بیماری‌های واریس و رگ‌های عنکبوتی از بیماری‌های شایع هستند. حدود  40 درصد  از زن‌های بالغ و حدود 20 درصد از مردهای بالغ به بیماری‌ واریس و یا رگ‌های عنکبوتی دچار خواهند شد. اما شاید بخواهید بدانید که بیماری واریس و یا بیماری رگ‌های عنکبوتی چه هستند و چه روش‌های درمانی برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد. اگر شما به این بیماری‌ها مبتلا هستید ممکن است سوالات زیادی در این خصوص به ذهن شما خطور کند. در این مطلب به پاسخ برخی از این پرسش‌های رایج می‌پردازیم.

چه عواملی منجر به ایجاد بیماری واریس و رگ‌های عنکبوتی می‌شوند

به‌طور عمده واریس به علت مشکلات سیاهرگی ایجاد می‌شود. خون پمپ شده به پاها، پس از تخلیه اکسیژن به عضلات از طریق سیاهرگ به طور کامل به قلب باز نگشته و مقداری از آن در سیاهرگ باقی می‌ماند و منجر به ایجاد واریس می‌شود. بیماری رگ‌های عنکبوتی نیز به همین دلیل ایجاد می‌شود. 

علائم واریس و رگ‌های عنکبوتی چه هستند

بیماری‌های رگ‌های عنکبوتی و واریس کاملا مشخص بوده و ظاهری مشابه به یک‌دیگر دارند. اما بیماری واریس بیشتر در قسمت پایین پا به‌وجود آمده و رنگ رگ‌های واریس آبی بسیار پررنگ است. ولی رنگ رگ‌های عنکبوتی به قرمز و آبی نزدیک است و می‌توانند در اعضای دیگر بدن از جمله گردن، بازوها، کتف و حتی صورت بروز کنند. علاوه بر این رگ‌های واریس بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. وقتی رگ‌های واریس درگیر می‌شوند و بزرگ‌تر می‌شوند ممکن است در پاهای خود احساس گزگز یا سوزش و درد شدید کنید و هم‌چنین قسمت‌هایی از پای شما سرخ شوند و چهره‌ای بد از خود به نمایش بگذارند. جراح عروق می‌تواند مشکلات ظاهری واریس و رگ‌های عنکبوتی را به روش‌های مختلفی برطرف کند.

متخصص واریس برای تشخیص دقیق بیماری واریس از عکسبرداری داپلر استفاده می‌کند.

پزشکان چه اقداماتی برای واریس و رگ‌های عنکبوتی می‌کنند

ابتدا پزشک یا متخصص واریس به تشخیص دقیق بیماری می‌پردازد و تعیین می‌کند که بیماری شما واریس است یا ر‌گ‌های عنکبوتی. جهت تشخیص مناسب وضعیت رگ و شریان‌های شما، پزشکان از عکسبرداری داپلر استفاده می‌کنند. البته روش‌های تشخیصی دیگری نیز وجود دارند که به وسیله‌ی آن‌ها مشکلات شریانی شما و نحوه‌ی گردش خون در رگ‌های شما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چگونه باید بیماری واریس و رگ‌هایی عنکبوتی را درمان نمود

روش‌های متفاوتی برای درمان بیماری واریس و رگ‌های عنکبوتی وجود دارد. اسکلروتراپی روش درمانی متداول و تاثیرگذاری برای درمان رگ‌های عنکبوتی و واریسی کوچک است. در این روش با تزریق یک محلول در رگ، دیوار رگ مرده و دیگر جایی برای تجمع خون‌ها نمی‌ماند. بدین ترتیب با از بین بردن رگ‌های مبتلا، بیماری را رفع می‌کنند. این عمل در کم‌تر از یک ساعت انجام می‌شود. انسداد یا برداشتن رگ‌های مبتلا از دیگر روش‌های درمان است. اما امروزه این روش چندان متداول و مرسوم نیست. از روش‌های درمان مدرن بیماری واریس نیز می‌توان درمان به وسیله‌ی لیزر را نام برد. در این روش درمانی، لیزر دیواره رگ را نابود کرده و خون‌ها را مجبور به خروج از آن‌ها می‌کند.

منبع : Metroveincenters