خوراکی‌های مانند همبرگر، پیتزا، دونات، تاکو، پنکیک، قهوه، کیک و برخی دیگر از غذاهایی از این دست که می‌توان به سرعت تهیه کرد را به اصطلاح فست‌ فود می‌نامند. فست‌ فود تغییرات زیادی را روی سبک زندگی و عادات غذایی انسان‌ها ایجاد کرده‌اند.
امروزه به‌طور کلی هر روز شاهد پیدایش رستوران‌هایی جدید هستیم، به‌ طوری‌ که روز به روز به تعداد رستوران‌های فست‌ فود افزوده می‌شود. برخی از این رستوران‌ها به دلیل تغییرات ساختار و بازار فست‌ فود و عدم هماهنگی با آن‌ها در اندک زمانی بسته می‌شوند. اما گروهی دیگر از این رستوران‌ها وجود دارند که با بالاتر بردن کیفیت غذاهای خود روز به روز گسترده‌تر و بزرگ‌تر شده و شعبات زنجیره‌ای وسیعی را  تشکیل می‌دهند و خود را در سر تا سر دنیا مطرح می‌کنند. برخی از مطرح‌ترین و بزرگ‌ترین رستوران‌های تهیه و توزیع فست‌ فود زنجیره‌ای که در تمام دنیا دارای شعبات فراوانی هستند به ترتیب رتبه در لیست زیر آمده‌اند.

رتبه دهم: فست فود زنجیره‌ای پیتزا پاپا جان

همان‌طور که می‌دانید پیتزا یکی از محبوب‌ترین فست‌ فود‌ها است. فست‌ فود زنجیره‌ای «پاپا جان» اقدام به تهیه و فروش پیتزا مخصوص پاپا جان می‌کند. این فست‌ فود زنجیره‌ای در سال 1983 توسط جان اشنایدر که ملقب به پاپا بود تاسیس شد. در ابتدا او اقدام به فروش پیتزا به کارکنان یک شرکت کرد. سپس به دلیل این‌که پیتزا مخصوص تهیه شده توسط جان اشنایدر بسیار دلپذیر و خوشمزه بود، در طول مدت یک سال این پیتزا در کل منطقه شناخته و محبوب شد. این‌گونه بود که پیتزا پاپا جان به شهرت زیادی دست یافت. این فست‌ فود سومین فست‌ فود زنجیره‌ای بزرگ و محبوب در آمریکا است. «مواد بهتر، پیتزا بهتر» شعار رسمی پاپا جان است.

فست فود دانکین در سرتاسر دنیا اقدام پذیرایی از مهمانان خود با قهوه و دونات تازه می‌‌کنند.

رتبه نهم: دونات دانکین

شرکت تولید کننده دونات دانکین توسط ویلیام روزنبرگ در سال 1950 تاسیس شد. این شرکت معروف‌ترین شرکت تولیدی دونات در آمریکا و شاید در کل دنیا است. این زنجیره‌ی تولیدی دونات ابتدا از یک کارگاه کوچک در ایالت ماساچوست شروع به کار کرد و بسیار زود رشد کرده و به‌عنوان یک مرکز تولیدی دونات در سرتاسر دنیا مطرح شد. رستوران‌های دانکین در سرتاسر دنیا اقدام پذیرایی از مهمانان خود با قهوه و دونات تازه می‌‌کنند. 

هیچ فست فودی به اندازه‌ی فست‌ فود تاکو‌بل نمی‌تواند شما را راضی نگه دارد.

رتبه هشتم: فست فود تاکو‌بل

اگر به غذاهای مکزیکی علاقه‌مند هستید، هیچ فست فودی به اندازه‌ی فست‌ فود تاکو‌بل نمی‌تواند شما را راضی نگه دارد. این فست‌ فود در سال 1954 توسط گلن‌بل در کالیفرنیا تاسیس شد. در گذشته این فست‌ فود به نام تاکوتیا مطرح بود. گلن بل تصمیم گرفت تا به‌جای فست‌ فود متداول، اقدام به تهیه و فروش تاکو کند. پس از اتخاذ این تصمیم فست‌ فود او گسترش یافته پس از 8 سال پیشرفت روزافزون، او نام فست‌ فود خود را به تاکو‌بل تغییر داد. امروزه شعب تاکوبل سالانه از حدود دو میلیارد مشتری  6500 شعبه این فست‌ فود در سراسر دنیا پذیرایی می‌کنند.

فست‌ فود زنجیره‌ای سونیک که بیشتر به نام سونیک درایو-این معروف است.

رتبه هفتم: سونیک درایو این (Sonic drive-in )

فست‌ فود زنجیره‌ای سونیک که بیشتر به نام سونیک درایو-این معروف است، یکی از مطرح‌ترین فست‌ فود زنجیره‌ای فروش و تحویل غذا در آمریکاست. این رستوران زنجیره ای از حدود 3500 شعبه در 43 ایالت آمریکا تشکیل شده و هر روز از 3 میلیون مشتری پذیرایی می‌کند. در سال 2011 نشریه QSR  نام این فست‌ فود را در رده‌ی دهم لیست بهترین و سریع‌ترین فست‌ فود آمریکا قرار داد. از سال 1953  تاکنون مشتریان از همبرگر‌های مخصوص با بسته بندی‌های زیبا و نوشیدنی‌های این فست‌ فود لذت می‌برند.

در فست فود زنجیره‌ای وندی تنوع غذایی و نوشیدنی بسیار زیاد است.

