درچند سال اخیر محبوبیت جراحی پلاستیک افزایش چشم‌گیری داشته و دیدگاه مردم نسبت به علائم سالمندی تغییر کرده است و روز به روز افراد بیشتری به جراحی پلاستیک به‌عنوان یک گزینه فکر می‌کنند.
جراحی پلاستیک نیز دستخوش تغییرات مفهومی و تکنیکی بسیاری شده است. تغییرات مفهومی باعث تغییر دیدگاه‌ها درباره پیر شدن صورت در قسمت پیشانی، کناره‌های چشم و قسمت پایین صورت شده است. تغییرات تکنیکی عبارتند از  کاربرد لیزر در جراحی پلاستیک صورت و روش‌های غیرتهاجمی برای جراحی پلاستیک صورت، سینه‌ها و بدن.
تمامی انواع جراحی پلاستیک خطراتی را به‌همراه دارند. اما این پیشرفت‌ها باعث بهبود هرچه سریع‌تر بیمار، کاهش بیماری و ناخوشی بعداز عمل و نتایج طبیعی می‌شود.

منظور از جراحی پلاستیک غیرتهاجمی یا کم تهاجمی چیست

در برخی از انواع جراحی پلاستیک، گزینه سنتی جراحی باز جای خود را به روش‌هایی داده است که کمتر حالت تهاجمی دارند. این عمل‌های غیرتهاجمی با استفاده از دوربین‌های خاص و ابزار خاص جراحی پلاستیک انجام می‌شود. این دوربین‌ها به جراح پلاستیک این امکان را می‌دهد تا عمل‌های اصلی را فقط از طریق یک سوراخ بسیار کوچک انجام داده و نیازی به برش قسمت بزرگی از بدن نیست.
این روش‌های جراحی پلاستیک اغلب باعث بروز درد کم‌تر، جای زخم کمتر، بهبود سریع‌تر و کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود. امروزه تقریبا تمامی عمل‌های جراحی از جراحی قلب گرفته تا وازکتومی را با این روش‌ها انجام می‌دهند و عمل‌ها و روش‌های درمانی که با برش‌های کوچک‌تری همراه هستند، امروزه در پزشکی به یک استاندارد بدل شده است.

جراحی لیفت چشم در بین مردان و زنان یکی از پرطرفدارترین انواع جراحی پلاستیک است.

منظور از جراحی پلاستیک غیرتهاجمی چیست

در جراحی پلاستیک، عبارت روش‌های غیر تهاجمی یا کم تهاجمی به استفاده از تکنولوژی‌های جدید اشاره دارد؛ تکنولوژی‌هایی از قبیل استفاده از لیزر برای انجام عمل‌هایی که روزی نیاز به جراحی پلاستیک گسترده و دوران نقاهت طولانی داشت. امروزه جراحان زیبایی ابزارها و تکنیک‌های متنوعی در اختیار دارند که عمل‌هایی نظیر جراحی صورت و کناره‌های چشم را بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند.
  • جراحی لیزر: لیزر به‌سرعت لایه رویی پوست را از بین می‌برد. لیزر می‌تواند باعث انقباض پوست شود و همین امر منجر به نرم شدن و ازبین رفت جوش‌های سرسیاه و روزنه‌های باز پوست می‌شود. هم‌چنین لیزر در بهبود چروک‌ها و خطوط ریز و چروک‌های پیشانی و خطوط پنجه کلاغی بسیار موثر است.
  • لیفت صورت با لیزر: امروزه می‌توان به‌جای استفاده از روش‌های قدیمی پیلینگ شیمیایی و درم‌ابریژن، از لیزر برای لیفت صورت استفاده کرد. تاثیر لیفتینگ صورت با لیزر با تاثیر پیلینگ شیمیایی با عمق متوسط برابر است و درضمن ریسک بروز مشکلات نیز کم‌تر است. این تکنیک برای پلک، خطوط پنجه کلاغی و ناحیه‌ی پیشانی کاملا مناسب است. هم‌چنین از این روش برای ناحیه‌ی گونه و خط خنده نیز استفاده می‌شود. البته اگر خط خنده عمیق باشد، پیلینگ لیزری را باید دو بار انجام داد.
  • جراحی لیفت چشم: این جراحی پلاستیک در میان مردان و زنان یکی از پرطرفدارترین جراحی‌هاست. افتادگی پلک باعث خسته و پیر به‌نظر رسیدن فرد می‌شود. برجسته‌ شدن و وجود کیسه‌های ریزی روی پلک پایین معمولا نتیجه‌ی برآمدگی چربی است که به‌صورت طبیعی از چشم محافظت می‌کند. این چربی توسط پوسته‌ای در جای خود نگه داشته می‌شود که این پوسته (غشا) به مرور زمان و با بالا رفتن سن ضعیف می‌شود و باعث می‌شود که این چربی به‌‌صورت کیسه‌های ریزی قابل مشاهده باشد. در بعضی موارد می‌توان این کیسه‌های چربی را بدون برش زیاد و مشخص بودن جای زخم برداشت. پوست پلک بالایی نیز با گذشت زمان افزایش یافته و افتاده می‌شود. این مشکل را نیز می‌توان با استفاده از لیزر ازبین برد و پلک بالا را لیفت کرد. لیفت پلک با لیزر معمولا با کمی خونریزی و کبودی همراه است و معمولا نیاز به یک دوره ریکاروی کوتاه دارد.

