سوالات رسمی و رایجی وجود دارند که همیشه پرسیده می‌شوند. سوالاتی مانند «حال شما چطور است؟» گرچه، برخی دیگر از سوالات نیز ساختار تعریفی پاسخ مثبت و منفی دارند، مانند «آیا با من ازدواج می‌کنی؟»، این در حالی است که برخی سوالات به‌منظور کشف اطلاعات مطرح می‌شوند.
زمانی که از والدین خود در خانه سالمندان ملاقات می‌کنید، محیط کمی احساسی می‌شود. آن‌ها معمولا از دردها و مشکلات گذشته شکایت دارند، اما مسئله‌ی اصلی کشف این موضوع است که در نبود شما چه اتفاقاتی برای آن‌ها می‌افتد.
برای این‌که خیال شما نیز نسبت به انجام مراقبت لازم در خانه سالمندان از والدین راحت شود، ما 10 سؤال مطرح می‌کنیم تا به شما برای رسیدن به تصویری نسبی از زندگی روزانه‌ی آن‌ها سرنخی بدهد.

چه کسی از شما مراقبت می‌کند

این مهم‌ترین مسئله در زمان انتخاب پرستار برای عزیزان‌مان است؛ چه کسی با عشق از آن‌ها مراقبت خواهد کرد؟
گرچه وجود عشق حتمی نیست، میزان مراقبت باید قابل قبول باشد. این موضوع در زمان انتخاب پرستار برای کودکان، جزئیات بیشتری مانند داشتن سابقه و دانش کافی نیز پیدا می‌کند.
از والدین خود بپرسید کدام پزشکان و پرستاران در خانه سالمندان به‌طور روزانه از آن‌ها مراقبت می‌کنند. کدام پرستار مورد علاقه‌ی مادر بوده و پدر از کدام پرستار ناراضی است؟ سالمندان معمولا به علت ترس از بدتر شدن اوضاع، نسبت به سوءاستفاده‌ها شکایت نمی‌کنند؛ بنابراین این وظیفه‌ی شماست که به مشکلات او در خانه سالمندان پی ببرید. در گذشته تنها یک پزشک از بدو تولد تا مرگ از شما مراقبت می‌کرد، اما با تخصصی شدن علوم و حوزه‌های پزشکی، تعریف جدیدی از مراقبت مداوم به وجود آمده است.

اگر در وضعیت فیزیکی پدر یا مادر تغییری حس می‌کنید‌، در زمان غذا به خانه سالمندان مراجعه کنید.

امروز صبحانه چه خوردید

قدرت چشایی با افزایش سن کاهش می‌یابد و ترکیب این موضوع با علل اختلالی در قدرت چشایی و بویایی آشپزی برای سالمندان را پیچیده می‌کند.
داروها بر اشتها تأثیر داشته، مشکلات دندانی خوردن را سخت کرده و این‌ها رژیم غذایی سالمندان را بسیار محدود می‌کند. زمانی که خوردن دل‌چسب نباشد، طبیعی است که فرد از آن سرباز می‌زند و این می‌تواند به سوءهاضمه و مشکلات فیزیکی دیگر منجر شود. اگر در وضعیت فیزیکی پدر یا مادر تغییری حس می‌کنید‌، در زمان غذا به خانه سالمندان مراجعه کرده و تا جایی که مشکلی نداشته باشد برای آن‌ها میان وعده و غذاهای دل‌چسب بیاورید. سالمندان معمولا استقلال خود را از دست می‌دهند. در خانه سالمندان  نیز در همه‌ی زمان‌ها غذا سرو نمی‌کنند، بنابراین برای والدین خود میان وعده فراهم کنید تا در زمان گرسنگی از آن‌ها استفاده کنند.

چه داروهایی مصرف می‌کنید یا داروها چه احساسی به شما می‌دهند

این سؤال دو پاسخ دارد. سؤال اول نشان می‌دهد که آیا پرستاران خانه سالمندان رفتار مناسبی داشته و سالمند را در روند مراقبت خود شریک کرده‌‌اند یا خیر. سؤال دوم به‌دنبال اشتباه در نحوه‌ی مصرف داروها است. بسیاری از آسیب‌هایی که به سالمندان وارد می‌شود از روی عمد نیست، بلکه اغلب علت عدم هماهنگی پرستاران یا بی‌توجهی آن‌هاست. این موضوع در حوزه‌ی مصرف دارو بیشتر نمود دارد.
سالمندان اغلب داروهای متعددی دریافت می‌کنند که ممکن است عوارض و تأثیرات متعددی داشته باشند. شما باید مراقب عوارض باشید. برای نمونه، آیا پدر شما احساس خواب‌آلودگی می‌کند؟ آیا مادر از درد زیاد می‌نالد؟ اگر اطلاعات کافی دارید برنامه‌ی دارویی والدین خود را بررسی کنید، به تغییر دوز یا نوع داروها توجه کنید.

