تست بارداری باید ساده باشد،‌ اما هنوز هم باورهای اشتباهی در خصوص تست‌های بارداری خانگی وجود دارد. تست‌های بارداری خانگی تا چه حد می‌توانند پیچیده باشند؟ در همین حد که باید روی نوار تست ادرار کرده تا بفهمید که آیا قرار است بچه دار شوید یا نه. اگرچه این تست‌ها از سال 1976 رواج یافت، اما هنوز در خصوص این‌که این تست‌ها چقدر دقیق هستند و دقیقا چه می گویند، داستان و افسانه وجود دارد.
برای تشخیص واقعیت‌های تست بارداری خانگی از داستان، با خانم مری جین،‌ دکترای پزشکی، استاد بالینی زنان و زایمان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ییل به صورت تلفنی صحبت کردیم. در این‌جا چهار باور بسیار اشتباه را که او آن‌ها را شرح داده و روشن می کند ذکر می‌کنیم.

تست‌های خانگی می‌توانند بلافاصله بارداری را تایید کنند

بر اساس یک مطالعه، به‌طور کلی تست بارداری دقیق است،‌ این تست‌ها بسته به نوع برند مورد استفاده، تا 97% درست پیش‌بینی می‌کنند، اما بلافاصله جواب نمی‌دهند. این پاسخ می‌تواند تا پنج روز به طول بکشد، زیرا تخم بارور درون رحم خود را تلقیح می‌کند و این امر باعث تحریک تولید HCG خواهد شد. HCG  هورمونی است که تنها در دوران بارداری ترشح می‌شود. حتی پس از آن،‌ مقدار این هورمون به سختی قابل تشخیص است. بنابراین یک هفته‌ی دیگر طول می‌کشد تا HCG به حد کافی برای تست بارداری برسد.
به‌علاوه چیزهایی مثل استرس، تخمک گذاری را عقب می‌اندازد، بنابراین حتی اگر فکر می‌کنید که همه چیز را برنامه‌ریزی کرده‌اید،‌ بدن‌تان به طور طبیعی می‌تواند این روند را کمی به تاخیر بیندازد. اگر رابطه‌ی جنسی برقرار کردید و چند روز بعد تست بارداری گرفتید، می‌تواند هنوز هم منفی باشد. این بدین معنی نیست که تست دقیق نیست یا شما باردار نیستید، بلکه می‌تواند به این معنی باشد که برای تست زود اقدام کردید.
تمام این‌ها بدین معناست که زمان در تعیین این‌که مادر می‌شوید یا نه نقش مهمی دارد. اگر سعی در باردار شدن دارید (یا تایید بارداری ناخواسته)، باید بدانید که همیشه منفی بودن تست به معنی عدم بارداری نیست، بلکه احتمال دارد این کار را زودتر از موعد خود انجام داده‌ باشید. بعد از عقب افتادن دوره‌ی قاعدگی‌تان چند روز صبر کنید یا تست را یک هفته‌ی دیگر مجدد تکرار کنید.

متخصص زنان و زایمان بهترین زمان برای انجام تست بارداری را می‌گوید و می‌تواند تست خون بگیرد.

هیچ چیزی نمی‌تواند باعث اشتباه نتایج تست بارداری خانگی شود

این مطلب درست است که بعد از لقاح تخم، چیزهایی مثل ورزش، غذایی که می‌خورید، استرس و حتی نوشیدنی‌ها و سیگار کشیدن، بر تولید HCG‌ توسط بدن تاثیر نمی‌گذارند. برخی داروهای خاص باروری حاوی هورمون HCG می‌توانند منجر به نتیجه‌ی کاذب شود. واقعا دشوار است، به‌خصوص زمانی که واقعا می‌خواهید باردار شوید و بفهمید که باردار نیستید.
در یک بارداری سالم، سطح HCG در هر دو تا سه روز،‌ دو برابر می‌شود. چون تست‌های خانگی تنها وجود یا عدم وجود هورمون را اندازه‌گیری می‌کنند و نه سطح دقیق آن را. اگر از داروهای باروری استفاده می‌کنید بهترین راه تایید بارداری توسط متخصص زنان و زایمان است. متخصص زنان و زایمان بهترین زمان برای انجام تست بارداری را می‌گوید و می‌تواند تست خون بگیرد که وجود هورمون HCG را دقیق‌تر نشان می‌دهد. 

راه‌های ارزان و طبیعی زیادی برای تست بارداری وجود دارد

با بازگشت شیوه‌های پزشکی به رویه‌ی سابق، ممکن است رفتن به داروخانه و خرید «بیبی چک» خیلی وسوسه کننده باشد. با این حال، این داستان‌های پیرزن‌ها کاملا شکست خورده‌اند. علاوه بر hCG، بدن هیچ چیز دیگری در ادرار ترشح نمی‌کند که دال بر باردار بودن باشد. بنابراین، اگر تست به طور خاص HCG‌ را اندازه‌گیری نکرد و هیچ روش طبیعی دیگری هم نشان نداد، چیز دیگری آن را اثبات نخواهد کرد. بهتر است چند هزار تومان برای یک بیبی چک هزینه کرده و آرامش بیشتری داشته باشید تا وقت خود را با روش‌های «کل نگرانه» ناقص تلف کنید.

آزمایش‌های جدید ادرار می‌توانند جنسیت نوزاد را هم تشخیص دهند

حتما مشتاقید که بدانید جنسیت نوزاد چیست، اما تست‌های بارداری خانگی ادرار که وعده می‌دهند جنسیت نوزاد را به طور قطع می‌گویند،‌ حقه‌ای بیش نیستند. هیچ هورمون جنسی قطعی در ادرار وجود ندارد. هورمون HCG به طور یکسان در نوزادان دختر و پسر افزایش می‌یابد،‌ بنابراین آزمایش ادرار راه مناسبی برای تعیین جنسیت نوزاد نیست. قبل از رنگ کردن اتاق بازی و انتخاب اسم، باید تا زمان سونوگرافی صبر کنید. سونوگرافی را بسته به موقعیت نوزاد در هفته‌های 16 تا 20 انجام می‌دهند و تنها راه دقیق برای تعیین جنسیت نوزاد است.

منبع : Health