آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده است که قصد فروش املاک قدیمی را داشته باشید، اما بابت تمایلات دیگران از خرید آن نگران و یا این‌که پول کافی برای تعمیرات آن‌ را نداشته باشید؟ جای نگرانی وجود ندارد راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با صرف هزینه کم‌تر، در مدت زمان کوتاهی املاک قدیمی را نو کردن فروخت.
 

نمای ساختمان

در کوچه بایستاده و به خانه نگاه کنید. مطمئن شوید که ظاهر آن مناسب است، چرا که یک مشتری در نگاه اول به نمای ساختمان نگاه می‌کند. در صورت وجود نقصی در ظاهرآن نسبت به رفع آن اقدام کنید.
 

نظافت پارکینگ

 اگر ساختمان شما دارای پارکینگ است، مطمئن شوید که عاری از هرگونه گیاه یا علف هرز، روغن خودرو و یا زباله باشد. در صورت امکان آن را رنگ‌آمیزی کنید.
 

مزایای معماری ساختمان خود را تقویت کنید

 تقویت مزایای معماری و زیبا سازی املاک قدیمی می‌تواند آن‌ها را برای مشاورین املاک جذاب‌تر نشان دهد. به طور مثال رنگ‌آمیزی زیبا می‌تواند چشم‌های خریدار شما را نوازش کند.
 
یکی از نکات جالب‌ برای خریداران املاک قدیمی، پنجره‌ها و شیشه‌های منقوش و طرح‌دار این املاک است.

نظافت پنجره‌ها

یکی از نکات جالب‌ برای خریداران املاک قدیمی، پنجره‌ها و شیشه‌های منقوش و طرح‌دار این املاک است. ابتدا مطمئن شوید که پنجره‌ها در دید کامل خریدار هستند. اگر شاخه‌ی درختی جلوی آن وجود دارد، آن را ببرید و اگر شیشه پنجره‌ها دچار شکستگی یا ترک بود‌ آن‌ها را تعویض کنید.
 

پشت بام را بررسی کنید

 یکی از نکات قابل توجه خریداران املاک قدیمی وضعیت پشت بام املاک است. روی پشت بام رفته و سقف املاک خود را وارسی و در صورت نیاز آن را تعمیر یا رنگ‌آمیزی کنید.
 

تحقیق در مورد تاریخچه ساختمان

 تحقیق در خصوص تاریخچه ساختمان و توضیح آن به خریدار می‌تواند برای او جالب و جذاب باشد. این کار می‌تواند به املاک قدیمی یک شخصیت منحصر به فرد بخشیده و او را محبوب‌تر از دیگر املاک مشابه نشان دهد.
 

ایجاد یک باغچه

 برای زیبا‌سازی محوطه‌ی ساختمان خود نیاز نیست هزینه‌های گزافی انجام دهید. با صرف زمان کوتاهی می‌توانید باغچه‌ای زیبا در کنار ساختمان خود ایجاد کنید. همین باغچه‌های کوچک می‌توانند زیبایی خاصی به ساختمان شما دهد.
 
برای فروش املاک قدیمی اگر حیاط ساختمان شما مجهز به حوض یا استخر است، مطمئن شوید که آب آن تمیز باشد.

تمیز کردن حوض و استخر

 اگر حیاط ساختمان شما مجهز به حوض یا استخر است، مطمئن شوید که آب آن تمیز باشد و یا هیچ‌گونه ‌برگ درخت یا خس و خاشاک روی آن شناور نباشد. هیچ چیز مثل یک حوض کثیف نمی‌تواند چهره املاک شما را بد نشان دهد.
 

درب ورودی ساختمان

 پس از چهره بیرونی ساختمان، درب ورودی آن اولین چیزی از ساختمان است که به چشم می‌آید. درب ورودی ساختمان یک دید کلی از ساختمان در ذهن خریدار ایجاد خواهد کرد. دقت کنید درب ورودی تمیز باشد یا در صورت نیاز آن را رنگ‌آمیزی کنید. اگر درب ورودی ساختمان شما مجهز  به زنگ است، دقت کنید که آن زنگ سالم باشد.

زدودن تار عنکبوت و خس و خاشاک

 برگ‌های خشک و خس و خاشاک را از سطح زمین جمع و در صورت نیاز ساختمان را غبارروبی کنید. هیچ چیز مانند تار عنکبوت جلوه‌ی داخلی ساختمان شما را قدیمی نشان نمی‌دهد. بنابراین سعی کنید هیچ‌گونه تار عنکبوتی در اتاق خواب وجود نداشته باشد.
 

