داشتن معلم خصوصی می‌تواند مزیت خوبی برای کسب نمرات بهتر در امتحان باشد، ولی از طرفی در صورت وابسته شدن کامل دانش آموز به تدریس خصوصی، این موضوع می‌تواند عامل مضری به شمار آید. تعداد چشمگیری از دانش آموزان معلم خصوصی دارند تا به آن‌ها در انجام تکالیفشان کمک کند. داشتن معلم خصوصی نیازمند زمان، تعهد و در برخی موارد استطاعت مالی می‌باشد. از این رو این سوال پدید می آید که آیا تدریس خصوصی تغییری در بازده درسی دانش آموزان بوجود خواهد آورد یا خیر؟  

مزیت‌ها و ضررهای داشتن مدرس خصوصی

داشتن مدرس خصوصی از سویی به تشخیص و تصحیح روند یادگیری دانش آموز کمک خواهد کرد که ممکن است برای وی معضلی بغرنج باشد که مدت زمان زیادی است با آن دست و پنجه نرم می‌کند. مدرس خصوصی یک الگوی یادگیری برای نیازهای یک دانش آموز خاص رسم می‌کند که کاملا خاص نیازهای آن فرد می‌باشد و نه نیازهای یک کلاس. تدریس خصوصی هدفمند و فشرده است و این امر برای دانش آموزانی که در فهم مطالب مشکل دارند، یا آن دسته از دانش اموزانی که می‌خواهند در کلاس درس عملکرد بهتری داشته باشند فرصت بزرگی به وجود خواهد آورد تا به اهداف‌شان تحقق بخشند. تحقیقات نشان می‌دهند که تدریس خصوصی تکنیک آموزشی موثری به شمار می‌رود. دکتر بنیامین بلووم معروف‌ترین روانشناس تعلیمی در تحقیق ارزنده‌ی خود، بر مزیت‌های بسیار مهم تدریس خصوصی تاکید می‌ورزد و نشان می‌دهد که تدریس خصوصی  به طور چشمگیری بر انگیزه و یادگیری دانش آموز تاثیر خواهد گذاشت.  
استفاده از تدریس خصوصی با یک مدرس خصوصی خوب از جهات متفاوتی سودمند می‌باشد. همین‌طور از آن جایی که جلسات کلاس خصوصی اغلب به طور هفتگی و یا دو هفته یک بار برگزار می‌شوند، استرس برخورد مستقیم و هر روزه با مدرس را کاهش می‌دهد و در نتیجه بازده سودمند متاثر از اجبار را از بین خواهد برد. مدرسانی که صلاحیت و توانایی‌های ضعیفی دارند قادر به انتقال مفاهیم نیستند و در نتیجه به جای تقویت دانش آموز حتی باعث تضعیف توانایی‌های او نیز خواهند شد. هم‌چنین وابستگی به تدریس خصوصی عامل زیان باری است، زیرا با وجود مدرس خصوصی فعالیت دانش آموزان کمتر و کمتر می‌شود و ممکن است قدرت تفکر انتقادی و حل مسایل ساده را به مدرس خصوصی خود بسپارد. وابستگی طولانی مدت می‌تواند منجر به مختل کردن موفقیت دانش آموز در سال‌های پس از مدرسه گردد. 

در تدریس خصوصی دانش آموز باید فرصت کسب مهارت و تقویت توانایی‌های خود را به طور مستقل داشته باشد.

