عادی ندانید. هرگونه رفتار غیر عادی حیوانات خانگی خود را که در طول سال اتفاق افتاده، هنگام مراجعه به دامپزشکی برای معاینه‌ی سالانه در میان بگذارید. لیستی از این رفتارهای غیرعادی و زمان‌هایی که اتفاق می‌افتند تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید مسئله را به نحوی دقیق برای متخصصین دامپزشکی خود شرح داده و بگویید این اتفاق چه زمانی برای اولین بار رخ داده و از آن زمان تا کنون هر چند وقت یک بار تکرار شده است. 


آیا آخرین و جدیدترین واکسیناسیون‌های لازم برای حیوانات خانگی انجام شده است

اطمینان از این که حیوانات خانگی شما واکسینه شده و در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها ایمن گشته، کاری بسیار ساده و مفید است. 

آیا دندان‌های حیوانات خانگی باید ضدعفونی شوند

بیماری‌های دندانی، یکی از مشکلات رایج بین حیوانات خانگی است. در واقع، 80 درصد از سگ‌ها و 70 درصد از گربه‌های بالای 3 سال، از بیماری‌های دندانی رنج می‌برند. وجود مشکل در دندان، ممکن است سلامت کبد، کلیه  و حتی قلب حیوانات خانگی را نیز به خطر بیاندازد. هنگام مراجعه به دامپزشکی، از دامپزشک خود بپرسید که آیا دندان‌های حیوانات خانگی شما نیاز به تمیز شدن و پاکسازی دارند یا خیر. دکتر اشلی گالاگر، دامپزشک مرکز دامپزشکی فرندشیپ، معتقد است «قبل از ایجاد هرگونه مشکلی، بهتر است دهان حیوانات خانگی شما وقتی که دندان‌هایش جرم کمی دارند یا لثه‌های آن کمی ورم کرده است، شستشو داده شده و ضدعفونی گردد. به این ترتیب، دندان‌های حیوانات خانگی سالم باقی مانده و از مبتلا شدن آن به یک بیماری جدی، جلوگیری به عمل می‌آید. در نتیجه در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی شده و سلامت حیوانات خانگی شما نیز حفظ می‌شود.» 

آیا حیوانات خانگی باید آزمایش خون بدهد

با آزمایش خون، بیماری‌هایی مثل ناراحتی‌های کبد و کلیه، دیابت، سرطان و سایر مریضی‌های حیوانات خانگی، شناسایی می‌شوند. این بیماری‌ها در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان هستند. آزمایش خون مرتب، هم‌چنین باعث می‌شود دامپزشک بتواند وضعیت سلامتی حیوانات خانگی شما را در طول زمان‌های مختلف با یکدیگر مقایسه‌ کند. 

از دامپزشکی تفاوت‌های بین داروهای رایج موجود در بازار برای از بین بردن کک و ساس حیوانات خانگی بپرسید.

چه داروهایی را برای زدودن حیوانات خانگی از کک و ساس پیشنهاد می‌دهید

کک‌ و ساس، جانورانی موذی هستند و ممکن است باعث انتقال بیماری‌های کشنده به شما و حیوانات خانگی شوند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای از بین بردن کک و ساس وجود دارد. از دامپزشکی تفاوت‌های بین داروهای رایج موجود در بازار برای از بین بردن کک و ساس (برای مثال تفاوت‌های داروهای موضعی و دهانی) را جویا شوید و هم‌چنین از او بپرسید که کدام یک از این داروها برای شما و حیوانات خانگی مناسب‌تر است. علاوه بر این، تعدادی داروی دهانی وجود دارند که تنها با یک بار مصرف، حیوانات خانگی شما را برای مدت بیش از 12 هفته از گزند کک و ساس حفظ می‌کنند. 

دلیل وجود این غده‌ها و برجستگی‌ها روی بدن حیوانات خانگی من چیست

ایجاد غده و برجستگی روی بدن حیوانات خانگی با بالا رفتن سن آن، امری طبیعی است. با این حال، تغییرات غیرعادی در پوست حیوانات خانگی می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد. هنگام مراجعه به دامپزشکی، دامپزشک خود را از وجود هرگونه غده، برجستگی یا خال غیرعادی جدید که بعد از آخرین بار مراجعه روی بدن حیوانات خانگی ظاهر شده، مطلع کنید. در چنین مواقعی، دامپزشکی ممکن است برای حیوانات خانگی آزمایش بیوپسی تجویز کند. 

آیا به معاینه مقعدی نیاز است

هر دامپزشکی، ممکن است به شیوه‌های متفاوتی حیوانات خانگی را معاینه کند. اما اگر از او نخواهید، ممکن است معاینه مقعدی را انجام ندهد. با معاینه مقعدی، سرطان مقعد یا پروستات تشخیص داده می‌شوند. این بیماری‌ها در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان هستند. 

ممکن است بگویید این هزینه بابت چه مواردی است

اگر این سوال را محترمانه از متخصص دامپزشکی بپرسید، به احتمال زیاد به شما توضیح خواهد داد که چرا باید این هزینه را بابت یک ویزیت کوتاه پرداخت کنید. مراجعه به دامپزشکی برای معاینه حیوانات خانگی، ممکن است هزینه‌ی زیادی داشته باشد. اما اختصاص دادن بخشی از بودجه خود برای این کار، تا حد زیادی موجب حفظ سلامتی و شادابی حیوانات خانگی شما در سال‌های آینده می‌شود.

منبع : Petmd