جراحی لازک چشم (لیزر لایه اپیتلیال یا بافت پوششی برای رفع عیوب انکساری چشم در افراد نزدیک‌بین، دوربین و آستیگمات)، تلفیقی است از تکنیک‌های PRK و لیزیک. عمل اپی‌ لیزیک یا لازک باز، برای افرادی به کار برده می‌شود که قرنیه‌های آن‌ها برای لیزیک سنتی، بسیار باریک یا مسطح است. در طی جراحی لیزیک چشم با استفاده از دستگاه کراتوم، در صورتی که قرنیه چشم از ضخامت کافی برخوردار نباشد، مشکلاتی ممکن است ایجاد شوند. در چنین مواقعی، به‌کارگیری جراحی لازک به‌جای لیزیک، احتمال ایجاد چنین مشکلاتی را کاهش می‌دهد. 
در لازک بر خلاف لیزیک، برای جداسازی اپیتلیوم از میکروکراتوم استفاده نمی‌شود. بلکه در ابتدا، جراح یا چشم پزشک در طی حدودا 30 ثانیه سطح چشم را با یک محلول الکلی (یک پنجم الکل و چهار پنجم آب استریل شده) می‌پوشاند. این محلول باعث نرم شدن سطح اپیتلیوم یا بافت پوششی چشم می‌شود. بعد از پاک شدن سطح چشم از محلول الکلی، جراح یا چشم پزشک لبه‌ی لایه‌ي بافت پوششی یا اپیتلیوم را به وسیله‌ی تیغه‌ای نازک به نام ترفین بلند کرده و آن را کنار می‌زند تا بافت زیرین قرنیه تحت لیزر اگزایمر قرار گرفته و شکل داده شود. سپس اپیتلیوم در جای خود قرار داده می‌شود. 
در پایان، برای ترمیم و بهبود اپیتلیوم، یک پانسمان لنزی  در چشم روی بافت قرنیه قرار داده می‌شود. این پانسمان، همانند روش PRK، سه روز در چشم می‌ماند. ممکن است روز اول یا حتی دو روز بعد از آن احساس خارش در ناحیه چشم داشته باشید. به منظور صورت پذیرفتن فرآیند بهبود، باید از قطره‌های چشمی (قطره‌های استروئیدی مخصوص چشم) استفاده شود. مدت زمان بهبود تا بازگشت کامل بینایی، در مقایسه با لیزیک طولانی‌تر است. مدت زمان بهبودی در روش لازک، 4 الی 7 روز به طول می‌انجامد که نسبت به روش PRK کوتاه‌تر است. لیزیک و لازک، تأثیر تقریبا یکسانی را در بینایی ایجاد می‌کنند. اما دوران بهبودی لازک برای بازگشت به بینایی طبیعی با شفافیت کامل، در مقایسه با لیزیک، طولانی‌تر است. 

پیچیدگی‌های جراحی لازک چشم

جراحی لازک چشم، معایب و مزایایی دارد. در روش لازک، عمل فلپ قرنیه در مقایسه با روش لیزیک سنتی، بسیار آسان‌تر صورت پذیرفته و هم‌چنین سطح چشم نیز کمتر خشک می‌شود. علاوه بر این، در روش لازک، چشم پزشک یا جراح می‌تواند قرنیه‌های بسیار نازک یا بسیار مسطح را تصحیح نماید. در حالی که لیزیک سنتی، روش مناسبی برای اصلاح این نوع قرنیه‌ها نیست. با این حال، مدت زمان بهبودی لازک معمولا طولانی‌تر از مدت زمان بهبودی لیزیک است. در نتیجه بعد از عمل لازک چشم، بیمار احساس ناراحتی بیشتری خواهد داشت.

منبع : Qualsight