در مورد هر آن‌چه سالمندان با خود به خانه سالمندان برده‌‌اند مثل عینک، سمع ک و دیگر لوازم تحقیق کنید.

هدیه‌ای که خریده بودم کجاست

زمانی که فردی در خانه سالمندان باشد، مسائل مالی اهمیت‌شان را برای او از دست می‌دهند و اما دارایی‌هایش خیر.
در مورد هر آن‌چه سالمندان با خود به خانه سالمندان برده‌‌اند تحقیق کنید. از دارایی‌های باارزش عکس گرفته و روی همه‌چیز برچسب بزنید.
زمانی که برای ملاقات آن‌ها به خانه سالمندان می‌روید دارایی‌ها را بررسی کنید؛ مراقب عبارت‌هایی مانند «یک نفر عینکم را برد که تمیزش کند» باشید. حتی ممکن است قاب عینک عوض شده یا جواهرات با جواهرات تقلبی تعویض شوند.
اگر چیزی گم شد به مسئول مربوطه در خانه سالمندان خبر داده یا پلیس را در جریان بگذارید. در برخی موارد خانه سالمندان یا بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. بعضی افراد سودجو ممکن است از هویت سالمندان برای کلاه‌برداری‌های خود استفاده کنند.

دیروز هوا خوب بود، بیرون رفتید

اگر وقتی برای تحقیق در مورد خانه سالمندان آمده بودید در مورد فضای سبز و باغچه‌های زیبای آن برای‌تان تبلیغ کرده بودند، حالا وقتش رسیده که ببینید چقدر به قول‌های‌شان عمل می‌کنند.
بررسی کنید والدین هر چند وقت یک بار برای قدم زدن بیرون می‌روند. یک باغچه زیبا از پشت پنجره به درد کسی نمی‌خورد و منجر به دریافت ویتامین D نیز نمی‌شود.
زمانی که از بیرون رفتن سالمندان مطمئن شدید در مورد تمرین و ورزش صحبت کنید؛ آیا تنها از ویلچر و تخت استفاده می‌شود یا تمرینات مخصوص در خانه سالمندان وجود دارد.
در خانه سالمندان تفاوت زیادی بین سالمندانی که ورزش می‌کنند و آن‌هایی که تحرک ندارند وجود دارد. برای سالم باقی ماندن سالمندان، انجام ورزش به‌ صورت روزانه بسیار اهمیت دارد، حتی اگر خود آن‌ها ناراضی باشند. هم‌چنین فعالیت‌های همراه حیوانات خانگی به سالمندان کمک کرده بر احساس تنهایی خود غلبه کنند. حیوانات خانگی به آن‌ها کمک می‌کنند تمرکز را از خود برداشته و به اجتماعی شدن و برقراری رابطه فیزیکی بیاندیشند.


آیا دوستی دارید

بزرگسالان معمولا سؤالاتی که از پاسخ آن‌ها هراس دارند را نمی‌پرسند؛ فرزندان از ناتوانی در مراقبت از والدین خود احساس گناه می‌کنند و همیشه سعی دارند از فکر کردن در این مورد پرهیز کنند. چنین باوری مانع بهبود کیفیت زندگی سالمندان می‌شود.
پیدا کردن دوست در خانه سالمندان بعید نیست. اگر والدین شما دوستی ندارند، این نشانه‌ی افسردگی یا عدم حضور آن‌ها در فعالیت‌های گروهی است. بیشتر مراکز، پرستاری دارند که مسئول ایجاد روابط اجتماعی با کمک جشن و بازی است.
اگر والدین شما تنها هستند، به دنبال راه حل باشید. فعالیت‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها را بازسازی کرده و به پویا بودن زندگی آن‌ها کمک کنید. بسیاری از مراکز و خانه سالمندان تنها شبه شخصی هستند، پس بهتر از هم اتاقی‌های مادر خود را نیز بشناسید. آیا طبقات بسته به میزان مراقبت مورد نیاز تقسیم شده‌اند؟ ملاقات کنندگان چه کسانی هستند؟

