اگر دوست دارید بدانید که هم‌ترازی دندان‌ها چقدر در ظاهر و چهره شما تاثیر دارد، به تصاویر قبل و بعد افرادی که از ارتودنسی استفاده کردند نگاه کنید. ارتودنسی و اصلاح طرح لبخند موجب تفاوت حیرت‌انگیز در چهره می‌شوند.
یکی از دلایلی که مردم از ارتودنسی استفاده می‌کنند، اصلاح و یا جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان و دلیل مهم‌تر، تغییر در کل چهره است.

ارتودنسی و تغییر چهره

معمولا عدم تقارن تا حدودی در چهره انسان وجود دارد ولی در برخی افراد این عدم تقارن خیلی واضح‌تر است و معمولا در قسمت دهان دیده می‌شود. براکت‌های ارتودنسی به آرامی و ماهرانه با مرتب کردن دندان‌های شما موجب حفظ تقارن و رفع عیب در چهره شده، به طوری‌که مردم به‌راحتی متوجه این تفاوت در چهره شما می‌شوند.
در این‌جا به برخی مشکلات رایج اشاره می‌کنیم که با ارتودنسی تغییر چشمگیری داشته‌اند:

آندربایت

وضعیتی که در آن هنگام جویدن، دندان‌های جلویی فک پایین جلوتر از دندان‌های جلویی فک بالا قرار می‌گیرد. در این حالت به‌دلیل رشد زیاد فک پایینی، چانه به سمت بیرون حرکت کرده و ظاهر صورت کاملا گرد و بزرگ و به اصطلاح "ماهگون" می‌شود. وقتی با کمک ارتودنسی این عیب برطرف می‌شود تمام اجزای صورت نرم شده و دهان بیشتر از قسمت‌های دیگر به چشم می‌آید.

اوپن بایت

وجود فاصله عمودی بین دندان‌های بالا و پایین. در این مورد دهان، همیشه حالت کشیده و باز دارد و در موارد حادتر مانع بسته شدن طبیعی دهان می‌گردد. این مشکل کاملا واضح بوده و از آن جایی که در این حالت لب بالا به سمت بیرون رشد می‌کند در بیشتر پروفایل‌ها این حالت کاملا واضح می‌باشد. با کمک ارتودنسی این عیب اصلاح شده و دهان ظاهر طبیعی خود را بدست می‌آورد.

ارتودنسی با مرتب کردن فک و دندان‌های شما، موجب هارمونی در نیمه تحتانی صورت می‌شوند.

اوربایت

بیرون زدن نامتناسب دندان‌های جلویی. این مورد یکی از رایج‌ترین مشکلات تقارنی می‌باشد که موجب خجالت بسیاری از افرادی است که مبتلا به این عیب هستند. اوربایت موجب حرکت لب بالا به سمت بیرون و هم‌چنین افتادگی گونه‌ها می‌گردد. ارتودنسی با مرتب کردن فک و دندان‌های شما، موجب هارمونی در نیمه تحتانی صورت می‌شوند.

دندان‌های کج

گاهی اوقات وجود مشکلات خیلی جزئی تقارن در دندان نیز موجب خجالت در لبخند و یا خندیدن می‌گردد. ارتودنسی فاصله و حرکت دندان‌ها را اصلاح می‌کند، به‌طوری‌که بیماران هرگز از نشان دادن دندان‌های خود امتناع نمی‌کنند.

سلامت دندان‌ها با کمک ارتودنسی

ارتودنسی علاوه بر سلامت دندان‌ها تا حدودی در زیبایی هم تاثیرگذار هستند. به‌عنوان مثال بعد از ارتودنسی، تمیز کردن دندان و لثه راحت‌تر می‌شود و پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بوی بد دهان و بسیاری از مشکلاتی که موقع خندیدن موجب خجالت شما می‌شود با کمک ارتودنسی برطرف می‌شوند. دندان‌های سالم دندان‌های زیبایی هستند.
آیا به دلیل مشکل تقارن، متوجه عیب در ظاهر خود شدید؟ آیا فکر می‌کنید که بعد از ارتودنسی چهره شما بهتر می‌شود؟ اگر چنین فکر می‌کنید، با یک ارتودنتیست مشورت کنید تا مشخص شود که ارتودنسی برای شما مناسب هست یا خیر؛ او قطعا انواع  روش‌های ارتودنسی بدون درد و تقریبا نامرئی را به شما معرفی خواهد کرد.

منبع : Happytoothnc