MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ابزاری مفید برای دندانپزشک است که با استفاده از آن می‌توانند بافت‌های نرم و سخت آرواره‌ی شما را ببینند. این روش برای بررسی بافت‌هایی که دلیل بیماری‌های مفصل گیجگاهی-فکی هستند و همین طور بسیاری دیگر از بیماری‌های دندان بسیار عالی است. همگی این‌ها نشان می‌دهد که اهمیت MRI  به‌عنوان ابزار مفید در دندانپزشکی روز به روز بیشتر خواهد شد. متاسفانه همه‌ی موادی که برای ترمیم و ایمپلنت دندان تولید می‌شوند با MRI سازگاری ندارند.

در MRI بدن در معرض میدان‌های مغناطیسی قرار می‌گیرد که  میدان‌های مغناطیسی ضعیف اتم‌ها در بدن تاثیری روی کیفیت تصویر به دست آمده ندارد. اما اگر دندان‌ها ترمیم یا ایمپلنت شده باشند و مواد به کار رفته در ترمیم آن‌ها میدان مغناطیسی قوی‌تری تولید کند، می‌تواند عکس MRI را تغییر داده و در نتیجه دندانپزشک از درک جزئیات عکس عاجز شود. محقیقن چندین ماده‌ی ترمیمی دندان را مورد بررسی قرار داده‌اند تا ببینند کدام یک از آن‌ها به طور کامل یا حداقل تا حدی با MRI سازگاری دارند.


مواد ترمیمی دندان که سازگاری کامل با MRI دارند

برخی از مواد ترمیمی و ایمپلنت که از MRI عبور داده شدند هیچ تغییری در عکس‌ها به وجود نیاوردند و این بدان معنا است که می‌توان این مواد را بدون هیچ مشکلی در دندان مورد استفاده قرار داد. این مواد عبارتند از:

  • سیلر با پایه‌ی رزین
  • سیمان گلاس آینومر
  • بسیاری از کامپوزیت‌ها
  • گوتا پرکا
  • دی اکسید زیرکونیوم
اگر دندان‌های شما با هر یک از مواد بالا ترمیم شده باشد، می‌توانید با خیال راحت MRI بگیرید چون عکس تحریف نمی‌شود.

برخی از مواد ترمیمی و ایمپلنت دندان عکس‌های MRI را به میزان زیادی تغییر می‌دهند.

تحریف‌های جزعی

مشخص شد که برخی از مواد ترمیمی و ایمپلنت دندان عکس‌های MRI را به میزان زیادی تغییر می‌دهند. این مواد عبارتند از:
  • کامپوزیت‌های حاوی رنگدانه‌های دی اکسید آهن
  • آمالگام
  • طلا
  • آلیاژهای تیتانیوم از قبیل ایمپلنت دندانی
  • سیم‌های ارتودنسی نیکل تیتانیوم
اگر هر یک از مواد بالا در دندان‌های شما به کار رفته باز هم می‌توانید  MRI بگیرید اما اگر این مواد به جایی که عکس MRI گرفته می‌شود زیاد نزدیک باشند ممکن است تداخل ایجاد کنند.

مواد ناسازگار با MRI

برخی دیگر از مواد ترمیمی دندان حتی اگر از ناحیه‌ی مورد نظر دور باشند کیفیت تصویر MRI را خراب می‌کنند. این مواد عبارتند از:
اگر هر یک از مواد بالا در ترمیم دندان‌های شما مورد استفاده قرار گرفته باشد شاید MRI گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد.

دندانپزشک را در جریان بگذارید

قبل از این که دندانپزشک از شما بخواهد که از دندان‌های خود عکسبرداری کنید اگر قبلا دندان‌های خود را ترمیم یا ایمپلنت کرده‌اید، باید او را در جریان آن قرار دهید. باید محل ترمیم یا ایمپلنت را به او نشان بدهید و اگر می‌دانید از چه موادی برای ترمیم استفاده شده به او بگویید تا بتواند بهترین روش عکسبرداری را به شما توصیه کند.