یراق درب به تمامی ابزار فلزی گفته می‌شوند که در آن به کار می‌رود. یراق شامل دستگیره، قفل و لولا می‌شود. در انتخاب یراق برای درب و پنجره لازم است جنبه‌ی زیبایی را در نظر بگیرید. یراق درب فراوان و متنوعی متناسب با دکوراسیون‌های مختلف دارند. در ادامه به مهم‌ترین نکات برای انتخاب یراق درب می‌پردازیم.

کاربرد درب را در نظر داشته باشید

درب‌های دوسویه اکثرا بر لولا نصب می‌شوند ولی درب‌هایی که بزرگ‌تر و بلندتر از درب‌های معمول هستند با محور چرخ بهتر عمل می‌کنند. درب‌های کشویی نیز بر شیار نصب می‌شوند . تمامی یراق را می‌توانید متناسب با دکوراسیون منزل و کاربرد درب‌ها انتخاب کنید. 

نوع قفل مناسب برای درب‌ها را مشخص کنید

دو نوع قفل زبانه‌دار و استوانه‌ای شکل در یراق موجود است که بسته به نوع درب می‌توانید انتخاب کنید. قفل‌های زبانه‌دار امنیت بیشتری دارند و قطعات آن‌ها درون درب نصب می‌شوند. قفل‌های استوانه‌ای بر خلاف قفل‌های زبانه‌دار خیلی امن نیستند. از این رو برای درب‌های دارای جای قفل زبانه‌دار بهتر است از قفل‌های زبانه‌دار که امنیت بالاتری دارند استفاده کنید و برای درب‌هایی که جایگاهی برای قفل ندارند و یا ساده هستند، می‌توانید از قفل‌های استوانه‌ای که راحت نصب می‌شوند استفاده کنید.

کاربرد قفلی که به آن نیاز دارید را مشخص کنید

قفل‌هایی که کلید نمی‌خورند معمولا یراق درب‌های داخلی استفاده می‌شوند و درصورتی که بخواهید درب را چفت کنید و نخواهید قفل شود، می‌توانید از قفل‌های داخلی استفاده کنید. درب‌هایی مثل درب‌های سرویس بهداشتی و حمام کلید نمی‌خورند و با یک دکمه فشاری یا چرخشی که بر دسته در قرار دارد قفل می‌شوند. برای قفل کردن درب‌های انبار، اتاق خواب و یا درب دفتر خود از قفل‌هایی که کلید می‌خورند استفاده کنید.

یراق درب جنبه‌ی تزئینی در دکوراسیون دارند و باید در انتخاب آن‌ها سلیقه به خرج داد.


انتخاب وسایل تزئینی

دستگیره، بازو‌ها و دسته‌ها را می‌توانید از میان مدل‌های متنوع یراق انتخاب کنید زیرا یراق درب جنبه‌ی تزئینی نیز دارند و باید در انتخاب آن‌ها سلیقه به خرج داد. این یراق در طرح‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارند تا متناسب با دکوراسیون شما باشند. هم‌چنین سعی کنید هنگام انتخاب یراق مورد نظر آن مدل و طرحی را انتخاب کنید که از لحاظ استفاده نیز آسان باشد. زیرا برای بسیاری از افراد مسن و یا کودکان استفاده از دستگیره برای باز و بسته کردن درب‌ها سخت است.

رنگ روغن مناسب انتخاب کنید 

اغلب یراق درب‌های داخلی یا فلزی هستند و یا رنگ کرومی دارند. ولی رنگ‌های دیگر هم برای این یراق وجود دارد. وقتی رنگ را انتخاب کردید تعیین کنید که رنگ روغن را برس می‌زنید و یا جلا می‌دهید. زیرا باید در نظر داشته باشید که رنگ روغن جلا داده شده ترک بر می‌دارد و جای دست بر آن باقی می‌ماند.

درب‌های دستگیره‌دار به‌جای درب‌های قفل‌دار

درب‌های دستگیره‌دار درب‌هایی هستند که فقط دارای یک دستگیره برای باز و بسته شدن هستند و قفل و چفت نمی‌شوند. از این نوع درب‌ها برای آشپزخانه استفاده می‌شود که وقتی دست‌های‌مان پر است، به راحتی بتوانیم با یک هل دادن درب را باز و بسته کنیم. با این وجود می‌توانید به دلخواه خود از یک لولای چرخشی برای بسته نگه داشتن درب استفاده کنید.

نگه‌دارنده و پشت‌دری انتخاب کنید

نگهدارنده‌ها و چسبنده‌های پشت‌دری از برخورد درب‌های باز با دیوار و وسایل جلوگیری می‌کنند تا دیوارها زخم نشوند. این چسبنده‌های پشت‌دری از یک فنر پلاستیکی تشکیل شده‌اند که پشت دیوار نصب می‌شوند. این یراق  هم درب را باز نگه می‌دارند و هم از بسته شدن ناگهانی آن جلوگیری می‌کنند. مدل‌های ساده این نوع یراق دارای قلاب و آهن ربا می‌باشند و مدل‌های پیچیده‌تر آن‌ها داخل درب و چهارچوب نصب می‌شوند.

منبع : Overstock