خوردن وعده‌های غذایی سالم همیشه حائز اهمیت است، ولی ضرورت آن دردوران بارداری بیشتر است چراکه کودک شما به مواد مغذی طبیعی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. با این‌که اغلب غذاها سالم هستند ولی با وجوداین بعضی ازغذاها نباید در دوران بارداری خورده شوند.

کدام غذاها را نباید در دوران بارداری خورد

  • گوشت خام: در دوران بارداری از خوردن غذاهای دریایی خام، گوشت گاو و یا گوشت مرغ کم‌پخته شده به دلیل خطر آلودگی آن‌ها با باکتری کلی‌فرم، توکسوپلاسموز وسالمونلا اجتناب کنید.
  • گوشت فرآوری شده: این نوع گوشت‌ها چون آلوده به باکتری لیستریا هستند منجر به سقط جنین می‌شوند. باکتری لیستریا قادر است از رحم عبور و کودک را آلوده کند و در نهایت منجر به عفونت یا مسمومیت خون شده و سلامت نوزاد و مادر را به خطر بیندازد. اگر باردار هستید و قصد خوردن گوشت فرآوری شده دارید، حتما آن را  با حرارت بالا گرم کنید.
  • ماهی حاوی جیوه: از خوردن ماهی‌هایی که میزان جیوه بالایی دارند اجتناب کنید. مصرف جیوه در دوران بارداری ارتباط مستقیم با کندی رشد و آسیب‌های مغزی دارد. این نوع ماهی‌ها عبارتند از  کوسه ماهی، اره‌ماهی، شاه‌ماهی خال‌مخالی و کاشی‌ماهی کنسرو شده؛ و ماهی تن چانک لایت که به نسبت ماهی‌های تن دیگر جیوه‌ی کمتری دارد، ولی باز هم باید کمتر خورده شود. البته برخی از ماهی‌ها که در سوشی استفاده می‌شوند نیز از میزان جیوه‌ی بالایی برخوردارند که باید از خوردن آن‌ها هم خودداری کنید.

از خوردن غذاهای دریایی دودی و فریز شده در دوران بارداری اجتناب کنید.

  • غذاهای دریایی دودی: از خوردن غذاهای دریایی دودی و فریز شده در دوران بارداری اجتناب کنید چرا که این غذاها ممکن است آلوده به باکتری لیستریا باشند و فقط در صورتی‌که خوب پخته شوند برای خوردن سالم هستند. این نوع ماهی‌ اغلب در قسمت فرآوری شده فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود.  
  • ماهی‌هایی که در معرض آلاینده‌های صنعتی هستند. ازخوردن ماهی‌های دریاچه و یا رودخانه‌های آلوده خودداری کنید چرا که ممکن است در معرض میزان بالایی از پلیکلرو بیفنیلها باشند. این موضوع به افرادی اشاره می‌کند که عادت به ماهی‌گیری در رودخانه و دریاچه‌ی محلی دارند. این ماهی‌ها شامل ماهی‌ آبی، باس راه‌راه، ماهی‌ آزاد، اردک‌ ماهی، ماهی قزل آلا وانواع مختلف اردک هستند. برای این‌که تشخیص دهید کدام ماهی منطقه‌ی شما برای خوردن سالم است، می‌توانید با اداره‌ی بهداشت محلی و یا سازمان حفاظت محیط زیست تماس بگیرید.
  • تخم‌مرغ خام: تخم‌مرغ خام و یا غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند می‌توانند آلوده به باکتری "سالمونلا" باشند بنابراین در دروران بارداری نباید مصرف شوند. در تهیه‌ی برخی سس‌ها از جمله سس گوجه‌فرنگی، سزار، سس مایونز خانگی، بستنی یا کاستارد خانگی و سس‌های هلندی از تخم‌مرغ خام استفاده می‌شود. اگر تخم‌مرغ‌ موجود در دستور تهیه کمی پخته شوند تا حدودی خطر وجود باکتری سالمونلا کمتر می‌شود. انواع بستنی‌های تجاری انواع سس‌ها  از تخم‌مرغ پاستوریزه شده تهیه می‌شوند و در نتیجه خطرآلوده شدن به باکتری سالمونلا در آن‌ها کمتر است.

از پاستوریزه بودن شیری که در دوران بارداری می‌نوشید مطمئن باشید.

  • شیر غیر پاستوریزه : شیرهای غیر پاستوریزه نیز ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. از پاستوریزه بودن شیری که در دوران بارداری می‌نوشید مطمئن باشید.
  • گوشت و ماهی فریز شده: از خوردن ماهی فریز ویا گوشت یخچالی توزیعی خودداری کنید چرا که ممکن است آلوده به باکتری لیستریا باشند. مواد غذایی کنسرو شده و یا گوشت تازه برای خوردن مناسب هستند.
  • کافئین: گرچه بیشتر مطالعات نشان داده که مصرف کافئین در حد اعتدال مجاز می‌باشد ولی مطالعات دیگر حاکی از آن است که مصرف کافئین ممکن است منجر به سقط جنین شود. برای کاهش احتمال سقط جنین در سه ماه اول بارداری از خوردن کافئین اجتناب کنید. درکل میزان مصرف کافئین در دروان بارداری کمتر از 200 میلی‌گرم در روز است. کافئین دیورتیک و یا ادرارآور است و به دفع مایعات از بدن کمک می‌کند و این امر موجب دفع آب بدن و کلسیم نیز می‌گردد. نوشیدن مقدار زیادی آب، آب‌میوه و شیر به جای کافئین بسیار حائز اهمیت است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد کافئین منجر به سقط جنین، تولد نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد و واکنش‌های فیزیکی و ناخوشایند در نوزادان می‌گردد. بنابراین بهترین کار ترک کافئین می‌باشد.
  • سبزیجات نشسته: سبزیجات جزء خوردنی‌های سالم و بخش ضروری از یک رژیم غذایی متعادل می‌باشند. ولی با تمام این‌ وجود اگر شسته نشده‌ باشند ممکن است با خوردن آن‌ها در معرض خطر انگل  «توکسوپلاسموز» قرار بگیریم. بنابراین قبل از مصرف از شسته شدن سبزیجات اطمینان حاصل نمایید. انگل توکسوپلاسموز حتی می‌تواند خاکی که سبزیجات در آن رشد می‌کند را نیز آلوده کند.