طبق آخرین تحقیقات دامپزشکی، بیش از نیمی از سگ‌ها و گربه‌های خانگی دارای اضافه‌ وزن هستند. این به‌ این معناست که تقریبا 80 میلیون از حیوانات خانگی در معرض خطر آرتریت فلج‌کننده، دیابت تضعیف‌کننده، ضعف و بیماری‌های کلیوی و قلبی، فشار خون بالا و انواع سرطان‌ها قرار دارند. اما چطور می‌توان حیوانات خانگی خود را به تناسب اندام رسانده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک را در آن‌ها کاهش داد؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. با به‌کارگیری هفت روش زیر می‌توانید اضافه‌ وزن آن‌ها را رفع کرده و کاملا مراقب آن‌ها باشید.

کالری‌ها را محاسبه کنید

اگر نمی‌دانید که حیوانات خانگی شما به چه میزان کالری در روز نیاز دارند، مسلما نمی‌دانید که روزانه چقدر باید به آن‌ها غذا بدهید. به راهنمای تغذیه روی غذای حیوانات خانگی نیز نمی‌توان اطمینان کرد زیرا این دستورالعمل‌ها برای سگ‌ها و گربه‌های بالغ غیرعقیم، سالم و فعال تنطیم شده است. این بدان معنی است که اگر حیوانات خانگی شما پیرتر، سترون و عقیم و تنبل و بی‌تحرک باشند، شما با عمل به دستورالعمل روی بسته‌های غذا 20 تا 30% بیشتر از حد مجاز به او غذا می‌دهید. به‌جای آن، از دامپزشکی بخواهید که مقدار کالری روزانه مناسب برای حیوانات خانگی شما را اندازه بگیرد. یک راه خوب دیگر استفاده از فرمول زیر است:
  • وزن حیوانات خانگی خود را به 2.2 تقسیم کنید، این مقدار را در 30 ضرب کرده و آن را با 70 جمع کنید و تعداد کالری کلی روزانه مورد نیاز برای حیوانات خانگی بی‌تحرک، عقیم خود که وزن بین 3 تا 27 کیلوگرم است را محاسبه کنید.
البته متابولیسم بدن هر حیوان خانگی متفاوت است بنابراین قبل از شروع رژیم غذایی حتما با متخصصان در دامپزشکی مشورت کنید.

یکی از راه‌های بسیار موثر در مبارزه با اضافه‌ وزن حیوانات خانگی، استفاده از یک پیمانه است.

غذا را اندازه بگیرید

یکی از راه‌های بسیار موثر در مبارزه با اضافه‌ وزن حیوانات خانگی، استفاده از یک پیمانه است. بسیاری از شما فقط ظرف غذا را پر می‌کنید یا بر اساس یک مقدار تقریبی به حیوانات خانگی خود غذا می‌دهید. از آن بدتر، برای بعضی از گربه‌ها در تمام طول روز غذا سرو می‌شود و همواره ظرف غذای آن‌ها پر است. انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی، تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد دادن حتی میزان اندکی از غذای اضافه به اضافه وزن حیوانات خانگی منجر می‌شود. بعد از تایید مقدار کالری مورد نیاز روزانه حیوانات خانگی خود، مقدار غذای هر وعده آن‌ها را نیز مشخص کرده و اندازه بگیرید.

جایزه و تنقلات سالم

پیش از هر چیز باید بگوییم که ما مخالف دادن جایزه‌ها و تنقلات به حیوانات خانگی نیستیم، در واقع ما مخالف جایزه‌های ناسالم هستیم. اگر عادت دارید به حیوانات خانگی خود تنقلات اضافه‌ای بدهید، حتما آن‌ها را نیز حساب کنید. اما دادن زیاد از حد تنقلات به حیوانات خانگی به میزان کالری دریافتی آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، به‌ویژه تنقلاتی که دارای میزان بالایی شکر و چربی است که موجب چاقی ناحیه شکم و دور کمر حیوانات خانگی شده و سلامتی او را تهدید می‌کند. از تنقلات و میان‌وعده‌های فاقد شکر و کم‌کالری استفاده کنید که برای سلامتی مفید باشند. از مواد غذایی مثل سیب‌زمینی شیرین، سالمون و کلوچه‌ یا میان‌ وعده‌های کاربردی که دارای مزایای خاصی هستند استفاده کنید.  مثلا به تمیز کردن دندان‌ها کمک کرده و یا باعث بهبود و ارتقای تحرک می‌شود. از هر جایزه یا تنقلاتی که استفاده می‌کنید، باید حتما میزان کالری آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی دقت بسیار زیادی در مقدار غذای حیوانات خانگی خود به‌خرج می‌دهند اما تمام تلاش‌های خود را با دادن یک یا دو میان‌ وعده اضافی در طول روز به حیوانات خانگی خراب می‌کنند. هر 30 کالری اضافه در طول روز، به معنای سه 1.5 کیلو اضافه وزن در یک سال است.
برای سگ‌ها اوضاع خیلی بهتر است زیرا تقسیم‌بندی بین غذا و وعده‌ی اصلی وجود ندارد. می‌توانید این تنقلات را به تکه‌های کوچکی تقسیم کرده و هر بار یک تکه از آن را به حیوانات خانگی خود بدهید. مراقب مقدار «تنقلات ناشی از احساس گناه خود» باشید، یعنی دادن جایزه و تنقلات به حیوانات خانگی به‌خاطر احساس گناهی که از تنها گذاشتن آن‌ها در خانه دارید. این‌کار را انجام ندهید. در عوض هر زمانی که حیوانات خانگی رفتار خوبی انجام می‌دهند به او جایزه بدهید. حیوانات خانگی (و انسان‌ها) باید یاد بگیرند که برای به‌دست آوردن جایزه و چیزهای خوب تلاش کنند.