پرستار چند وقت یک‌بار به شما سرمی‌زند یا آیا برای درخواست کمک زمان زیادی لازم است

بهترین راه برای پاسخ به این سؤال فشار دادن دکمه درخواست کمک است. برای سالمندان با شرایط خاص این مسئله بسیار مهم است. پرستار هر چند دقیقه به سالمند سرمی‌زند؟ پوشک هر چند وقت یک بار عوض می‌شود؟ برای جلوگیری از زخم بستر چه‌کاری انجام می‌شود؟ آیا پدر به دلیل تأخیر در خدمات تاکنون خود را خیس کرده‌ است؟ آیا مادر برای دوش گرفتن باید چندین بار درخواست کند؟
سالمند ممکن است نتواند در مورد بهداشت و آسایش چیزی بگوید، بنابراین شما باید از او سؤال کنید. سرنخ دیگر بوی بد ادرار در خانه سالمندان است، خانه سالمندان و مراکز بهداشتی نباید چنین بویی بدهد. آیا می‌دانستید زخم بستر و زخم‌های به وجود آمده به دلیل فشار یا بند آمدن خون بیش از چیزی که تصور می‌شود خطرناک هستند؟

 این زخم از کجا آمده است

بدن مادر کبود شده و دست پدر خشک‌تر به نظر می‌رسد؟ باید قبل از ایجاد مشکل بزرگ‌تر مسئله را روشن شود.
اکثر مردم در مورد دردهای اندک خود چیزی نمی‌گویند پس برای رسیدن به پاسخ باید کمی بیشتر سؤال بپرسید. چه زمانی متوجه مشکل شده‌اند؟ قبلا چگونه بوده است؟ چند وقت یک‌بار تکرار می‌شود؟
اگر پدر از تخت افتاده و این چندین بار تکرار شده، مسئله باید توسط مسئولین خانه سالمندان بررسی شود. مشکل می‌تواند از گوش داخلی، بیماری یا عوارض یک دارو باشد. تا زمانی که نپرسید متوجه نخواهید شد و فراموش نکنید که تنها کسی که به این مسائل توجه دارد شما هستید.

مطمئن شوید عزیزان شما در خانه سالمندان به تلفن با حریم خصوصی مناسب دسترسی دارند.

تلفنی که با آن تماس می‌گیرید کجاست

چیز دیگری که معمولا در خانه سالمندان به آن توجه نمی‌شود، حریم خصوصی است. در کنار استقلال، این دیگر مسئله‌ی مهمی است که سالمندان با آن مواجه خواهند بود. این موضوع هم‌چنین برقرار تماس تلفنی را نیز برای سالمندان سخت می‌کند؛ مطمئن شوید عزیزان شما به تلفن با حریم خصوصی مناسب دسترسی دارند. سالمندان نیز به ساعت‌های تنهایی و سکوت نیاز دارند، اما برقراری تعادل بین مراقبت و ایجاد حریم خصوصی دشوار است. در این مورد سؤال کرده و در صورت وجود مشکل شرایط را تغییر دهید. شرکت‌های فناوری به دنبال طراحی تلفن‌های همراهی مخصوص سالمندان هستند. این تلفن‌ها ویژگی‌های خاصی مانند صفحه نمایش و کی‌برد بزرگ، منوی ساده، سمعک و دکمه تماس اضطراری دارند. البته توانایی مادر خود را نیز دست کم نگیرید، امروزه بیشتر افراد مسن نیز با ایمیل و اینترنت آشنا هستند.

چه‌کاری می‌توانم برای شما انجام دهم

این سؤال بسته به اخلاق عزیزان شما، می‌تواند آسان‌ترین یا سخت‌ترین سوال باشد. برخی کارها را می‌توانید بدون پرسش انجام دهید؛ مانند گرفتن ناخن مادر یا پیدا کردن شلواری برای پدر که به او حس پیری نمی‌دهد. اتاق عزیزان خود را با تصاویر خانوادگی تزئین کنید تا زنده‌تر به نظر برسد.
البته تنها حضور شما در خانه سالمندان و پرسش و پاسخ در مورد پرستاران بسیار مهم است. این‌ها بخش ساده‌ی داستان بود، بخش سخت‌تر ممکن است درخواست برای ملاقات بیشتر یا انتقال به خانه باشد که گاهی غیرممکن است؛ البته ناراحت نباشید شما هر آن‌چه می‌توانستید انجام داده‌اید.

منبع : Howstuffworks