مطالعات نشان داده است که اگر فرد از ظاهر خود راضی باشد اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد. نارضایتی از ظاهر و چیزی که در آینه می‌بینیم دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما خوشبختانه میکروپیگمنتیشن می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند. بسیاری از مردم می‌دانند که میکروپیگمنتیشن برای آرایش دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مورد کاربردهای دیگر میکروپیگمنتیشن کمتر می‌دانند. در ادامه‌ی این مطلب به این می‌پردازیم که میکروپیگمنتیشن به چه روش‌هایی می‌تواند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد.


درمان ویتیلیگو یا همان لک و پیس

لک و پیس در اثر از دست رفتن رنگدانه‌های پوست به وجود می‌آید. میکروپیگمنتیشن می‌تواند به کسانی که روی پوست خود لک و پیس دارند کمک کند. در این روش رنگدانه‌هایی زیر پوست قرار داده می‌شود که با رنگ پوست مطابق بوده و لبه‌های مشخص لکه‌ها ملایم‌تر می‌شود. پوست‌هایی که لک و پیس روی آن‌ها در حال کاهش است بهترین گزینه برای انجام میکروپیگمنتیشن هستند.


میکروپیگمنتیشن نوک پستان و هاله‌ دور آن

در میکروپیگمنتیشن هاله‌ی دور نوک پستان، رنگ دانه در زیر پوست دور نوک پستان قرار می‌گیرد. از این تکنیک می‌توان برای ایجاد هاله پس از عمل بازسازی پستان، به حداقل رساندن جای زخم و ترمیم هاله استفاده کرد که پس از آن ظاهر و شکل هاله طبیعی‌تر می‌شود. اگر در نتیجه‌ی جراحی برداشتن پستان یا ماستکتومی، سینه‌های خود را از دست داده‌اید یا رنگ نوک پستان‌ها و هاله‌ی دور آن‌ها در اثر شیر دادن به کودک تغییر رنگ پیدا کرده، میکروپیگمنتیشن می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته را به شما بازگرداند و عزت نفس شما را تقویت کند.


برای پوشاندن جای زخم از طریق میکروپیگمنتیشن باید پوست هموار و نسبتا صاف باشد.

استتار جای زخم

می‌توان از میکروپیگمنتیشن برای پوشاندن جای زخم استفاده کرد. معمولا در جایی از پوست که زخم یا بریدگی آن ترمیم یافته رنگ پوست از بین می‌رود و آن قسمت از پوست کم رنگ تر می‌شود. همین موضوع باعث نگرانی افراد شده و ذهن‌ آن‌ها را به آن بخش مشغول می‌کند. با استفاده از میکروپیگمنتیشن می‌توان رنگدانه‌ها را در آن قسمت از پوست قرار داد که در نتیجه‌ی آن جای زخم محو می‌شود.

البته از میکروپیگمنتیشن نمی‌توان برای هر جای زخمی استفاده کرد. برای این که بتوان از میکروپیگمنتیشن استفاده کرد جای زخم باید:

  • کاملا ترمیم شده باشد یعنی 9 تا 12 ماه از آن گذشته و به رنگ ثابتی رسیده باشد.
  • هموار و نسبتا صاف باشد.
  • لبه‌های تیره نداشته باشد.

میکروپیگمنتیشن پوست سر

کسانی که موی کم پشت، سر تاس و یا جای زخم بر روی سر خود دارند نیز می‌توانند از میکروپیگمنتیشن استفاده کنند چون باعث می‌شود دیگران تصور کنند سر آن‌ها مو دارد. در میکروپیگمنتیشن سر رنگدانه‌ها به صورت نقطه‌های ریز در پوست سر قرار داده می‌شود که شبیه موی‌ کوتاه  است. میکروپیگمنتیشن پوست سر در مردان ظاهری مانند سر تراشیده شده ایجاد می‌کند و سر حد محل رشد موها و پیشانی پیدا است اما در زنان، میکروپیگمنتیشن یک زیر لایه به وجود می‌آورد و تصور موهای پر پشت را به فرد بیننده می‌دهد.