پایین افتادگی و شل شدن پلک چشم، ورم کردن زیر چشم و دایره‌های تیره تغییراتی هستند که به مرور زمان و بالا رفتن سن در چهره رخ می‌دهد. این حالات ناخوشایند معمولا ارثی بوده و جزئی از فرآیند پیری به شمار می‌آیند. جراحی پلاستیک چشم که به آن بلفاروپلاستی (blepharoplasty) گفته می‌شود برای برگرداندن پلک‌ها به حالت قبلی طراحی شده است. در این روش پوست شل شده‌ی دور چشم یا کشیده  و یا برداشته می‌شود تا ظاهر چشم به حالت طبیعی خود بازگردد.
اگر چه جراحی پلاستیک چشم معمولا با استفاده از بی حس کننده‌های موضعی انجام می‌دهند، اما این موضوع باعث نمی‌شود که این فرآیند را ساده فرض کنیم. بسیار مهم است که  اگر قصد انجام جراحی پلاستیک چشم را دارید، در مورد آن تحقیق کرده و اطلاعاتی بدست آورید. در این جا به تجربیات برخی از افرادی که این روش جراحی زیبایی را انجام داده‌اند اشاره خواهیم کرد.

اتنخاب بهترین و مناسب‌ترین جراح پلاستیک برای این‌کار

مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بهترین و مناسب‌ترین جراح پلاستیک را برای این کار انتخاب کنید. انتخاب کردن جراح پلاستیک مانند انتخاب ساده‌ی یک جفت کفش نخواهد بود. ارجحیت اصلی این است که دنبال جراح پلاستیک یا جراح چشمی باشید که دارای مدرک تخصصی در حوزه‌ی جراحی پلاستیک باشد و در این حوزه از مهارت و تجربه‌ی کافی برخوردار باشد. با مطالعه‌ی اطلاعات مربوط به جراحان پلاستیک منطقه‌ی خود می‌توانید شروع به بررسی آن‌ها کنید. پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین جراح پلاستیک مستلزم این است که فراتر از مدارک آن‌ها را بررسی کنید. باید طوری باشند که شما از سپردن مشکل خود به دست آن‌ها راضی بوده و آرامش داشته باشید. بنابراین برای پیدا کردن یک جراح خوب وقت بگذارید. یک جراح پلاستیک خوب باید به شما حس آرامش و اطمینان بدهد. حتی پرسنلی که با وی کار می‌کنند نیز باید همین حس را در شما ایجاد کنند.


هر قدر پول دهید همان قدر آش می‌خورید

بعضی وقت‌ها صرفه جویی کردن پول در یک خرید بزرگ معقول به نظر می‌رسد، اما جراحی پلاستیک چشم از جمله‌ی این موارد نخواهد بود. برخی از جراحان نیز ممکن است این کار را با قیمت‌های بیشتر یا کمتری انجام دهند اما به یاد داشته باشید که پرداخت هزینه‌ی کمتر یا مراجعه به جراحان ارزان‌تر و کمتر شناخته شده ممکن است نتیجه‌ی جراحی پلاستیک چشم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به نتیجه‌ای که انتظار داشتید دست پیدا نکنید.

جراحی پلاستیک چشم می‌تواند باعث شود که چشم‌های شما بازتر از قبل به نظر برسند.

جراحی پلاستیک چشم باعث معجزه نخواهد شد

جراحی پلاستیک چشم می‌تواند باعث شود که چشم‌های شما بازتر از قبل به نظر برسند و حتی می‌تواند پوست شل شده زیر چشم شما را کمی کشیده و سفت کند. اما جراحی پلاستیک چشم نمی‌تواند ساختار چشم شما را تغییر دهد. نتیجه‌ی این جراحی به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود و به‌جای ایجاد یک تغییر بزرگ، در واقع کمی قیافه‌ی شما را شاداب‌تر خواهد کرد. جراحی پلاستیک چشم برای جوان کردن و شاداب کردن پوست زیر چشم انجام می‌شود. ممکن است نتیجه‌ی به دست آمده فوق العاده باشد اما نخواهد توانست ظاهر صورت شخص را دچار تغییر شگرفی کند.

استرس داشتن و عصبی بودن کاملا طبیعی است

مطمئنا بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم مشکل باد کردگی یا هر مشکل دیگری که مربوط به پلک چشم شما باشد به مقدار زیادی رفع خواهد شد و شما نیز به احتمال زیاد از نتیجه‌ی کار راضی خواهید بود. اما این بدین معنی نخواهد بود که انجام این کار باعث استرس و اضطراب و حتی عصبی شدن در شما نخواهد شد. صحبت کردن با جراحی که برای این کار انتخاب کرده‌اید در هفته‌ها و روزهای منتهی به انجام جراحی می‌تواند در این زمینه به شما کمک قابل توجهی بکند. ممکن است آن قدر اضطراب داشته باشید که حتی قرار ملاقات‌تان با جراح پلاستیک خود را کنسل کنید، اما در نهایت همه چیز به رضایت شما منتهی خواهد شد.

