متخصص غدد در تعیین بهترین شیوه عمل جراحی چاقی و مدیریت جنبه‌های غیرجراحی مراقبت‌های بعد‌ از عمل، به‌ویژه از نظر تغذیه‌ای و متابولیک،  نقشی کلیدی دارد.
عمل جراحی چاقی معمولا برای آن‌دسته از بیماران  انجام می‌شود که مبتلا به بیماری چاقی هستند. یکی از جنبه‌های بسیار مهم مراقبت‌های پس از عمل میان این افراد، مدیریت جنبه‌های غیر جراحی پس از عمل به‌ویژه ازلحاظ تغذیه‌ای و متابولیک می‌باشد. متخصص غدد بالینی می‌توانند در این زمینه و نیز در تعیین و انتخاب بهترین شیوه جراحی چاقی به این افراد کمک کنند.
در مراقبت از بیمارانی که مشکلات متابولیکی ازجمله بیماری چاقی دارند، تاکید زیادی بر رویکرد تیمی چند رشته‌ای وجود دارد اما این تاکید برای بیمارانی که عمل جراحی چاقی را انجام داده‌اند بسیار اندک است و  نقش متخصص غدد بالینی در جراحی چاقی خیلی دست‌کم گرفته می‌شود؛ با وجود این‌که این پزشکان می‌توانند کمک‌های شایانی به این جراحی انجام دهند از جمله:
  • کمک به مدیریت علل و پیچیدگی‌های بیماری چاقی
  • بحث درباره خطرات و مزایای عمل جراحی، گزینه‌های مربوط به روش و رویه انجام عمل و انتخاب جراح و مرکز پزشکی
  • راهنمایی و آگاه‌سازی بیمار طی روند درمان

ارزیابی تغذیه‌ پیش از عمل جراحی

طبق دستورالعمل جراحی، تمامی بیمارانی که قصد انجام جراحی چاقی را دارند باید حتما پیش از هر اقدامی، تحت ارزیابی تغذیه‌ ازجمله اندازه‌گیری ریز‌مغذی‌های انتخابی قرار بگیرند. متخصص غدد بالینی در این مرحله از درمان می‌تواند نقش قابل توجهی باشد، به‌ویژه درمورد روش‌های سوءجذب که در آن نیاز به ارزیابی‌های غذایی بیشتری پیش از عمل جراحی خواهد بود. هم‌چنین این پزشکان می‌توانند در طی پیشرفت غذایی مرحله‌ به مرحله بیمار که با توجه به پروتوکول بیمارستان و نوع عمل جراحی تعیین می‌شود، کمک بزرگی باشند.
آگاهی بیماران نسبت به تغذیه و برنامه‌ریزی غذایی پیش از عمل جراحی و بلافاصه بعد از جراحی بسیار ضروری است. این اطلاعات را می‌توان در مراجعه‌های سرپایی آینده در اختیار بیمار قرار داد و باقی آموزش‌ها و اطلاعات اضافه درباره‌ی برنامه غذایی متعادل، میزان مناسب جذب پروتئین، مکمل‌های غذایی و درصورت لزوم تغذیه تزریقی را نیز می‌توان در اختیار بیمار قرار داد.

متخصص غدد بالینی می‌تواند با مدیریت غذایی و متابولیکی به جراحی چاقی کمک کنند.

مدیریت دیابت پس از عمل جراحی

علاوه‌بر نظارت بر روند کاهش وزن، متخصص غدد بالینی می‌تواند با مدیریت غذایی و متابولیکی به جراحی چاقی کمک کنند. آن‌ها می‌توانند به‌صورت مداوم وضعیت بیماران مخصوصا بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، بیماران دارای چربی خون بالا، یا فشارخون بالا را معاینه کرده و بر آن نظارت داشته باشند و برطبق دستورالعمل‌های بیمارستان اقدام به اندازه‌گیری فشارخون، قندخون و چربی خون کنند. هم‌چنین بیماران باید از نظر بروز اختلالات غدد درون‌ریز مورد ارزیابی قرا بگیرند، به‌خصوص آن دسته از بیمارانی که به‌دلیل کمبودهای تغذیه‌ای تحت عمل جراحی سوءجذب قرار گرفته‌اند. هم‌چنین متخصص غدد با ارتقای فعالیت فیزیکی بیمار و تشویق وی به شرکت در گروه‌های حمایتی پس از ترخیص از بیمارستان، می‌توانند از اقدامات دیگر متخصصان درمانی نیز حمایت کنند.
صرف‌ نظر از راهنمایی حرفه‌ای بیمار در ارزیابی‌های اولیه، آگاهی و اطلاع رسانی به بیمار از اهمین زیادی برخوردار است. این آموزش و آگاهی را می‌توان از طریق گروه‌های حمایتی و شرکت در جلسات مشاوره با اعضای تیم جراحی چاقی ازجمله متخصص غدد به‌دست آورد. به‌منظور ایجاد تغییر اساسی در پارادایم مدیریتی، مشارکت هر چه بیشتر متخصص غدد ضروری است. هم‌چنین متخصص غدد بالینی باید در زمینه موضوعات مهم جراحی چاقی توجه و تحقیق بیشتری انجام دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گاستریک باندینگ در مبتلایان به بیماری چاقی خفیف
  •  جراحی‌های درمانی دیابت
  •  گاسترکتومی آستینی (معده‌برداری آستینی)
  • بیماری استخوانی متابولیک و پیآمدهای تغذیه‌ای و متابولیک پیچیده

منبع : Physiciansweekly