باید به‌خاطر داشته باشید که بعداز تمامی عمل‌های جراحی تا حدی جای زخم عمل مشخص است و عمل کاشت مو هم از این قضیه مستثنی نیست. باوجود این‌که این امر غیر قابل انکار است، اما در روش کاشت مو ‌FUE جای زخم بسیار کوچک و کم است و در برخی افراد به‌شکل نقطه‌های سفید ظاهر می‌شود. این نقطه‌ها درقسمت‌های کاشته شده، با چشم غیرمسلح اصلا قابل مشاهده نیستند؛ مگر این‌که با ماشین شماره1-0 موها را کوتاه کنید. اما از طرفی روش کاشت استریپ Strip زخم‌هایی گوش تا گوش به پهنای 5 تا 7 سانتی‌متر منجر می‌شود. زخم‌های نواری حتی با رشد موها نیز قابل رویت هستند. سوالی که برای اکثر بیماران مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از زخم‌های مربوط به کاشت مو جلوگیری کرد؟

زخم مربوط به کاشت مو

یکی از مسائلی که درباره‌ی کاشت مو مطرح است، این است که جای زخم به‌صورت یک خط پشت سر می‌ماند. جای زخم‌های کاشت مو، موجب پیدایش روش جدیدی برای کاشت مو با عنوان FUT یا روش استریپ STRIP شد. جای زخم‌هایی که در این روش ایجاد می‌شوند، غیرقابل پیش‌بینی هستند. برخی از افراد خوش‌شانسی که اقدام به کاشت مو به روش استریپ می‌کنند فقط یک زخم باریک و کوچک خواهند داشت. اما برخی نیز زخم‌های برجسته و پهنی خواهند داشت. مسئله این‌جاست که تعیین چگونگی التیام و خوب شدن زخم‌ها در افراد مختلف و تشخیص این‌که آیا زخم‌ها به‌مرور زمان بزرگ‌تر می‌شوند یا نه، مشکل است.

جلوگیری از بروز جای زخم کاشت مو

تنها راه جلوگیری از زخم‌های خطی نواری در کاشت مو این است که اصلا روش عمل جراحی استریپ را انتخاب نکنید. یکی دیگر از گزینه‌های موجود استفاده از روش FUE، یا استخراج واحدهای فولیکول است. این روش شامل برداشتن واحدهای فولیکولی مجزا می‌شود. در روش FUE جای زخم ایجاد نمی‌شود زیرا نیازی به برداشتن قسمت بزرگی از بافت سر یا بخیه زدن نیست. در این روش بیمار می‌تواند موهای از دست رفته خود را بازیافته و یا در جاهای دلخواه به حجم موها بیافزاید، بدون این‌که جای زخم نواری روی سر ایجاد شود؛ بنابراین برای پوشاندن جای زخم نیازی به بلند شدن موها نیست.

درطی جراحی استریپ برای کاشت مو، بافت باریکی از پشت سر و کناره‌های سر برداشته می‌شود.

روش استریپ و جای زخم

درطی یک جراحی استریپ، بافت باریکی از پشت سر و کناره‌های سر برداشته می‌شود. سپس متخصص جراح بافت‌ نواری را به واحدهای فیلوکولی مجزا تقسیم می‌کند و در همین زمان پزشک دیگری زخم ایجاد شده را بخیه می‌کند. درشرایط ایده‌آل، زخم به‌خوبی التیام می‌یابد و جای زخم زیر موها غیرقابل تشخیص می‌شود. هرچند در اکثر موارد، جای زخم کاملا قابل رویت است و حتی به‌مرور زمان بزرگ‌تر و کشیده‌تر می‌شود. باوجود این زخم بسیاری از بیماران نمی‌توانند موهای خود را کوتاه کرده یا با ماشین بتراشند، زیرا جای زخم کاملا مشخص می‌شود.

دیگر مشکلات عمل جراحی استریپ

علاوه‌بر ایجاد جای زخم، از دیگر معایب روش استریپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • این عمل جراحی نسبت به روش FUE، دارای ماهیتی تهاجمی‌تر است بنابراین نیاز به زمان درمان و بهبود بیشتری دارد. علاوه‌براین در روش استریپ، درمحل برداشتن بافت و مو، زاویه رشد مو برای همیشه تغییر می‌کند و همین امر باعث جلب توجه بیشتری به زخم می‌شود.
  • یکی دیگر از معایب این روش این‌ است که پزشک متخصص جراحی مسئولیت تقسیم نوار برداشته شده به واحدهای فولیکولی مجزا را دارد و این کار توسط پزشک متخصص کاشت مو صورت نمی‌گیرد و همین امر می‌تواند سبب کاهش تعداد موهای پیوندی و یا حتی عدم موفقیت پیوند شود.

استتار جای زخم

اگر جای زخم کاشت مو دارید، برای پنهان کردن آن چندین راه دارید. اولین و ساده‌ترین راه این‌ است که موهای اطراف زخم بلند باشند. هرچند بعضی از مردان از این مسئله خسته شده و می‌خواهند موهای خود را بتراشند یا ماشین کنند. یکی دیگر از گزینه‌های موجود استفاده از لوازم آرایشی، نظیر DerMatch است که به پنهان کردن جای زخم کمک می‌کنند. البته متاسفانه این راه حل کاملا موقتی است. یکی از راه‌‌ حل‌های دائمی، عمل جراحی اصلاح جای زخم است. در این عمل جراحی جای زخم را برش داده و دوباره زخم را بخیه می‌زنند. یکی از بهترین گزینه‌های موجود کاشت مو، پیوند موهای دائم درون جای زخم است. این‌ کار را می‌توان با استفاده از روش FUE انجام داد؛ البته باید برای کسب نتیجه‌ی مطلوب موها را در عمق بیشتری کاشته شوند.

منبع : Forhair