فارغ از نوع عمل جراحی پلاستیک، یعنی چه عمل تهاجمی باشد و یا تنها تزریق ژل‌ ساده، نتایج حاصل از این اعمال کاملا دلخواه نخواهد بود و احتمال خراب شدن آن وجود دارد. بنابراین جهت کاهش این احتمال قبل از اقدام به جراحی پلاستیک، ابتدا به چند نکته توجه کنید. 

حتی جراحی‌های سطحی و ساده‌ی زیبایی، پیامدهایی را در بر خواهند داشت. بنابراین مراقب باشید. در آمریکا سالانه 17 میلیون عمل جراحی پلاستیک صورت می‌پذیرد که 1.7  تعداد از این فرایند، جراحی زیبایی است. باور عمومی این است که جراحی‌های سنگین زیبایی دارای پیامدهای ناخواسته هستند، اما جراحی‌های سراپایی مانند تزریق ژل دارای عوارض نخواهند بود. اگرچه جراحی‌های سراپایی دارای عوارض کم‌تری هستند، اما هم‌چنان پیامدهای خطرناکی درپی خواهند داشت. به‌‌طور مثال پر کردن و تزریق بینی، گونه و یا شقیقه می‌تواند منجر به از دست رفتن قوای دید و نابینایی شود. بنابراین قبل از انجام هرگونه جراحی پلاستیک این قسمت از بدن به پزشکان به متقاضیان هشدارهای لازم را خواهند داد.
خودتان را به دست هر کسی نسپارید. دقت کنید تا جهت انجام جراحی پلاستیک، به افرادی که دارای مدرک تخصصی نیستند مراجعه نکنید. حدود 30 تا 40 درصد از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی توسط افراد غیرمتخصص صورت می‌پذیرد. البته این افراد خود را جراح پلاستیک معرفی می‌کنند. بنابراین بهتر به نظر می‌رسد که از تخصص افرادی که قرار است روی شما جراحی پلاستیک انجام دهند مطمئن شوید. افرادی که دارای مدرک تخصصی و گواهینامه‌های معتبر هستند روش‌های استاندارد جراحی پلاستیک را انجام داده و از عوارض جراحی‌های انجام شده توسط آنان کاسته خواهد شد. بنابراین به دنبال جراحی باشید که دارای مدرک تخصصی جراحی پلاستیک باشد. یکی از راه‌های ساده برای درک این‌که جراح پلاستیک شما دارای مدرک تخصصی است، پرسش سوالی ساده است. از او بپرسید آیا در بیمارستان یا مرکز درمانی معتبری فعالیت می‌کند؟ زیرا چنان‌چه فردی دارای مدرک تخصصی و گواهینامه معتبر نباشد، نمی‌تواند در بیمارستان‌های مهم اقدام به کار و فعالیت کند.
در خصوص فعالیت‌های گذشته جراح پلاستیک تحقیق کنید. شما هیچ وقت تا کسی را نشناسید با او  قرار ملاقات نخواهید گذاشت. این قانون برای پزشکان و جراحان پلاستیک نیز صدق خواهد کرد. ابتدا در خصوص او در اینترنت و پس از آن در خصوص تجارب مختلف بیماران او تحقیق  به‌عمل آورید. هر پزشکی ممکن است تجارب بدی را پشت سر گذاشته باشد. در خصوص این تجارب نیز تحقیق کنید. پس از بررسی و تحقیق در خصوص نقاط مثبت و منفی متخصص جراح پلاستیک، در صورت رضایت به او مراجعه کنید.
از خود بپرسید آیا انجام این جراحی پلاستیک ارزش به خطر افتادن زندگی من را دارد؟ یکی از مهم‌ترین قدم‌های ابتدایی در خصوص جراحی پلاستیک و زیبایی این است که متقاضی باید بداند، نیاز ضروری به این جراحی دارد یا خیر؛ و مزایا و معایب انجام جراحی پلاستیک را بسنجد. چرا که برای جراح پلاستیک انجام دادن جراحی پلاستیک انجام کاری روزانه و روتین خواهد بود؛ اما برای شما، مسئله‌ی مرگ و زندگی در میان است. پس بهتر است به‌طور دقیق به این مسئله و ضرورت آن فکر کنید.

منبع : Cosmopolitan