رتبه ششم: فست فود زنجیره‌ای وندی (Wendy)

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که از خوردن همه انواع فست‌ فود لذت می‌برید، بهتر است به فست‌ فود زنجیره‌ای وندی بروید. چرا که در این فست‌ فود انواع غذاها از جمله ساندویچ مرغ، انواع همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده به‌همراه انواع نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌ها و هم‌چنین دسرهای متنوع با قیمتی مناسب سرو می‌شود.
فست‌ فود زنجیره‌ای وندی توسط دیو توماس در سال 1969 در اوهایو تاسیس شد. امروزه این فست‌ فود به‌عنوان سومین فست‌ فود زنجیره‌ای تهیه و فروش همبرگر با 6487 شعبه در سراسر دنیا شناخته می‌شود. سود سالیانه این شرکت بالغ بر دو میلیارد و 469 میلیون دلار است.

فست‌ فود زنجیره‌ای ساب‌وی بزرگ‌ترین تولید کننده ساندویچ‌های دریایی در سراسر دنیا است.

رتبه پنجم: فست فود زنجیره‌ای ساب‌وی (Subway)

فست‌ فود زنجیره‌ای ساب‌وی بزرگ‌ترین تولید کننده ساندویچ‌های دریایی در سراسر دنیا است. این فست‌ فود از زمان تأسیس خود در سال 1965 تاکنون روز به روز پیشرفت و ارتقا داشته است. به‌طوری‌که امروزه به‌عنوان فست فودی با سریع‌ترین رشد اعتبار برند مطرح است. این فست‌ فود دارای 44603  شعبه در 111 کشور جهان بوده و تنها در کشور آمریکا در 27058 شعبه در حال پذیرایی از مشتریان خود هستند.

برگر کینگ یکی از دو رستوران فست فود مطرح تولید برگر در سر تا سر دنیا است.

رتبه چهارم: برگر کینگ (Burger king)

برگر کینگ یکی از دو رستوران مطرح تولید برگر در سر تا سر دنیا است. تاریخچه تاسیس این شرکت به سال 1953 در فلوریدا بر می‌گردد. در سال 2013 برگر کینگ 13 هزار شعبه در 79 کشور دنیا داشت که 66 درصد آنها در آمریکا بوده است. این فست‌ فود با گستره‌ی وسیعی از برگر‌ها، دسرهای مرغ و سالاد به پذیرایی از مشتریان خود می‌پردازند و سالانه حدود دو و نیم میلیارد دلار سود خالص دریافت می‌کند.

شاید بتوان ادعا کرد پیتزاهات بزرگترین پیتزا فروشی در سرتاسر آمریکا و یا حتی دنیا باشد.

رتبه سوم: پیتزا هات

شاید بتوان ادعا کرد پیتزاهات بزرگترین پیتزا فروشی در سرتاسر آمریکا و یا حتی دنیا باشد. در سال 1958 برادران Carny به نام دن و فرانک اقدام به تاسیس این رستوران در شهر ویچیتا کردند. امروز این شرکت تنها در آمریکا 6 هزار شعبه دارد و 5 هزار شعبه دیگر آن نیز در سرتاسر دنیا اقدام به پخت پیتزا مخصوص می‌کنند. این رستوران همواره به دنبال تولید محصولات جدید بوده است. به‌طور مثال اولین پیتزا تهیه شده با پنیر موزارلا در این رستوران تهیه و توزیع شد.

رستوران KFC یک رستوران زنجیره‌ای تهیه مرغ سوخاری است که به مرغ کنتاکی نیز معروف است.

رتبه دوم:  KFC

رستوران KFC یک رستوران زنجیره‌ای تهیه مرغ سوخاری است که به مرغ کنتاکی نیز معروف است. تاریخ تأسیس کنتاکی به 1930 برمی‌گردد. از زمانی که سرهنگ هارلند سندرز اقدام به تاسیس این رستوران کرد تا به امروز، هر روز به ارزش این فست‌ فود افزوده شده است. این فست‌ فود زنجیره‌ای، دومین رستوران زنجیره‌ای در سراسر دنیا است که 18875 شعبه در 118کشور دنیا دارد.

رستوران‌های مک‌دونالد به عنوان برترین رستوران فست‌ فود در دنیا شناخته می‌شود.

رتبه اول: رستوران زنجیره‌ای مک دونالد

رستوران‌های مک‌دونالد به عنوان برترین رستوران فست‌ فود در دنیا شناخته می‌شود. این رستوران با تهیه فست فودها و همبرگر‌ها، روزانه از حدود 68 میلیون مشتری در سراسر دنیا پذیرایی می‌کند. رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد شامل بیش از 36000  شعبه در 119 کشور دنیاست که در سال 1940 توسط ریچارد مک‌دونالد در ایالت کالیفرنیا تأسیس شد. در ابتدا او در رستوران خود اقدام به پخت کباب می‌کرد. اما پس از 8 سال ریکارد مک‌دونالد تصمیم گرفت که از این پس اقدام به پخت همبرگر و فست‌ فود کند. در سال 1955 ری کروچ به آن‌ها پیوست اما بعدها تمام سهام مک‌دونالد را از آن‌ها خریداری کرد و آن را به تمامی دنیا معرفی نمود. امروزه مک‌دونالد مطرح‌ترین و محبوب‌ترین فست‌ فود زنجیره‌ای در دنیا به شمار می‌رود که درآمد خالص سالانه آن بالغ بر 24 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع : Foodiejunky