فرآیند بهبود بعد از انجام میکروپیگمنتیشن یکی مهم‌ترین جنبه‌های انجام آرایش دائمی است. بهبود بعد از انجام میکروپیگمنتیشن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به چندین فاکتور متعدد وابسته می‌باشد. در ادامه مطلب به این فاکتور‌های مهم اشاره کرده و به شما خواهیم گفت که در طول تمامی مراحل فرآیند بهبود پس از انجام تاتو ابرو باید منتظر چه اتفاقاتی باشید تا در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین و دلخواه‌ترین شکل ممکن فرآیند بهبود را به پایان برسانید.

عوامل بهبود بعد از انجام میکروپیگمنتین ابرو

باید اعتراف کرد که میکروپیگمنتیشن زخم بسیار عمیقی را در پوست ایجاد می‌کند و فرآیند بهبودی نیز به همین دلیل کمی طولانی خواهد بود. با کمک چند فاکتور فیزیولوژیک می‌توان سرعت متوسط، مدت زمان بهبود و کارآمدی فرآیند بهبود را مشخص کرد. این فاکتورها عبارتند از:
  • سن: عموما زخم‌های میکروپیگمنتیشن ابرو نیز مانند دیگر آسیب‌های پوستی، در پوست‌های پیرتر و شل‌تر نسبت به پوست‌های جوان‌تر مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بهبودی کامل حاصل شده و پوست حالت اولیه خود را به دست آورد.
  • نوع پوست: فرایند بهبود زخم در پوست‌های متفاوت کاملاً متفاوت خواهد بود که به میزان تولید کلاژن بستگی خواهد داشت. برای مثال در پوست‌های تیره‌تر احتمال زخم‌های برجسته و برآمده بیشتر است، اما زخم در پوست‌های روشن‌تر معمولا به صورت سطحی خواهد بود.
  • جریان خون: جریان مناسب خون در کل بدن باعث می‌شود که خون خیلی بهتر و بیشتر در محل زخم جریان پیدا کند و این موضوع مدت زمان بهبود زخم را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • سطح استروژن: استروژن ژن‌های متعددی را در بدن آزاد می‌کند که نقش موثری در افزایش سرعت بهبود زخم ناشی از تاتو ابرو دارند.
  • میزان شدت تورم یا کبودی: اگر چه ابروهای دائمی کمتر به تورم و کبودی مبتلا می‌شوند، برخی افراد در برابر این عوارض آسیب‌پذیر هستند که می‌تواند مدت زمان بهبودی را به مقدار زیادی افزایش دهید.
  • رژیم غذایی: مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مناسب و غذاهای انرژی‌زا که حاوی پروتئین، ویتامین ‌A، C و روی هستند باعث افزایش سرعت بهبودی می‌شوند.
  • استرس: استرس باعث به هم خوردن عملکرد درست سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود که خود بدون شک بهبودی زخم را به تاخیر می‌اندازد.
  • دیابت: افراد دیابتی طبق مطالعات انجام شده سرعت بهبود زخم بسیار پایینی دارند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث تاخیر در زمان بهبود زخم می‌شود و خطر عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله عفونت، پارگی، روان شدن ترشحات از زخم و حتی فاسد شدن گوشت اطراف زخم را افزایش می‌دهد.
  • فعالیت بدنی بیش از حد معمول: فعالیت یا تمرین بدنی بیش از حد باعث افزایش خطر باز شدن زخم شود و در مناطق حساس نیز بسته شدن دهانه زخم به هم سخت خواهد شد.
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب باعث قرمز شدن، تاول زدن و یا التهاب زخم شود که به نوبه خود خطر عفونت و بیشتر زخم شدن منطقه‌ی حساس زخم را افزایش خواهد داد.
  • برخی از انواع داروها: برخی از داروها باعث ایجاد التهاب، جلوگیری در عملکرد مناسب گردش خون و افزایش احتمال لخته شدن خون ‌می‌شوند که همگی مدت زمان بهبود زخم ناشی از میکروپیگمنتیشن ابرو را افزایش خواهند داد.

بلافاصله بعد از انجام میکروپیگمنتیشن ابرو فرآیند بهبود زخم شروع می‌شود.