وظیفه‌ خود را به خوبی انجام دهید و برای آن وقت بگذارید

مهم است که با اطمینان صد در صد به استقبال جراحی پلاستیک چشم خود بروید. باید به جراح پلاستیک خود و روشی که انتخاب کرده‌اید اطمینان داشته باشید. انجام مطالعات و تحقیق‌های گسترده و جامع قبل از انجام جراحی می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه‌ی آن داشته باشد. بهتر است در مورد مشکلات و عوارض جانبی احتمالی بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم تحقیق کنید و عکس افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند قبل و بعد از انجام جراحی با هم مقایسه کنید تا به این اطمینان برسید که جراح پلاستیک در این کار از مهارت و دقت کافی برخوردار بوده و می‌تواند شما را به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برساند.

پلک شما بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم برای بهتر شدن و بازیابی به مقداری زمان نیاز خواهد داشت.

زیاد چشم‌ها را لمس نکنید

بعد از انجام جراحی، جراح پلاستیک از شما خواهد خواست که دست کم برای چند هفته از آرایش چشم یا پوشیدن عینک یا هر وسیله‌ای که با موضع تماس داشته باشد یا حتی دست زدن به آن خودداری کنید. بهتر است که دست کم دو هفته این توصیه را اجرا کنید. پلک شما بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم برای بهتر شدن و بازیابی به مقداری زمان نیاز خواهد داشت. مراعات کردن به مدت دو هفته‌ می‌تواند بهبود یافتن جای زخم‌های ایجاد شده در طول جراحی را تضمین کرده و باید بدانید که آرایش کردن چشم بلافاصله یا بعد از گذشت مدت کوتاهی از انجام جراحی پلاستیک چشم باعث ایجاد عفونت در موضع خواهد شد. خودداری از دستکاری کردن و ضربه‌زدن به موضع جراحی شده یا برخورد چیزی با آن باعث کاهش تورم موضع خواهد شد.

برای حاصل شدن نتایج نهایی باید یک سال صبر داشته باشید

 کاملا طبیعی است که بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم باید شاهد نتایج شگرف باشید، اما صبر داشتن نیز بسیار مهم است. تورم موضع بعد از انجام جراحی مانع از این می‌شود که نتیجه‌ی نهایی خود را نشان دهد و این تورم ممکن است تا چند ماه بعد از انجام جراحی نیز ادامه داشته باشد. حتی در هفته‌ها یا ماه‌های اول ممکن است حس کنید که نتایج به دست آمده در هر دو چشم تعادل و توازن ندارند. اما اگر کمی صبر داشته باشید تورم بالاخره به طور کامل فروکش خواهد کرد و نتایج نهایی و واقعی را خواهید دید. مشاهده‌ی نتیجه‌ی نهایی بین 6 ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید.

بعد از جراحی پلاستیک چشم برای مدتی از لحاظ احساسی و فیزیکی به خود استراحت بدهید.

برای مدتی از لحاظ احساسی و فیزیکی به خود استراحت بدهید

ممکن است بلافاصله بعد از انجام جراحی نتایج آن را ارزیابی و در مورد موفقیت یا شکست آن نتیجه گیری کنید، اما در این فرآیند زیاد عجله نکرده و سخت نگیرید. بگذارید زمان کار خودش را بکند و فرآیند بهبود موضع جراحی شده به طور کامل طی شود. به شکل کنونی آن‌ها زیاد حساسیت نشان ندهید و در مورد جزئیات بسیار کوچک و اشکالات ریز وسواس به خرج ندهید. این جزئیات در طول مرحله‌ی بهبودی تغییر خواهند کرد. بهتر است بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم مدتی سر کار نروید و استراحت کنید. برای چند روز در آرامش کامل در خانه استراحت کنید. می‌توانید از این زمان برای بررسی و مطالعه‌ی  دستورالعمل‌هایی که جراح‌تان برای دوران نقاهت در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید و سعی کنید فرآیند بهبودی را طبق برنامه پیش ببرید. این کار بسیار سخت خواهد بود زیرا شما هر صبح بعد از بیدار شدن از خواب روبه روی آینه خواهید ایستاد و انتظار دارید که نتایج باور نکردنی ببینید. اما فرآیند بهبودی و دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه زمان بر خواهد بود پس صبر داشته باشید.

بعد از انجام جراحی ممکن است چشم شما دچار قرمزی، تورم و التهاب و یا خشکی شود

معمولا بعد از انجام جراحی پلاستیک چشم موضع دچار التهاب و تورم خواهد شد. گذاشتن کمپرس آب سرد روی موضع به طور مرتب در روزهای اول بعد از انجام جراحی به شما در کاهش این اثرات جانبی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. ممکن است چشم شما دچار قرمزی و خشکی نیز بشود. برخی از جراحان پلاستیک چشم در این موارد برای بیماران قطره‌های چشمی تجویز می‌کنند تا خشکی چشم از بین برود. اگر قبل از انجام جراح پلاستیک به خشکی چشم دچار بودید باید این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.
فرآیند بازیابی زمان‌بر و بسیار کند خواهد بود و برای رسیدن به نتایج نهایی باید صبر داشته باشید. زمان به شما کمک خواهد کرد به نتیجه‌ی دلخواه دست یابید. بنابراین می‌توانید برای پنهان کردن اثرات جانبی جراحی پلاستیک چشم برای مدتی از عینک دودی استفاده کنید.

منبع : Realself