سوالی که در مورد جراحی لیزیک چشم به ذهن بسیاری از مردم خطور می‌کند این است که زمان عمل جراحی لیزیک چشم چقدر طول می‌کشد. هر چند جراحی لیزیک چشم به‌عنوان روش دائمی ترمیم قرنیه چشم و اصلاح دید تعبیر می‌شود؛ اما باور این‌که بیشتر از 30 دقیقه طول نمی‌کشد برای مردم کمی سخت است.

تاریخچه جراحی لیزیک چشم

جراحی لیزیک چشم در اوایل دهه‌ی نود میلادی در کانادا و بعد از گذشت اندک زمانی در ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید و امروز قریب به 25 سال است که این روش درمانی در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تغییرات ناشی از لیزیک در اصلاح دید بیمار همیشگی بوده و امروزه به شکرانه‌ی پیشرفت‌های تکنولوژی و افزایش روزافزون تعداد پزشکان حاذق، نتایج حاصل از جراحی لیزیک نسبتا رضایت‌بخش است.

سلامت چشم بعد از جراحی لیزیک

بیمار باید بعد از جراحی لیزیک سالی یک‌‌بار برای معاینه به چشم‌ پزشک مراجعه کند. بسیاری از بیماران که به‌طور مرتب به چشم‌ پزشک مراجعه می‌کنند نگران تجویز عینک و استفاده از لنزهای تماسی هستند. ولی باید خاطر نشان کرد که یک چشم‌ پزشک به‌ جز عینک و لنز، با استفاده از روش‌های درمانی و آزمایشات مختلف می‌تواند سلامت چشم بیمار را تضمین کند.

استفاده از عینک مطالعه بعد از جراحی لیزیک ممکن است هم‌چنان لازم باشد.

اصلاح دید چشم بعد از جراحی لیزیک

نیاز به درمان‌های بیشتر و یا استفاده از لنزهای اصلاح دید بعد از جراحی لیزیک در برخی مواد مشاهده شده است. ناگفته نماند که استفاده از عینک مطالعه بعد از جراحی لیزیک ممکن است هم‌چنان لازم باشد. در حالت مونوویژن و یا دید تک چشمی، یک چشم بیمار برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می‌گردد. برخی بیماران بعد از جراحی مونوویژن چشم و استفاده از لنزهای اصلاح مونوویژن یا همان دید تک چشم اظهار می‌کنند که از این نوع درمان راضی نیستند و ممکن است با بالاتر رفتن سن نیاز به عینک مطالعه نیز داشته باشند.
همان‌طور که ممکن است درجه‌ی عینک و دید بیمار بعد از گذشت زمان دستخوش تغییرات جزیی شود، سال‌ها بعد از جراحی لیزیک نیز ممکن است تغییراتی در دید بیمار مشاهده شود. به دلیل همین تغییرات طبیعی ممکن است بیمار بعد از جراحی لیزیک نیاز به تقویت دید و بازنگری مجدد داشته باشد. اگر بعد از جراحی و بنا به صلاح دید چشم‌ پزشک تغییری در دید بیمار احساس شد، تقویت دید و جراحی ترمیمی انجام می‌شود.
انتخاب جراح ماهر، استفاده از تکنولوژی جدید و مراجعه به چشم‌ پزشک با تجربه، میزان این ریسک را کمتر خواهد کرد. البته گاهی اوقات علیرغم موارد ذکر شده بازهم ممکن است بیمار نیاز به تقویت دید و جراحی ترمیمی داشته باشد.
از آن‌جایی‌که برخی پزشکان به منافع خود فکر می‌کنند، به بیمار توصیه تقویت دید و بازنگری بعد از جراحی می‌کنند؛ بنابراین حتما از سیاست پزشک خود اطمینان حاصل کنید که آیا برای پول این توصیه را می‌کند یا به فکر سلامتی شماست.
مورد دیگر اصلاح بینایی مربوط به تغییرات هورمونی است که موجب تغییرات دید می‌گردند. یکی از این تغییرات هورمونی شایع مربوط به دوران بارداری و تغییرات هورمونی است که در چشم صورت می‌گیرد. بنابراین خانم‌های باردار برای این‌که به نتیجه‌ی مطلوب برسند باید بعد از بارداری تصمیم به جراحی لیزیک بگیرند.

منبع : Lasik