ممکن است بارها برای‌تان پیش آمده باشد برای خرید یراق، دستگیره‌ها یا کلیدهای قفل کابینت به فروشگاه یراق رفته باشید و در آن‌جا با گستره‌ی زیادی از انواع یراق با طرح‌ها و نقشه‌های متنوعی برخورد کرده باشید. گاهی اوقات نیز حتی در انتخاب آن‌ها گیج شده باشید. اما اکثر یراق از جنس روی و آلومینیوم هستند، چرا که این فلزات علاوه بر ارزان‌‌تر و در دسترس‌ بودن، از ساختار نرم‌تری برخوردارند و به‌راحتی به اشکال و طرح‌های مختلفی در‌ می‌آیند. اما این نوع یراق برای استفاده‌‌ی طولانی مدت مناسب نیستند، بنابراین گذر زمان ممکن است موجب از بین رفتن زیبایی و یا حتی خراب شدن آنها ‌گردد. از این‌رو در صورت خرید این نوع از یراق پس از چند سال مجبور به تعویض آن‌ها خواهید بود. برای بالاتر بردن کیفیت و دوام یراق، شرکت‌های معتبر تولید کننده اقدام به تولید یراق باجنس برنز سخت کاری شده، استیل ضد زنگ و یا از جنس آلیاژ برنج کرده‌اند. امروزه استفاده از آلیاژ برنج در ساخت یراق کابینت رواج بسیار زیادی دارد چرا‌ که استفاده از این آلیاژ در ساخت یراق کابینت مزایای فراوانی دارد.

مزایای یراق از جنس برنج

  • دوام بیشتر: از اولین و بهترین مزایای استفاده از یراق برنج دوام آن است. در میان آلیاژها و مواد مورد استفاده در صنعت یراق سازی، برنج بادوام‌ترین آن‌هاست. اگر شما بتوانید از انواع یراق ساخته شده از برنج در آشپزخانه‌ی حمام و یا سرویس‌های بهداشتی خود استفاده کنید، تا سالیان متمادی نیاز به جایگزینی و تعویض آن‌ها نخواهید داشت. چراکه در این مکان‌‌‌ها به‌دلیل وجود آب و رطوبت بالا، شرایط سختی برای یراق به‌وجود خواهد آمد. انتخاب یراق برنجی برای این فضاها می‌تواند انتخابی خردمندانه باشد
  • استحکام بالا‌تر : یکی دیگر از مزایای برنج استحکام آن است. یراق ساخته شده از برنج استحکام بالاتری نسبت به سایر یراق دارند، بنابراین در شرایطی که فشار زیادی به یراق وارد می‌شود استفاده از یراق برنجی مناسب‌تر خواهد بود.

پس از انجام فرآیند ساخت، یراق برنجی سطح صاف و صیقلی‌تری خواهند داشت.

 تولید یراق برنجی

 هنگام ساخت یراق برنجی مواد خام این یراق تا 925 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند تا در این دما به ذوب شوند. سپس آلیاژ ذوب شده را در قالبی که با توجه به طرح نهایی یراق تهیه شده می‌ریزند. این مرحله را قالب ریزی می‌نامند. یکی از اتفاقات ناخوشایند در این مرحله، حباب‌های به‌وجود آمده در نتیجه ذوب و مایع شدن برنج و سپس سرد شدن آن است. اگر این حباب‌ها در سطح یراق باشند موجب کاهش استحکام آن می‌شوند.
 

دو روش ساخته یراق در صنعت متداول است: روش ماشینی و روش قالبی

در روش ساخت ماشینی شمش برنج را در یک دستگاه تراش قرار داده به وسیله تراش دادن، به آن شکل و طرح مورد نظر را خواهند داد. سپس به‌منظور سخت کاری قطعه‌ی تراش داده شده را در یک کوره با حرارت 815 درجه‌ی  سانتی‌گراد قرار می‌دهند. این دما باعث ذوب شدن برنج نمی‌شود اما باعث تجدید ساختار و محکم‌تر شدن آن می‌شود. این روش ساخت تنها برای یراق دایره‌ای و یا استوانه‌ای کاربرد دارد. در روش ساخت قالبی، برنج ذوب شده توسط یک کوره به قسمت ابتدایی یک قالب دو قسمتی تزریق می‌شود. پس از این‌که برنج داغ کمی سرد‌تر شد، به قسمت دوم تزریق می‌گردد تا در آن قسمت شکل دهی شود.

یکی دیگر از مزایای این نوع یراق زیبایی و درخشش بیشتر آن‌هاست.

زیبایی بیشتر

یکی دیگر از مزایای این نوع یراق زیبایی و درخشش بیشتر آن‌هاست. پس از انجام فرآیند ساخت، یراق برنجی سطح صاف و صیقلی‌تری خواهند داشت. بنابراین در کنار دوام و استحکام، این نوع یراق از زیبایی بیشتری برخوردار خواهند بود.

خاصیت ضد میکروبی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای برنج، خاصیت ضد‌ میکروبی آن است. بنابراین در صورت کثیف شدن، این جنس از یراق بدون نیاز به هیچ‌گونه مواد شوینده‌ای، تنها با یک دستمال خشک ضد‌عفونی خواهند شد. بخش اصلی آلیاژ برنج از مس است که به‌طور طبیعی ضد‌میکروب بوده و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. بنابراین استفاده از این یراق در آشپزخانه بسیار مناسب و مفید خواهد بود.
 

تنوع و سازگاری بالا

به‌دلیل این‌که آلیاژ برنج در مرحله‌ی تبدیل به اشکال متنوعی تولید می‌شود، بنابراین طرح‌ها و شکل‌های بسیار زیادی از یراق برنج را می‌توان تولید کرد که در شرایط مختلف  و مکان‌های گوناگونی کاربرد دارند.

صرفه اقتصادی

یراق ساخته شده از آلیاژ برنج بیش از 3 برابر بیشتر از یراق ساخته شده توسط فلزی روی دوام دارند. این در حالی است که تنها 30 تا 40 درصد از این نوع یراق گران‌تر هستند از این رو خرید یراق  برنجی از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه خواهد بود.

منبع : Cliffsideind