چه زمانی مناسب است والدین و دانش آموزان برای گرفتن مدرس خصوصی اقدام کنند

دانش آموزی که در یکی از مواد درسی عملکردی ضعیف دارد لازم است ابتدا از معلم مدرسه خود کمک بگیرد. هیچ روشی از روش تدریس هدفمند و اصولی معلم بهتر نیست. معلمی که به طور روزانه با دانش آموز در ارتباط است و از توانایی‌های گذشته و حال وی با خبر است و هم‌چنین به الزامات آموزشی و عوامل تاثیر گذار دیگر آگاه است، بهتر می‌تواند به دانش آموز کمک کند. اگر دانش آموز آموزش مناسب را در مدرسه کسب نکند، آن گاه باید به فکر تدریس خصوصی خارج از مدرسه باشد. همین‌طور جلسات تدریس خصوصی باید هماهنگ با کلاس مدرسه باشند و دانش آموز باید فرصت کسب مهارت و تقویت توانایی‌های خود را به طور مستقل داشته باشد. اگر احساس کردید که وابستگی به مدرس و تدریس خصوصی تا حدی زیاد شده است که انجام تکالیف تا جلسه‌ی بعد به تعویق می‌افتد تا مدرس آن‌ها را  برای شما حل کند، بدانید که زمان آن رسیده که یک ارزیابی مجدد انجام دهید. 
هم والدین و هم دانش آموزان لازم است بدانند که تدریس خصوصی ممکن است به بازده کلاس‌های حضوری کمک کند ولی  نه به هر قیمتی. اگر قرار باشد تدریس خصوصی باعث شود دانش آموزانی تنبل و وابسته بار آورند که دائما نیاز به کمک در انجام تکالیف دارند، پس باید از خود بپرسید که آیا کلاس‌های تدریس خصوصی دانش آموز را در درسش تقویت می‌کنند و یا تضعیف. مدرس خصوصی با صلاحیت و مناسب می‌تواند مرجع مهمی برای مسایل مربوط به دانش پایه باشد و هم‌چنین به روش‌های نامنظم مطالعه دانش آموز نظم ببخشد. هم‌چنین اگر دانش آموز به هر دلیلی نتواند به مدرسه برود، قادر خواهد بود درس را با مدرس خصوصی خود دوره کند. زیرا ممکن است همیاری معلم در چنین مواردی در دسترس نباشد که  قدم به قدم دانش آموز به وی در درس‌هایش کمک می‌کند و حضور وی تاثیر چشمگیری بر یادگیری دانش آموزان دارد. شاید تدریس خصوصی کاستی‌ها و عقب افتادگی‌های دانش آموز را جبران کند ولی بار اصلی بر دوش خود دانش آموز خواهد بود که نقش فعالی در یادگیری محتوا و مهارت‌های لازم برای دستیابی به موفقیت ایفا می‌کند. وظیفه مدرس در تدریس خصوصی فقط ارزیابی، نظارت و همکاری می باشد و نه بیشتر.

تدریس خصوصی در رسیدن به اهداف کوتاه مدت مثل کسب امتیاز قبولی در دانشگاه به دانش آموز کمک خواهد کرد.

به علاوه معلمان امروزی اغلب وقت‌شان پر است و مرتب مشغول رسیدگی به نیازهای کلاس خود هستند. از این رو گفتن جزئیات تجربیات لازم برای هر دانش آموز را فراموش می‌کنند. ارائه‌ی کمک‌های آموزشی فردی به دانش آموزان برای رسیدن به هدف نهایی‌شان می‌تواند مسایل درسی را برای‌شان روشن کند و به آن‌ها کمک می‌کند به دنیا متفاوت‌تر از قبل بنگرند. اکثر دانش آموزانی که معلم خصوصی دارند به هدف مهم و نهایی خود یعنی قبولی در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود می اندیشند. داشتن معلم خصوصی به آن‌ها کمک می‌کند تا امتیاز بالا و مورد نظر خود را کسب کنند. به علاوه دانش آموزان باید برای خود استانداردهای عالی داشته باشند؛ زیرا مطالعه برای کسب امتیاز، نیازمند یادگیری مستمر، کسب مهارت تحقیق مستقل و داشتن بینش حل مسئله خواهد بود. در حالی که می‌توان گفت تدریس خصوصی در رسیدن به اهداف کوتاه مدت مثل کسب امتیاز قبولی در دانشگاه کمک شایانی به دانش آموز خواهد کرد ولی هنوز سوال ما پابرجاست که آیا معلمان خصوصی مهارت‌های کلی مطالعه و مدیریت دانش را در دانش آموزان ارتقا می‌دهند؟ مطلب آخر این است که تکالیف اضافی که معلم خصوصی به دانش آموز می‌دهد به نگرانی و اضطراب وی می‌افزاید در حالی که خود دانش آموز سال پر استرسی را در مدرسه می‌گذراند.  
این موضوع ما را به سوال اول برمی‌گرداند که آیا کمک تدریس خصوصی بر بهتر شدن بازده دانش آموز تاثیری دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال به معیار هر فرد برای سنجش موفقیت بستگی دارد. اگر این معیار رسیدن به اهداف کوتاه مدت مثل کسب امتیاز برای ورود به دانشگاه باشد، در این صورت تدریس خصوصی می‌تواند کارآمد و موثر باشد و اگر موفقیت را در دستیابی به مهارت‌های مطالعه و پایه وسیعی از اطلاعات بدانید، در این صورت تدریس خصوصی تا حدودی می‌تواند در رسیدن به این موفقیت نقش داشته باشد. زیرا اکثر این موفقیت به انگیزه و الویت‌های خود دانش آموز و هم‌چنین توانایی‌ها و خبره بودن معلم بستگی خواهد داشت.

منبع : Theconversation