درمان بوتاکس شامل تزریق مقدار اندکی سم بوتالیسم به ماهیچه‌ای است که باعث بروز چروک شده است.

گزینه‌های دیگر برای جراحی پلاستیک چیست

امروزه جراحان پلاستیک روش‌هایی برای اصلاح برخی نشانه‌های پیری ازجمله خطوط پنجه کلاغی، خط اخم و چروک‌های پیشانی (بدون نیاز به جراحی پلاستیک) ارائه می‌دهند.
  • بوتاکس: این روش که در اصل برای رفع کشیدگی و انقباض ناگهانی پلک استفاده می‌شده، امروزه برای درمان چروک‌ به‌کار می‌رود. درمان بوتاکس شامل تزریق مقدار اندکی سم بوتالیسم به ماهیچه‌ای است که باعث بروز چروک شده است. اگر بوتاکس به‌مقدار زیاد استفاده شود، سمی و خطرناک است اما در دز‌های کم  (همانند مقداری که برای درمان به‌کار می‌رود) فقط ماهیچه مورد نظر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بوتاکس ماهیچه را شل کرده و بنابراین موجب ازبین رفتن چروک می‌شود. تاثیر آن معمولا بین سه تا شش ماه طول می‌کشد و دوباره نیاز به تجدید درمان می‌باشد.
  • فیلر‌: بهترین راه درمان چروک‌های موجود در زیر پلک تا قسمت چانه استفاده از فیلر است. بهترین و محبوب‌ترین فیلر برای پر کردن این چروک‌ها ترکیب اسید هیالوریک (HA)، هیدورکسی‌لاپاتیت کلسیم، چربی، کلاژن است. با این فیلر می‌توان به لب‌ها و گونه‌ها حجم بخشید یا خطوط خنده را پر کرد. درطول عمل جراحی چربی از بدن خود بیمار با یک دستگاه ساکشن کشیده شده و به جایی که نیاز است تزریق می‌شود. فیلرهای هیالوریک اسید و هیدورکسی‌لاپاتیت در سرنگ‌های از قبل پر شده موجود هستند و حتی می‌توان آن‌ها را سرپایی و بدون نیاز به بی حسی تزریق کرد. قبل از تزریق کلاژن (نوعی پروتئین گاوی) باید حتما تست آلرژی انجام شود و معمولا کمتر از دیگر فیلر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لیزر موهای زائد: لیزر موهای زائد روشی است برای از بین بردن موهای زائد و ناخواسته. برای از بین بردن موها معمولا به چندین جلسه لیزر درمانی نیاز است. معمولا سه تا شش جلسه باعث از بین رفتن دائمی یا طولانی مدت 85% تا 90% موها می‌شود.
  • لیزر رگ‌های زائد: رگ‌ها و مویرگ‌های عنکبوتی را امروزه با استفاده از تابش کمی نور لیزر از بین می‌برند. البته معمولا برای از بین رفتن کامل این مویرگ‌ها به بیش از یک جلسه نیاز است. این روش ممکن است باعث کمی کبودی یا تغییر رنگ محل شود که البته بعد از چند روز به کلی از بین می‌رود.

منبع : Clevelandclinic