وقتی با جدیت به‌دنبال کاهش وزن و حفظ آن باشید، کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. یک متخصص تغذیه خوب می‌تواند به شما کمک کند نیاز‌‌های منحصربه‌فردتان را بشناسید و عادات غذایی عالی برای خودتان پیدا کنید. از طرف دیگر، یک متخصص تغذیه نامناسب می‌تواند پول شما را هدر بدهد و سلامت‌تان  و تلاش‌هایی برای کاهش وزن می‌کنید را به خطر بیاندازد. اگر می‌خواهید بهترین متخصص تغذیه را پیدا کنید، فقط کافی است سوالات زیر را بپرسید:


چه مدرکی دارید

وقتی عبارت متخصص تغذیه را در مورد شخصی می‌شنوید، تصور می‌کنید او می‌توانید به شما در مورد تغذیه و رژیم غذایی کمک کند؛ اما همیشه این‌طور نیست. تقریبا هر کسی می‌تواند متخصص تغذیه و رژیم غذایی باشد، فقط کافی است دوره‌های چند ساعته‌ی اینترنتی را بگذراند و مدرک بگیرد. بعضی‌ها هم بدون هیچ مدرکی چنین ادعایی می‌کنند و مطب هم می‌زنند. جالب است بدانید در آمریکا سگی وجود دارد که مدرک تخصصی تغذیه دارد؛ صاحب این سگ این مدرک را برای او گرفته که به مردم ثابت کند برای متخصص تغذیه بودن چیز زیادی نیاز نیست. این داستان همان اندازه که خنده‌دار است، ترسناک هم هست. البته متخصصین تغذیه معتبر از دانشگاه‌های پزشکی مدرک دارند و از سازمان نظام پزشکی هم جواز بازگشایی مطب گرفته‌اند. پس مطمئن شوید متخصص تغذیه‌ای که قصد دارید انتخاب کنید، مدرک معتبر دارد و مراحل تحصیلی و کارآموزی مربوطه را گذرانده است. 


هنگام انتخاب متخصص تغذیه باید رویکرد و تخصص او را با نیاز خود تطبیق دهید.

رویکرد و تخصص شما چیست

پس از این‌که یک متخصص تغذیه معتبر پیدا کردید، باید مطمئن شوید تخصصش با نیاز‌های شما هم‌خوانی دارد. برای مثال بعضی متخصصین تغذیه در تغذیه‌ی مبتلایان به دیابت تخصص دارند، بعضی از آن‌ها برنامه‌ی غذایی می‌نویسند و بعضی‌ها بیشتر روی راهبردهای رفتاری تمرکز دارند. متخصصانی هم هستند که در مشاوره دادن و حوزه‌ی روانی مربوط به تغذیه تخصص دارند و به مشکلات تغذیه‌ی مروبط به اختلالات روانی رسیدگی می‌کنند. 

در حالی که هدف از سوال پرسیدن این است که بدانید متخصص تغذیه می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند یا نه، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که متخصص تغذیه را بهتر بشناسید. مثلا پزشکانی که رژیم‌های غذایی کم کالری تجویز می‌کنند، یا ادعا می‌کنند هیچ کس نباید گندم یا لبنیات میل کند، مشخصا دانش کافی برای تجویز رژیم غذایی را ندارند. هم‌چنین از پزشکانی که شما را مجبور می‌کنند دارو یا محصول خاصی را برای کاهش وزن بخرید دوری کنید. 


هر جلسه چقدر هزینه دارد

حق ویزیت متخصصین تغذیه باتوجه به مکان مطب، تجربه و تخصص آن‌ها متغیر است. اما به هرحال باید از هزینه‌ای که باید پرداخت کنید مطلع باشید و با حق ویزیت دیگر متخصصین تغذیه مقایسه کنید تا کلاه سرتان نرود. عامل دیگری که در هزینه‌های شما تاثیر زیادی خواهد داشت این است که آیا متخصص تغذیه مورد نظر بیمه قبول می‌کند یا نه. خوشبختانه بیشتر متخصصین تغذیه با شرکت‌های بیمه قرارداد دارند. 


آیا برنامه‌های گروهی دارید

بعضی متخصصین هم جلسات حضوری برگزار می‌کنند و هم گروه‌های اینترنتی دارند. این گروه‌ها می‌توانند مکمل خوبی برای جلسات حضوری باشند و اطلاعات زیادی به بیماران بدهند. در حالی که ممکن است این گروه‌ها برای همه مناسب نباشند، برای کسانی که سعی دارند رابطه‌ی‌شان با غذا را بهتر کنند و به‌دنبال کسانی هستند که مشکلات مشابه دارند، بسیار مفید هستند. 


منبع : Prevention