مرحله اول فرآیند بهبود زخم: دو هفته اول

بلافاصله بعد از انجام میکروپیگمنتیشن ابرو فرآیند بهبود زخم شروع می‌شود. در روزهای اول شاهد تورم زخم، قرمز شدن آن، حساسیت پوستی و کمی کبودی خواهید بود. تمامی این عوارض در میکروپیگمنتیشن ابرو طبیعی هستند، اما هیچ کدام از آن‌ها نباید بیش از دو روز طول بکشند. استفاده از داروهای تسریع التیام زخم می‌تواند سرعت بهبود زخم را افزایش دهد. خبر خوب این است که میکروپیگمنتیشن ابرو برخلاف میکروپیگمنتیشن دیگر نقاط صورت مانند خط چشم یا خط لب، کمتر به تورم زخم و کبودی منتهی خواهد شد. به یاد داشته باشید که اگر تورم و کبودی بیش از یک یا دو روز طول کشید،  می‌تواند نشانه‌ای از عفونی شدن زخم باشد پس در صورت مشاهده این موضوع حتما با پزشک تماس بگیرید.
شکل ظاهری ابروی دائمی جدید شما تیره‌تر و ضخیم‌تر از آن چیزی خواهد بود که انتظارش داشتید. معمولا بعد از گذشت حدود یک هفته ناحیه‌ی میکروپیگمنتیشن شده و لایه‌ی بالایی آن شروع به پوسته پوسته شدن و پوست انداختن خواهد کرد. لایه‌ی رنگی جدید رفته رفته نرم شده و شکل طبیعی‌تری به خود خواهد گرفت. برای تسریع بخشیدن فرآیند بهبود ناحیه‌ی تازه میکروپیگمنتیشن شده، قبل از خواب مقداری پماد آنتی بیوتیک به آن بمالید. این کار خطر عفونت موضعی را کاهش می‌دهد. در این دوره باید به شدت مراقب فعالیت‌های بدن خود باشید و از فعالیت شدید بدنی خودداری کنید. تا می‌توانید کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. هم‌چنین از دست زدن به زخم ابرو یا خاراندن آن به شدت اجتناب کنید زیرا این کار باعث به جای ماندن زخم در آینده شود. در کل این دوره از عمل زیبایی میکروپیگمنتیشن ابرو باید دو هفته طول بکشد تا زخم ابروی شما کاملا بهبود پیدا کند.

برای تسکین درد ناشی از زخم میکروپیگمنتیشن از می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

مرحله دوم فرآیند بهبود زخم: دو هفته اول

در طول دومین مرحله‌ی بهبود زخم میکروپیگمنتیشن ابرو، به محض این‌که پوسته پوسته شدن  زخم تمام شد، ممکن است بخواهید درد زخم خود را با استفاده از چیزهای سرد تسکین دهید. برای این کار می‌توانید از کمپرس آب سرد (نه خیلی سرد) یا چای کیسه‌ای نم‌دار یا یک تکه پارچه خنک استفاده کنید. در هنگام قرار دادن این وسایل روی ابروی خود باید از فشار بسیار کمی استفاده کنید. باید مراقب باشید و به هیچ عنوان زخم را نمالید، نخارانید یا سعی نکنید آن را تمیز کنید زیرا در این مرحله از بهبود ابروی میکروپیگمنتیشن شده هنوز امکان آن وجود دارد که جوهری که هنوز به طور کامل خشک و ثابت نشده است از زخم بیرون بزند. روی هم رفته بهترین عنصر در بهبود زخم اکسیژن خواهد بود. اگر تحمل آن را دارید به شما پیشنهاد اکید می‌شود که بگذارید ابروها در معرض هوا قرار گرفته و به اصطلاح نفس بکشند و روی آن‌ها را نپوشانید. بعد از حدود 2 هفته زخم ابروی شما شروع به پوسته پوسته شدن خواهد کرد و تا حدود بسیار زیادی بهبود خواهد یافت. بعد از این مدت دیگر شدت زخم از بین می‌رود و رنگ دلخواهی که منتظر آن بوده‌اید به زودی خود را نشان خواهد داد.

4 هفته بعد از اولین مراجعه به متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو، باید فرآیند اصلاحات جزئی را انجام دهید.

مرحله سوم فرآیند بهبود زخم: فرآیند انجام اصلاحات جزئی

حدود 4 هفته بعد از اولین مراجعه به متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو، باید فرآیند اصلاحات جزئی را با وی برنامه‌ریزی کنید و انجام دهید. این کار معمولا هزینه‌ی مضاعفی نداشته و با همان هزینه‌ای که قبلا پرداخت کرده‌اید برای شما انجام خواهد شد. متخصص میکروپیگمنتیشن بار دیگر سراغ ابروی شما خواهد رفت و رنگ مناطق کم رنگ را اصلاح خواهد کرد و نقاطی که نیاز به اصلاح و تغییرات جزئی دارند را تصحیح خواهد کرد. علاوه بر این، بعد از چند هفته اگر رنگ ابروی شما راضی کننده نباشد، می‌توان آن را در قرار دوم با متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو اصلاح کرد.
برخی از افراد پوست‌های مقاومی دارند و رنگ به خوبی در پوست آن‌ها نفوذ نمی‌کند. اگر شما نیز از معدود افراد این گروه هستید، باید بیش از یک بار برای انجام اصلاحات جزئی به متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو مراجعه کنید. این مورد بسیار ویژه و منحصربه فرد بوده و به ندرت پیش می‌آید که متضمن پرداخت مبلغ اضافی و توافقی به متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو خواهد بود. بعد از این‌که چند هفته دیگر از پماد آنتی بیوتیک استفاده کردید، فرآیند بهبود زخم میکروپیگمنتیشن ابرو کامل خواهد شد و دیگر لازم نخواهد بود که برای چند سال آینده به متخصص میکروپیگمنتیشن ابرو مراجعه کنید.

منبع : Tattooeyebrowshq