پاک‌سازی راهرو

 راهرو ورودی ساختمان است. بهتر است آن را از هرگونه لباس، کتاب یا اسباب بازی پاک‌سازی کنید. دقت کنید اتاق هال از روشنایی مناسبی برخوردار باشد. هر چیزی که باعث تنگ شدن فضا یا تاریک شدن راهرو می‌شود را باید از آن‌جا دور کرد.

برای فروش املاک قدیمی نصب یک پادری در ورودی راهرو بسیار موثر خواهد بود.

انداختن پادری در ورودی ساختمان

نصب یک پادری در ورودی راهرو بسیار موثر خواهد بود باید دقت داشت این پادری تمیز و نو باشد.

کنترل کردن روشنایی ساختمان

دقت کنید چراغ‌ها و روشنایی‌های ساختمان شما به اندازه کافی و سالم باشند. درست است که قرار نیست خانه شما بدرخشد اما نباید تاریک باشد. روشنایی به اندازه ساختمان، در نظر خریداران املاک اهمیت بسیار ویژه خواهد داشت.
 

تعمیر آشپزخانه

آشپزخانه و حمام می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در خرید و فروش املاک ایفا کنند. اگر آشپزخانه شما کهنه به نظر برسد خریداران چندان به خرید خانه شما رغبت نشان نمی‌دهند. به اندازه پولی که دارید سعی کنید آشپزخانه خود را تعمیر نمایید.
مطمئن شوید که آشپزخانه‌ی شما از فضای کافی و مناسب برخوردار است. این فضا برای یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و میز غذاخوری مهم است.
در صورت امکان کفپوش‌ آشپزخانه خود را تغییر دهید. کفپوش‌ براق می‌تواند آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان دهد. رنگ زرد ملایم هم‌چنین می تواند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه باشد.
 هر چیز غیر ضروری در آشپزخانه باید جمع شده و از دید پنهان شود ظرف‌های شیشه‌ای، قاشق‌ها و چنگال‌های بلا استفادهو دیگر وسایل همگی باید از نظر خریدار املاک پنهان بمانند. دقت کنید تا دستمال‌ها و حوله‌های آشپزخانه نیز تمیز باشند. همه انسان‌ها فضای پرنور را در آشپزخانه می‌پسندند، بنابر‌این تا آن‌جا‌که امکان دارد آشپزخانه باید روشن و پرنور باشد. از این رو چراغ‌ها و روشنایی‌های آن باید مورد کنترل قرار گیرد تا در صورت خراب بودن، نسبت به تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام گردد.
در صورتی‌ که پول کافی برای تعویض کفپوش‌ را ندارید، دقت کنید کفپوش‌ موجود در آشپزخانه کاملا تمیز بوده و هیچ‌گونه لکی در روی آن وجود نداشته باشد.
 دقت شود تمامی دستگیره‌های درب و پنجره و شیر‌آلات در آشپزخانه سالم باشد و در صورت نقصان، تعمیر یا تعویض گردند. اگر درب و پنجره آشپزخانه و کابینت آن هر دو کهنه باشند و پول کافی برای تعویض یا تعمیر هر دوی آن‌ها را ندارید، بهتر است درب و پنجره آشپزخانه را تعمیر یا تعویض کنید. اگرچه شیرآلات گران هستند و بازسازی آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در رضایت‌مندی مشتری خواهد داشت.

تمیز بودن حمام نقش کلیدی در رضایت‌مندی خریداران املاک ایفا می‌کند.

حمام

 همان‌طور که گفته شد پس از آشپزخانه حمام نقش کلیدی در رضایت‌مندی خریداران املاک ایفا می‌کند. دقت کنید که آن‌ها تمیز بوده و چهره زیبایی از خود به نمایش بگذارند.
 کاشی‌ها و سرامیک‌های حمام باد تمیز و سالم باشند. در صورت شکستگی یا زدگی یکی از کاشی‌ها، آن را تعویض کنید. اگر از دوش کهنه استفاده می‌کنید بهتر است آن را تعویض کنید.
 گاهی اوقات نیز می‌توان با رنگ‌آمیزی توسط رنگ‌های مخصوص حمام به آن زیبایی بخشید، در صورت امکان از این کار صرف نظر نکنید. بهتر است چند حوله‌ی نو خریداری کرده و  جاصابونی، آینه و لوازم دیگر حمام را تعویض کنید.
 اما در هنگام خرید آینه و یا لوازم دیگر حمام توجه داشته باشید که لوازم خریداری شده از طرح‌های متفاوت و غیرمتداول باشند تا به حمام شما یک سبک منحصر به‌فرد بدهند.
 

