اکثر مردم می‌دانند که باید غذاهای سالم مصرف کنند اما بیشتر آنان نمی‌دانند که در حقیقت چه غذاهایی سالم هستند و یا چگونه می‌شود غذای سالم تهیه کرد. استفاده مکرر از غذاهای ناسالم می‌تواند در بلند مدت باعث پیدایش بیماری‌های مانند فشار خون یا بیماری‌های قلبی عروقی شود. در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، اهمیت غذای سالم حتی بیش از پیش می‌شود. چرا که تنظیم و کنترل سطح قند خون نیازمند برنامه‌ای دقیق و صحیح از غذا، ورزش و دارو است. مشاوره با یک متخصص تغذیه در امر استفاده از غذای سالم و داشتن یک برنامه سالم غذایی، کمک شایانی به شما در کنترل بیماری‌ها و یا سطح قند خون‌تان خواهد کرد. یک متخصص تغذیه با برنامه‌ریزی غذای مصرفی شما و مشخص کردن غذاها و نوشیدنی‌های مناسب و نامناسب، می‌تواند در سلامت و کنترل بیماری موثر واقع شود.
 

علم تغذیه برای همه

 ممکن است یک سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد و آن هم این است که چه کسانی به متخصص تغذیه نیازمند هستند؟ در حقیقت همه افراد به متخصص تغذیه نیازمند هستند اما این نیاز در افرادی که مبتلا به دیابت هستند دو‌چندان می‌شود. این افراد باید به متخصص تغذیه روجوع کنند. افرادی که به تازگی دچار دیابت شده‌اند با مراجعه به یک متخصص تغذیه، می‌توانند با آشنایی با غذاهای مناسب روند پیشرفت بیماری دیابت خود را تحت کنترل درآورند و هم‌چنین افرادی که سال‌ها دچار این بیماری بوده‌اند هم با اجرای یک برنامه صحیح غذایی از پیشرفت این بیماری و حادتر شدن آن جلوگیری می‌کنند. مراجعه به یک متخصص تغذیه همیشه ما را در خصوص علم تغذیه و برنامه‌ریزی غذایی و آن‌چه که به‌عنوان خوراک مصرف می‌کنیم به‌روز نگه می‌دارد. اما مراجعه به یک متخصص تغذیه نباید تنها یک بار صورت بپذیرد. از آن‌جا که تغییر روند و نحوه‌ی زندگی و تغذیه، کاری بسیار سخت و زمان‌بر است بنابراین هر از چند گاهی  باید به متخصص تغذیه مراجعه کرد و نباید به یک بار رجوع و ویزیت شدن اکتفا کنید. افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص و یا در خطر ابتلا به آن‌ها هستند، باید مراجعه‌ی بیشتری داشته باشند. به‌طور مثال افراد مبتلا به دیابت علاوه بر شرکت در کلاس‌های توجیهی برای بیماری‌شان، باید هر سال به مدت دو ساعت با متخصص تغذیه مشاوره کنند و این مقدار برای 6 ماهه‌ی اول ابتلاء از 45 تا 95 دقیقه خواهد بود.
اکثر متخصصین تغذیه یا در مطب خود از یک پزشک متخصص دیابت بهره می‌گیرند و یا خود آموزش کامل در خصوص بیماری دیابت را دیده‌اند. این دوره‌های آموزشی که متخصص تغذیه در آن شرکت می‌کند دوره های CDE نام دارند. در این دوره‌ی آموزشی، متخصص تغذیه نحوه‌ی بالانس کردن و متعادل‌سازی قند خون توسط فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی مناسب را فرا می‌گیرد. بنابراین در صورت نیاز بهتر است به متخصص تغذیه یا پزشکی روجوع کنید که این دوره‌ی آموزشی را گذرانده باشد.
 گاهی اوقات ممکن است به یک متخصص تغذیه به‌عنوان یک تهدید برای آزادی غذایی نگاه کنید. بسیاری از افراد تمایل دارند غذاهایی مانند گوشت، مرغ سرخ کرده و سیب زمینی سرخ کرده  بخورند و از خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه سرباز بزنند. برای چنین افرادی ممکن است متخصص تغذیه به‌عنوان تهدید کننده‌ی آزادی غذایی تلقی گردد. اکثر افراد فکر می‌کنند اگر به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند، ممکن است این افراد را از خوردن تمامی غذاهای لذیذ منع کند. اما این درست نیستند چراکه پزشکان تغذیه به سلامت افراد فکر کرده و تنها شما را از خوردن غذاهایی منع می‌کنند که برای سلامت شما زیان‌بار هستند.

متخصص تغذیه به تعیین یک برنامه غذایی متناسب با نوع دیابت و یا سطح ابتلاء شما به آن بیماری می‌پردازد.

