میزان موفقیت عمل لیزیک بسیار بالا است اما آیا از خطرات آن نیز آگاهی دارید؟ درحالی که اکثر مردم تنها به مزایا و بهبود عمل جراحی لیزیک را می‌بینند، لیزیک خطر ابتلا به خشکی چشم را بسیار افزایش می‌دهد.
برطبق گزارش وزارت بهداشت و درمان سالانه حدود 600,000 عمل جراحی لیزیک در آمریکا انجام می‌شود. این عمل جراحی اختیاری برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات چشم به‌کار می‌رود.
بر طبق بررسی‌های انجام شده توسط FDA، برخی از بیماران از عوارضی هم‌چون ضعف و مشکل در بینایی مثل دوبینی، تاری دید یا کاهش دید شکایت کرده‌اند. هم‌چنین در این خصوص شکایاتی نیز درباره درمان بیش‌از اندازه یا درمان کمتر از حد معمول نیز گزارش شده‌اند.

برای مشاوره درباره عمل لیزیک باید به چه کسی مراجعه کرد

مراجعه به چشم پزشک که صدها عمل لیزیک انجام داده و  استاد این رشته است را به شما توصیه می‌کنیم. البته پزشکان بسیاری با این توصیفات وجود دارند. یک چشم پزشک باید علم و وسایل استفاده از لیزر را نیز داشته باشد. کارکنان مرکز چشم پزشکی باید نگران بیمار بوده و چشم پزشک باید به تمامی سوالات بیمار پاسخ گوید.
کمتر عمل جراحی وجود دارد که میزان موفقیت آن تا این اندازه بالا و مشکلات آن هم بسیار اندک باشد. اما مانند هر عمل دیگری لیزیک نیز خطرات خود را دارد. از عوارض لیزیک هم می‌توان به خشکی چشم، تاری دید و حساسیت موقتی به نور اشاره کرد.

لیزیک به‌ صورت دائمی باعث تغییر شبکیه چشم می‌شود و ارزیابی و معاینه آن را در آینده کمی مشکل می‌کند.

خطرات عمل جراحی لیزیک چیست ؟ آیا عمل لیزیک ارزش پذیرش این خطرات را دارد

لیزیک به‌ صورت دائمی باعث تغییر شبکیه چشم می‌شود و ارزیابی و معاینه آن را در آینده کمی مشکل می‌کند. بنابراین پیش از انجام این عمل، چشم پزشک باید معاینات کافی را روی چشم شما انجام دهد. 
تحقیق کوچکی که نتیجه آن در سال 2008 در ژورنال آمریکایی چشم پزشکی به چاپ رسید؛ حاکی آن است که یک نفر ازهر پنج نفری که برای درمان نزدیک‌بینی عمل لیزیک را انجام داده‌اند، پس از 10 سال دوباره مجبور به انجام عمل شده‌اند و دلیل آن هم درمان کم‌تر از حد معمول (یعنی صفر نشدن شماره چشم) و درمان بیش‌از حد یا رگرسیون بوده است.
چشم پزشکان می‌گویند که امروزه لیزرها بسیار دقیق‌تر و بی‌خطرتر از گذشته هستند و افزایش تعداد بیماران، تشخیص این‌که کدام یک از بیماران با انجام این عمل به نتیجه خوبی می‌رسند را برای پزشکان آسان می‌کند. اولین چیز این است که بدانید آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل جراحی هستید یا نه.

چه کسانی کاندیدهای خوبی برای عمل لیزیک هستند

بهترین کاندیداها بزرگسالانی هستند که شماره چشم آن‌ها ثابت شده است و دیگر ضعیف نمی‌شود. بسیاری مشکلات پزشکی از جمله بیماری‌های قرنیه، دیابت ناپایدار و انواع آرتروزها شانس یک عمل موفق را کاهش می‌دهند.
85 تا 90 درصد کسانی که تقاضای عمل لیزیک را دارند، کاندیداهای خوبی هستند. اما در خصوص نتیجه همیشه کمی ابهام وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.

علاوه بر خطرات و مزایای عمل لیزیک برخی از افراد پس از عمل نیاز به استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی دارند.

آیا جراحی لیزر چشم باعث درمان‌های دیگری نیز خواهد شد

علاوه بر خطرات و مزایای عمل لیزیک، برخی پس از عمل نیز نیاز به استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی دارند.
بسیاری از کسانی که برای درمان نزدیک‌بینی عمل لیزیک انجام می‌دهند، ممکن است مبتلا به پیرچشمی باشند؛ شرایطی که در آن با افزایش سن توانایی فوکوس چشم کاسته می‌شود.
برای کسانی که مبتلا به پیرچشمی هستند، حتی پس از عمل لیزیک هم برای خواندن نیاز به عینک دارند. که آن‌ها نمی‌دانند که این پیرچشمی است که باعث تاری دید می‌شود، بلکه فکر می‌کنند که دوباره نزدیک‌بینی آن‌ها برگشته است.
برخی این مشکل را با اختصاص یک چشم به دوربینی و یک چشم به نزدیک‌بینی حل می‌کنند که به این شرایط مونوویژن می‌گویند. حدود 25 درصد از بیماران لیزیک بالای 40 سالاین راه را انتخاب می‌کنند. از این میان (شاید یکی از 10 مورد) نیاز به انجام عمل لیزیک فقط روی یک چشم دارند.
برای اغلب آن‌ها هیچ چیز به اندازه‌ی لیزیک جوابگو و موثر نیست. هم‌چنین از بسیاری از راه‌های دیگر بی‌خطرتر خواهد بود.

منبع : Angieslist