زمانی که دندان‌های شما سیم کشی یا ارتودنسی شده‌اند باید مراقبت‌ دوچندانی از آن‌ها در برابر پوسیدگی، جرم گرفتگی و بیماری‌های لثه به عمل آورید. هم‌چنین باید مواظب باشید که براکت دندان‌تان صدمه نزنید. برای مثال در دوران ارتودنسی باید از خوردن غذاهای چسبناک و سفت، گاز گرفتن لب، تنفس بیش از حد از راه دهان و لمس کردن براکت توسط زبان خودداری کنید.

مسواک زدن

در حالت طبیعی مسواک زدن دو بار در روز قابل قبول است. اما هنگامی که ارتودنسی انجام می‌دهید باید بعد از خوردن غذا و هر چیز دیگر بلافاصله دندان‌ها را مسواک بزنید. این مسئله به دلیل آن است که ذرات غذا به راحتی میان براکت گیر می‌کنند و ممکن است در دراز مدت باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثوی شوند. از مسواک با شانه نرم و یا در صورت تمایل از مسواک الکتریکی استفاده کنید. برای مسواک زدن در ابتدا دهان خود را با آب بشویید تا ذرات غذا میان براکت نرم شوند. سپس با صرف زمان و دقت تمام دندان و کناره‌های براکت را مسواک بزنید.

دیگر شیوه‌های شستشوی دهان

یک بار در روز از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های‌تان استفاده کنید. برای راحتی کار می‌توانید از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. نخ دندان موم‌دار می‌تواند بدون آن‌که گیر کند به راحتی بین دندان‌ها و براکت را تمیز کند. یکی دیگر از راه حل‌های تمیز کردن قسمت‌های بد غلق دندان استفاده از ایریگیتوهای دهانی است. در آخر می‌توانید برای از بین بردن باکتری از شوینده‌های دهان استفاده کنید.

به آن‌چه که می‌خورید دقت کنید

زمانی که ارتودنسی کرده‌اید باید مراقب آن‌چه که می‌خورید باشید. خوردن غذاهای شیرین و نشاسته دار می‌تواند باعث تشکیل جرم در کناره‌های براکت شود. جرم گرفتگی دندان می‌تواند به سرعت باعث پوسیدگی دندان و حتی بیماری‌های لثه شود. هم‌چنین باید از خوردن غذاهای چسبناک مانند تافی، شکلات و پاپ کورن خودداری کنید. خوردن مواد غذایی سفت را نیز باید کنار بگذارید. موادی مانند آجیل، یخ و گوشت می‌توانند براکت را شل و یا حتی بشکنند. سیب و هویج خام نیز مشکل ساز هستند و بهتر است از خوردن آن‌ها در دوران ارتودنسی دوری کنید.
اگر در شرایطی هستید که امکان مسواک زدن برای‌تان وجود ندارد، باید مداوم دهان‌ را با آب بشویید. اگر براکت لب را اذیت می‌کند می‌توانید از موم برای جلوگیری از هرگونه آسیب به لب استفاده کنید.

منبع : Colgate