فعالیت‌های ذهنی که حواس فیزیکی را با حواس عاطفی ترکیب می‌کنند باعث می‌شوند قسمت‌های مختلف مغز با هم ارتباط برقرار کنند و سلول‌های مغز مواد مغذی طبیعی تولید کنند که حافظه را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند سلول‌های مجاور در برابر پیری مقاوم شوند. این ورزش‌های ذهنی را صبح‌ها و در اوقات آزاد خود انجام دهید و تفاوت را احساس کنید. 


با دست دیگر مسواک بزنید

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از سمت مخالف مغز باعث می‌شود قسمت‌هایی از قشر مخ که پیام‌های لمسی دست را کنترل و پردازش می‌کنند به‌سرعت بزرگ شوند. 

ورزش مغز: با دست مخالف در خمیردندان را باز کنید، روی مسواک خمیردندان زده  و با همان دست مسواک بزنید. 


با چشم بسته دوش بگیرید

دست‌ها می‌توانند بافت قسمت‌های بدن‌تان که نمی‌توانید ببینید را تشخیص دهند و به مغز پیام بفرستند. 

ورزش مغز: سعی کنید هنگام دوش گرفتن از حس لامسه استفاده کنید. با لمس کردن شیر آب را پیدا کنید و دما را تنظیم کنید. سپس با چشمان بسته خودتان را بشویید.  


فعالیت‌های صبحگاهی خود را تغییر دهید

تحقیقات نشان می‌دهد انجام فعالیت‌های جدید باعث می‌شود قسمت‌هایی از قشر مخ فعال شوند و قسمت‌های دیگر مغز هم بیشتر فعالیت کنند. اما وقتی فعالیت تکراری می‌شود فعالیت مغز کاهش می‌یابد. 

ورزش مغز: پس از صبحانه لباس بپوشید، مسیر جدیدی را برای قدم زدن انتخاب کنید و کانال تلویزیونی که هر روز تماشا می‌کنید را عوض کنید. حتی تماشای برنامه کودک هم می‌تواند مفید باشد. 


برعکس چیدن وسایل موجب تقویت سمت راست می شود.

وسایل را برعکس کنید

وقتی به وسایل آشنا نگاه می‌کنید سمت چپ مغزتان به‌سرعت به آن‌ها برچسب می‌زند و توجه‌تان را به چیز دیگری جلب می‌کند. اما وقتی آن‌ها برعکس باشند سمت راست مغزتان وارد عمل می‌شود و سعی می‌کند شکل، رنگ و معنی یک تصویر گیج‌کننده را تفسیر کند. 

ورزش مغز: عکس‌های خانوادگی، ساعت رومیزی و یا تقویم را برعکس کنید. 


جای‌تان را سر میز غذا تغییر دهید

در بیشتر خانواده‌ها هرکس جای خود را سر میز دارد، اما مغز از فعالیت‌های جدید سود می‌برد. 

ورزش مغز: با عوض کردن جای خود، موقعیت، کسی که با او صحبت می‌کنید، دیدتان نسبت به اتاق و روشی که فلفل‌‌دان و نمک‌دان را بر می‌دارید را تغییر دهید. 


با بینی خود ارتباط تازه‌ای برقرار کنید

احتمالا یادتان نمی‌آید از کی بوی قهوه شروع روز را برای‌تان تداعی می‌کند. اما می‌توانید با مرتبط کردن بو‌های جدید با یک فعالیت، تغییراتی در مسیر‌های عصبی مغز ایجاد کنید. 

ورزش مغز: مقداری از عطر یا عصاره‌ی مورد علاقه‌ی خود برای یک هفته کنار تخت‌تان بگذارید و پس از بیدار شدن، دوش گرفتن و لباس پوشید آن را بو کنید. 


شیشه‌‌ی ماشین را پایین بدهید

هیپوکامپ، قسمتی از مغز که مسئول پردازش خاطره‌هاست، از رایحه‌ها، صداها و تصاویر برای به‌وجود آوردن نقشه‌های ذهنی استفاده می‌کند. 

