انواع مختلفی از یراق در بازار وجود دارد. جنس یراق ممکن است از ‌ برنج، کریستال، قلع یا فولاد ضدزنگ باشد. این یراق را یراق باکیفیت می‌گویند. اما انواع دیگری از یراق نیز وجود دارند که ممکن از از جنس روی، پلی‌استر، آلومینیوم یا موادی مشابه به این‌ها باشند که به آن‌ها یراق بی‌کیفیت می‌گویند. بدیهی است با توجه به جنس، یراق دارای خواص و یا کیفیت‌های متفاوتی خواهند بود. 
 

یراق برنجی

 یراق ساخته شده از جنس برنج مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از بسیاری از یراق هستند. برنج آلیاژی که حدود 60 درصد آن را مس‌ و حدود 40 درصد دیگر آن را روی تشکیل می‌دهد.
 

یراق برنزی

 برنز آلیاژی تشکیل شده از مس و روی است که به دلیل وجود یک لایه‌ی ضد نفوذ اکسیژن به لایه‌های زیرین از زنگ‌زدگی آن جلوگیری به عمل می‌آید. بنابراین یراق برنزی علاوه بر دوام بالا از زنگ‌زدگی نیز در امان هستند.
 

یراق‌ فولاد ضد زنگ

 فولاد ضد‌زنگ اصطلاحی است که به چند نوع فولاد اطلاق می‌گردد. این فولادها در مقابل خوردگی مقاوم هستند و به دلیل قابلیت بازیافت، از مواد طبیعت دوست به حساب می‌آیند. این فولادها به‌طور عمده از ترکیب نیکل، کروم و نیتروژن به وجود می‌آیند. برای این‌که آلیاژهای به وجود آمده از ترکیب این عناصر، خاصیت ضدزنگ داشته باشند بایست در ترکیب آ‌نها حداقل از 10.5 درصد کروم استفاده شده باشد.  یراق ساخته شده توسط فولادهای ضدزنگ از عمر طولانی‌تر، هزینه‌های نگهداری کم‌تر و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند.
 
استفاده از یراق کریستالی جلوه‌ای زیبا و درخشنده خاصی از خود به نمایش می‌گذارند.

یراق کریستالی

 هرگاه که نام کریستال به زبان آورده می‌شود، افکار شنوندگان به سمت شیشه می‌رود. اما لازم به‌ذکر است که‌ کریستال و شیشه با هم متفاوت هستند. مولکول‌های کریستال به صورت منظمی در کنار هم قرار گرفته و یک ساختار بلوری را تشکیل می‌دهند. کریستال‌ها دارای سطح صاف و صیقلی و هم‌چنین گوشه‌های تیز هستند و کار کردن با آن‌ها نیاز به دقت بالایی دارد. این مواد جلوه‌ای زیبا و درخشنده خاصی از خود به نمایش می‌گذارند.

یراق مرمری

 مرمر یک سنگ زیبای طبیعی است که به دلیل تنوع در طرح‌ها و رنگ، گستره زیادی از سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد و زیبایی خارق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد. یراق ساخته شده از مرمر دارای انواع مختلف با طرح و رنگ‌بندی‌های متفاوتی هستند.

یراق روی

 روی به دلیل ارزان بودن و توانایی بالای شکل‌پذیری آن، یکی از مهم‌ترین موادی است که در صنعت یراق‌ سازی از آن استفاده می‌شود. به‌طور عمده یراق تولید شده از روی توسط روش ریخته‌گری تولید می‌شوند. این دسته از یراق دارای سطحی نرم و صاف و صیقلی هستند و به دلیل شکل‌پذیری زیادشان در طرح‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی در صنعت تولید می‌شوند.
 
به دلیل این‌که بیشتر ترکیب یراق مفرغی از قلع ساخته شده از سطح صاف و صیقلی برخوردار است.

یراق مفرغی

 مفرغ فلزی انعطاف‌پذیر بوده و به دلیل این‌که بیشتر ترکیب آن از قلع ساخته شده از سطح صاف و صیقلی برخوردار است. از عناصر و مواد دیگر تشکیل دهنده این فلز می‌توان عناصری چون آنتیموان، مس یا سرب را نام برد. به دلیل پایین بودن دمای ذوب، در صنعت یراق سازی بیشتر از روش ذوب و قالب‌ریزی این فلز را فرآوری می‌کنند و به دلیل خاصیت انعطاف و شکل‌پذیری بالای آن می‌توان انواع یراق با طرح‌های متنوعی از این جنس در بازار پیدا کرد.
 

یراق شیشه‌ای

 از مزایای مهم یراق شیشه‌ای زیبایی، تنوع رنگ و طرح، سهولت ساخت و ارزان بودن را می‌توان نام برد. این نوع یراق به سادگی در معرض شکستن قرار می‌گیرند. استفاده از این نوع یراق می‌تواند جلوه‌ای بسیار زیبا و درخشنده با آشپزخانه یا حمام منزلتان بدهد.
 

یراق سنگی

یراق سنگی در گستره‌ی زیاد و انواع مختلفی در بازار وجود دارد. تنوع طرح‌ها و رنگ‌های این نوع از یراق بسیار بالاست و خصوصیات آن بستگی به سنگی دارد که یراق مورد نظر از آن ساخته شده است.

 یراق چوبی

 یکی از مزایای این نوع یراق این است که به دلیل رنگ‌پذیری می‌توان از آن علاوه بر آشپزخانه، در اثاثیه منزل نیز استفاده کرد و یا این‌که برای هر نوع کابینتی با هر رنگ سازگار خواهد بود. بیشتر یراق چوبی از چوب درخت گیلاس یا افرا ساخته می‌‌شوند.

منبع : Cliffsideind