اتاق نشیمن

سعی کنید فضای اتاق نشیمن خود را خلوت کنید. تمامی لوازم خانگی غیر ضروری را از اتاق نشیمن دور کنید. لوازم اضافی می‌تواند فضای اتاق را تاریک، شلوغ و کهنه جلوه دهد. علاوه بر این ممکن است این شلوغی باعث شود اتاق نشیمن ساختمان شما کوچک‌تر از آن‌چه که هست نشان داده شود.
 اگر در اتاق نشیمن پنجره وجود دارد، بهتر است پرده‌های آن کنار زده و شیشه‌های آن تمیز باشد تا منظره‌ی بیرون به خوبی نمایش داده شود.
 قفسه‌های کتاب را کنترل کنید و کتاب‌های کهنه و یا به‌درد نخور را از آن دور کنید. قاب‌های عکس خانوادگی، مدارک و دیگر اسناد را از اتاق نشیمن بردارید. عکس‌های خانوادگی خواه روی میز باشند یا روی دیوار، می‌توانند تاثیر منفی در ذهن خریدار ایجاد کنند.

برای فروش املاک تمامی لوازم خانگی غیرضروری را از آن‌جا بردارید تا اتاق خواب بزرگ‌تر به نظر برسد.

اتاق خواب

دقت کنید که اتاق خواب تمیز و بوی خوشی داشته باشد. تمامی لوازم خانگی غیرضروری را از آن‌جا بردارید تا اتاق خواب بزرگ‌تر به نظر برسد. سعی کنید چراغ خواب و روشنایی‌های اتاق خواب‌تان سالم باشد. تاریک بودن اتاق خواب یک امتیاز منفی بزرگ به‌ شمار خواهد آمد. تخت خواب به‌عنوان جلوه‌ی اصلی اتاق خواب، باید همیشه مرتب باشد. با دیدن یک تخت خواب مرتب، خریدار می‌تواند خود یا خانواده خود را بر روی آن تجسم کند.
 

نکات کوچک اما ضروری

  •  دقت کنید تمامی چراغ‌های خانه‌ی شما سالم باشد و هیج سرپیچی بدون لامپ نباشد.
  • همه شیشه‌ها کابینت آب کاملا تمیز باشند.
  • از آن‌جایی‌که تمیز بودن ساختمان می‌تواند در جلب نظر خریداران املاک تاثیر بسزایی داشته باشد، بهتر است ساختمان و اطراف آن را از هرگونه وسایل غیر ضروری، اسباب بازی‌های بچه‌گانه، لوازم و لباس‌های کثیف، تار عنکبوت، و گیاهان هرز  زدوده و پاک شود.
  • بهتر است قاب عکس و ‌تابلو‌های شخصی کم‌تری روی دیوار نصب شود. عکس‌های شخصی و خانوادگی روی دیوار باعث ممانعت از تجسم شخص از حضور خود و خانواده‌اش در این خانه می‌شود.
  • قبل از ورود خریدار به خانه سعی کنید کمی نان گرم و یک چای یا قهوه روی میز بچینید تا احساس زیبایی و آرامش را به خریدار خانه خود انتقال دهید.
  • خانه‌ی خود را از هرگونه اثر وجود حیوانات خانگی پاک کنید.
  • دقت کنید تمامی لوازم خانگی در جای خود‌ و سالم باشند. لوازم خانگی نباید کهنه و خراب باشند. چرا که خریداران تمایل به تجسم یک زندگی مدرن در این خانه را دارند. بهتر است با تمیز کردن و پولیش کشیدن وسایل و لوازم خانگی کهنه، ظاهر آن‌ها را تمیز و نو‌ کنید.
  • در نهایت سعی کنید از عطرها و یا خوشبو کننده‌ها در فضای اتاق استفاده کنید تا تجربه‌ی شیرینی از حضور خریدار در منزل‌تان رقم بزنید.

منبع : Wikihow