اگر به طور منظم ورزش می‌کنید و به باشگاه ورزشی می‌روید، پس بهتر می‌دانید که باید از لباس‌های ورزشی به‌خوبی مراقبت کرد. یک‌بار برای امتحان، بعد از یک یا دو جلسه تمرین سخت ورزشی و عرق کردن، شوار، شلوارک، تاپ یا دوبنده ورزشی، ساق و نیم‌تنه‌های ورزشی را نشویید. خواهید دید که با رد شدن از اتاق چه بوی بدی به مشام شما خواهد آمد. اغلب از بین‌بردن بوی عرق از لباس‌های ورزشی حتی سخت‌تر از انجام حرکات سخت ورزشی به نظر می‌رسد.
فرقی نمی‌کند چگونه لباس‌ها را می‌شویید، گاهی اوقات به نظر می‌رسد که با شست و شو هم بوی عرق لباس‌های ورزشی شما از بین نمی‌رود. علت این است که لباس‌های ورزشی از جنس لاکرا یا اسپندیکس هستند و خاصیت کشسانی دارند. این مواد اساسا آب را دفع می‌کنند و این دقیقا همان چیزی است که شما در باشگاه ورزشی و تمرینات ورزشی به دنبال آن هستید ولی از جهت دیگر در شستشو مشکل ایجاد می‌کنند.
به نظر شما اگر با شستشو موفق نشدید، با چه ترفندی می‌توان بوی عرق را از لباس‌های ورزشی دفع کرد؟ 
خبر خوب این است که با رعایت نکاتی که ارائه می‌دهیم، گرچه وقت‌گیر است و نیاز به تلاش دارد ولی می‌توانید بوی نامطبوع عرق را از لباس‌های ورزشی دفع کنید. شستشوی لباس‌های ورزشی با لباس‌های معمول کمی متفاوت است ولی اگر دوست ندارید بوی ناخوشایند از اتاق به مشام‌تان برسد بنابراین ارزش وقت‌گذاشتن را دارد. 

از نرم‌کننده لباس استفاده نکنید

نرم‌کننده لباس بدترین دشمن لباس‌های ورزشی هستند. با نرم‌کننده‌ها نه‌تنها لباس‌های ورزشی شسته نمی‌شوند بلکه بوی نامطبوع عرق درآن‌ها باقی می‌ماند. لباس‌های ورزشی اغلب خاصیت کشسانی دارند و شست‌و‌شوی آن‌ها با نرم‌کننده‌ها باعث از بین رفتن خاصیت کشی لباس می‌گردد. بنابراین این مواد نه‌تنها  بوی عرق را از لباس دفع نمی‌کنند بلکه به لباس ورزشی آسیب می‌رسانند.

از مواد شوینده کمتر استفاده کنید

کم استفاده کردن از مواد شوینده در این مورد شاید کمی عجیب و غریب به‌نظر بیایید ولی صحت دارد. مواد شوینده نیز مانند نرم‌کننده‌ها مناسب لباس‌هایی از جنس لاکرا و اسپندکس نیستند. مواد شوینده روی لباس باقی می‌مانند و منجر به بوی بدتر و تولید باکتری ناخالص می‌گردند. یا نصف مقدار معمول مواد شوینده را استفاده کنید، یا کلا این مواد را کنار بگذارید.

بعد از باشگاه ورزشی لباس‌ها را را در هوای آزاد یا روی رخت‌آویز پهن کنید.


لباس‌های ورزشی را کف اتاق رها نکنید

سرتان کاملا شلوغ است، بعد از باشگاه ورزشی با عجله به خانه می‌روید، لباس‌های عرقی و بدبو را درمی‌آورید، کف اتاق رها می‌کنید، با عجله به حمام می‌روید و فراموش می‌کنید که لباس‌ها کف اتاق هستند. این‌کارها کمکی به شما نخواهد کرد. اگر آن‌ها را کف اتاق یا در سبد رخت چرک رها کنید، باکتری‌ها رشد کرده و بوی عرق بدتر و بدتر خواهد شد. اگر فرصت شستن ندارید حداقل آن‌ها را در هوای آزاد یا روی رخت‌آویز پهن کنید.

اگر لباس‌ها خیس عرق هستند سریع بشویید

اگر خیلی عرق کردید و لباس‌های‌تان کاملا خیس شده، سعی کنید سریع بشویید  چون لباس‌هایی که خیلی عرقی هستند باید حتما شسته شوند.

لباس‌ها را در فریزر بگذارید

آیا به‌جای شستن لباس‌ها به دنبال راه‌حل سریع‌تری هستید؟  لباس‌های‌تان را داخل کیسه‌ی پلاستیکی و در فریزر قرار دهید چون هوای خیلی سرد بوی نامطبوع را از بین می‌برد. البته ناگفته نماند که این کار هرگز جایگزین مناسبی برای شستن لباس نیست ولی هرزگاهی بد نیست این‌کار را بکنید. 

لباس‌ها را قبل از شستن در سرکه سفید خیس کنید

سرکه سفید در دفع بوی بد عرق معجزه می‌کند. بعد از این‌که از باشگاه ورزشی به خانه آمدید و لباس‌های‌تان را عوض کردید، آن‌ها را در سینک یا وان حمام با سرکه سفید و آب سرد به مدت 15  تا 30 دقیقه خیس کنید ودر صورت نیاز سرکه بیشتری بریزید.

بعد از باشگاه ورزشی برای شستن لباس‌ها یک فنجان جوش شیرین به مواد شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید.

جوش شیرین استفاده کنید

از دیگر مواردی که به دفع بوی عرق کمک می‌کند استفاده از جوش شیرین است که به احتمال زیاد در تمام آشپزخانه همه یافت می‌شود. یک فنجان جوش شیرین به مواد شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید و شاهد معجزه‌ی آن باشید.

از آب لیمو استفاده کنید

لیمو هم در دفع بوی عرق تاثیر معجزه‌آسایی دارد. آب یک عدد لیموی بزرگ را داخل لباس‌شویی ریخته و به شستن ادامه دهید. اسید سیتریک موجود در لیمو چربی لباس را پاک کرده، باکتری‌ها را دفع و در نتیجه بوی نامطبوع عرق را از بین می‌برد.

لباس‌ها را در آفتاب و هوای تازه خشک کنید

آفتاب و هوای تازه بهترین راه طبیعی برای خلاصی از بوی عرق می‌باشد. بعد از شستن، لباس‌ها را در آفتاب و فضای باز پهن کنید و اجازه بدهید زیر نور آفتاب بوی نامطبوع از لباس‌ها دفع شود. فقط فراموش نکنید که لباس‌ها را پشت‌ و رو کنید تا نور آفتاب رنگ لباس را از بین نبرد. اگر فرصت کافی برای شستن ندارید می‌توانید لباس‌های خیس عرق را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند.

بعد از تمرین ورزشی حتما لباس‌ها را از تن خارج کنید

لباس ورزشی شما فوق‌العاده زیباست و شما به قدری در آن احساس راحتی می‌کنید که حتی می‌توانید بعد از باشگاه ورزشی و با همان لباس با دوست خود به صرف قهوه بیرون بروید. ولی باید گفت که این تفکر کاملا اشتباه است.  لباس‌های ورزشی پناهگاه باکتری هستند، موجب خیس شدن باکتری‌شده و درنهایت شما را در معرض عفونت قرار می‌دهند. لباس‌های خیس ورزشی را از تن خارج کنید، لباس تمیز به تن کنید و تفاوت را احساس کنید.

منبع : Bustle