 اقدامات اولیه متخصص تغذیه

در وهله‌ی اول متخصص تغذیه از شما می‌خواهد که فرمی از پیش تعیین شده را تکمیل کنید. سپس ممکن است وزن، قد و هم‌چنین چگالی توده‌ی بدن شما را محاسبه کند. چگالی توده‌ی بدنی، نسبت قد به وزن بوده که بیانگر مقدار کالری مورد نیاز بدن شما می‌باشد. پس از آن متخصص تغذیه به آنالیز اندام‌های بدن‌تان می‌پردازد. در هنگام ویزیت، یک متخصص تغذیه بیشتر وقت خود را به سوالاتی در خصوص نحوه‌ی زندگی شما، فعالیت‌های ورزشی، عادات غذایی، سوابق دارویی و برخی دیگر از مسائل پزشکی مانند فشار خون و قند خون می‌پردازد. در این پرسش‌ها به سطح اطلاع شما از دیابت پی خواهد برد. چنان‌چه اطلاعات شما در این زمینه کم یا ناقص باشد، در مورد دیابت با شما صحبت خواهد کرد و اطلاعات تکمیلی را به شما خواهد گفت. این اطلاعات شامل ماهیت بیماری دیابت، قند خون و نحوه کنترل ویا درمان آن است.

 تنظیم هدف

 قسمت اصلی مراجعه به یک متخصص تغذیه به تعیین هدف اختصاص داده می‌شود. متخصص تغذیه هدفی را در خصوص نیازها و فعالیت‌هایی که ممکن است باعث کاهش علائم بیماری‌تان شود برای شما معین خواهد کرد. به‌طور مثال چنان‌چه شما دچار بیماری قلبی و عروقی هستید، هدف را ترک فست فود‌ یا استفاده از آن‌ها تنها در تعطیلات آخر هفته تعیین خواهد کرد و شما تا ویزیت بعدی متخصص تغذیه، باید تلاش کنید به این اهداف تعیین شده دست یابید. اما این اهداف بدین‌گونه نیست که تمامی غذاهای مضر را در یک بار ویزیت شدن و تعیین یک هدف توسط متخصص تغذیه ترک کنیم. ممکن است در هر جلسه از ویزیت یک دسته از غذاهای مضر از لیست غذایی شما حذف شوند و سپس پزشک متخصص تغذیه به تعیین یک برنامه غذایی متناسب با نوع بیماری و یا سطح ابتلاء شما به آن بیماری می‌پردازد.
بهتر است یک مجله در خصوص تغذیه تهیه و اطلاعات خود را در خصوص بیماری‌تان به روز کنید. پس از شروع درمان یا کنترل بیماری با یک رژیم غذایی، سطح قند و فشار خون خود را با اطلاعات آن مجله مطابقت دهید. این مقایسه می‌تواند به شما انگیزه‌ی تلاش بیشتری بدهد. پس از خوردن هر غذایی بهتر است فشار و قند خون خود را اندازه‌گیری کنید. به این شکل پس از مدتی می‌دانید کدام غذا برای شما مضر و یا مفید خواهد بود.
 
در زمان مراجعه به متخصص تغذیه بهتر است تمام سوالاتی که در ذهن خود دارید را بپرسید.

همیشه سوال کنید

در زمان مراجعه به متخصص تغذیه بهتر است تمام سوالاتی که در ذهن خود دارید را بپرسید و مطمئن شوید که پاسخ آن پرسش‌ها را به‌طور کامل متوجه شده و درک کرده‌اید. پرسیدن و پاسخ گرفتن این سوالات می‌تواند به بهبودی سریع‌تر شما کمک کند. برخی از متخصصین تغذیه معتقدند زمانی که فردی در جلسات ویزیت پرسش‌های جدیدی می‌پرسد، نشان می‌دهد که آن شخص برای درمان بیماری خود در حال تلاش است.

 انتخاب یک متخصص تغذیه

همیشه اولین متخصص تغذیه یا پزشکی که ملاقات کرده‌اید بهترین گزینه نخواهد بود. اگر متخصص تغذیه به نگرانی‌ها و نیازهای شما توجه نمی‌کند، بهتر است به دنبال متخصص تغذیه دیگری باشید. به یاد داشته باشید یک متخصص تغذیه مناسب برای شما کسی است که در مورد تغذیه‌ی شما قضاوت نمی‌کند، بلکه برای سلامتی و بهبودی شما با شما همکاری می‌کند. بهتر است با پزشک متخصص تغذیه خود دوست باشید و رابطه‌ای صمیمانه با او ایجاد کنید.

 چند توصیه مهم

  • هرگز به حافظه خود اعتماد نکنید و یک دفترچه یادداشت برای درج اطلاعات رژیم غذایی برای خود تهیه کنید.
  •  تمام نکات مهم و غذاهای صرف شده‌ی خود را یادداشت کنید. تمامی غذاهای دریافتی حتی شکلاتی کوچک که در هنگام صحبت با همکاران‌تان خورده‌اید را باید در دفتر چه درج کنید.
  •  قند خون خود را قبل از صرف غذا اندازه‌گیری و ثبت کنید. سپس کالری دریافت شده توسط غذای خود را تخمین زده و پس از صرف غذا دوباره قند خود را کنترل کنید و به تأثیر غذای صرف شده بر قند خون خود پی ببرید.
  •  احساسات خود را در هنگام خوردن انواع غذاهای مختلف یادداشت کنید.

منبع : Diabetesforecast