برای کاهش وزن حیوانات خانگی می‌توانید از هویج، لوبیا سبز، کرفس، کلم بروکلی و خیار استفاده کنید.

سبزیجات حیات‌بخش

به‌جای استفاده از محصولات فرآوری شده سوپر مارکت‌ها، می‌توانید از هویج، لوبیا سبز، کرفس، کلم بروکلی، خیار، تکه‌های سیب و موز و یا حتی یخ‌های قالبی به‌عنوان جایزه‌ و تنقلات استفاده کرد. این خوراکی‌های خوشمزه و طبیعی و مغذی برای سگ‌ها بسیار مفید هستند. برای گربه‌ها نیز می‌توان از ورقه‌های ماهی سالمون یا تن استفاده کرد. بنابراین استفاده از چیپس را کنار گذاشته و به‌جای آن از هویج استفاده کنید، بدین‌صورت هم خودتان و هم حیوانات خانگی سالم‌تر خواهید بود.

حرکتی به‌سوی سلامتی

تحقیقات اثبات کرده‌ است که وقتی صحبت از زندگی طولانی و عاری از درد و بیماری به‌ میان می‌آید، همواره ورزش و فعالیت بدنی حرف اول را می‌زند. برای کسانی که سگ دارند، بدون عذر و بهانه حتما ورزش روزانه باید جزئی از برنامه‌ی ثابت‌شان باشد. زیرا برای سگ‌ها یک پیاده‌روی 20 الی 30 دقیقه‌ای درطول روز برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلبی و عروقی و کاهش بسیاری از مشکلات رفتاری آن‌ها بسیار موثر و لازم است. برای گربه‌ها نیز می‌توانید روزانه به مدت 5 تا 15 دقیقه، از نور لیزر با کنترل  از راه‌دور یا یک توپ کاغذی استفاده کنید. این لطف را در حق خودتان و سگ‌تان بکنید و حتما خود را تحت هر شرایطی مکلف به پیاده‌روی روزانه کنید؛ چه در هوای صاف و چه در هوای ابری و بارانی. پیاده‌روی برای سلامتی هر دو کاملا مفید است.

برخی از مکمل‌ها در حفط سلامتی و تناسب اندام حیوانات خانگی بسیار مفید هستند.

مکمل‌های مفید

برخی از مکمل‌ها در حفط سلامتی و تناسب اندام حیوانات خانگی بسیار مفید هستند. استفاده روزانه از مکمل غذایی اسیدچرب امگا 3 هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی مفید است. این روغن‌های مفید و قدرتمند دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که برطبق تحقیقات از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرده و آن‌ها را درمان می‌کند. علاوه‌ بر این، این روغن‌ها در التیام درد مفاصل نیز مفید بوده و موجب کاهش وزن می‌شود. ال-کارنیتین نیز سبب کاهش وزن شده و توده عضلانی بدون چربی را افزایش می‌دهد. 

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

بسیاری از سگ‌ها و گربه‌هایی که تحت درمان قرار گرفته‌اند، نیازی به یک رژیم مملو از کربوهیدرات ندارند.  این اشتباهی است که اکثر افراد در غذا دادن به حیوانات خانگی خود مرتکب می‌شوند. وقتی که رژیم‌های غذایی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر آن‌ها حاوی حداقل  60% کربوهیدرات هستند. اگر بخواهیم یک ماده‌ی غذایی مناسب را انتخاب کنیم، به‌ویژه برای گربه‌هایی که نیاز به لاغر شدن دارند، ترجیج یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات یا با میزان کربوهیدرات بسیار اندک است که پایه و مبنای آن را یک ماده پروتئینی تشکیل می‌دهد. به‌طور کلی برای کاهش وزن حیوانات خانگی ابتدا استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدرات توصیه می‌شود. البته پیش از انجام هر تغییری در رژیم غذایی حیوانات خانگی خود حتما با متخصص در دامپزشکی مشورت کنید. برای حیوانات خانگی که شرایط خاصی دارند، نظیر مشکلات کلیوی، رژیم‌های دیگری توصیه می‌شود.
وظیفه هر یک از ما است که به حیوانات خانگی خود برای داشتن وزنی ایده‌آل کمک کنیم. این‌که هیچ‌وقت سگ‌های خود را بدون قلاده به پیاده‌روی نمی‌برید یا به آن‌ها اجازه می‌دهید که فقط بستنی یا پیتزا بخورند، شما را به یک صاحب خوب تبدیل نمی‌کند. باید بدانید که صاحبان حیوانات خانگی مسئول تغذیه سالم و دادن غذاها و تنقلات و جایزه‌های مغذی و ورزش روزانه‌ی آن‌ها هستند. با رعایت کردن این هفت روش می‌توانید بهترین و سالم‌ترین زندگی را برای حیوانات خانگی خود رقم بزنید.

منبع : Pethealthnetwork