ورزش مغز: سعی کنید در مسیر‌هایی که طی می‌کنید رایحه‌ها و صداهای جدید را شناسایی کنید. با پایین دادن شیشه‌ی ماشین می‌توانید رایحه‌ها و صداهای بیشتری را حس کنید. 


بازی با سکه های موجب تحریک حس لامسه و تقویت سیناپس های مغز می شود.

با سکه بازی کنید

از آن‌جایی که مغز معمولا برای تشخیص اشیاء از حس بینایی استفاده می‌کند، استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیاء مشابه می‌تواند فعالیت قسمت‌های وابسته به قشر مخ که اطلاعات حس لامسه را پردازش می‌کنند را بیشتر کند و این به تقویت سیناپس‌ها یعنی اتصالات بین سلول‌های عصبی منجر می‌شود. مغز کسانی که بینایی خود را از دست می‌دهند هم به همین شکل حس لامسه را تقویت می‌کند و آن‌ها قادر به خواندن خط بریل می‌شوند. 

ورزش مغز: یک فنجان پر از سکه در جا لیوانی ماشین بگذارید. پشت چراغ قرمز سعی کنید فقط با لمس کردن سکه‌ها را تشخیص دهید. هم‌چنین می‌توانید در جیب‌تان هم سکه بریزید و وقتی جایی منتظر بودید با لمس کردن آن‌ها را شناسایی کنید. 


ده چیز بازی کنید

مجبور کردن مغزتان به پیدا کردن اجسام مشابه اجسامی که هر روز می‌بینید می‌تواند آن را تقویت کند. 

ورزش مغز: شخصی یک شی معمولی به شما می‌دهد و از شما می‌خواهد ده شی دیگر که شبیه آن هستند را نام ببرید. برای مثال یک مگس‌کش می‌تواند راکت تنیس، چوب گلف، بادبزن، باتون، چوب درام، ویولن، بیل و چیزهای دیگر باشد. 


در فروشگاه محصولات را اسکن کنید

محصولات در فروشگاه‌ها طوری چیده می‌شوند که محصولاتی که فروش‌شان سود بیشتر دارد بیشتر دیده شوند و به همین دلیل شما بیشتر محصولات را نمی‌بینید. 

ورزش مغز: در تمام راه‌روها بایستید و قفسه‌ها را از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر چیزی پیدا کردید که قبلا ندیده بودید، آن را بردارید، نوشته‌های روی بسته را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید، با همین کار چیزی جدید تجربه‌ کرده‌اید و به مغزتان سود رسانده‌اید. 


انجام یک کار هنری و گروهی به فعالیت و تقویت قسمت های غیرشفاهی و عاطفی مغز کمک می کند.

یک کار هنری و گروهی انجام دهید

هنر قسمت‌های غیرشفاهی و عاطفی مغز را فعال می‌کند. وقتی یک اثر هنری خلق می‌کنید از قسمت‌هایی از مغز که به فرم، رنگ و بافت مربوط می‌شوند استفاده می‌کنید و هم‌چنین فرایند‌های فکری‌تان با تفکرات منطقی و خطی که بیشتر روزتان را گرفته‌اند تفاوت زیادی می‌کنند.

ورزش مغز: در کلاس هر هنرآموز می‌تواند تصویری با موضوع فصل، یک حس یا رویدادهای اخیر نقاشی کند.


در طول روز با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید

تحقیقات نشان داده است که گوشه‌گیری و نداشتن روابط اجتماعی تاثیرات مخربی روی توانایی‌های ادراکی مغز دارد.

ورزش مغز: به‌جای این‌که از ماشین نوشابه نوشیدنی بخرید این کار را در یک فروشگاه انجام دهید. 


روش خواندن‌تان را تغییر دهید

وقتی بلند می‌خوانیم یا به صدای کس دیگری گوش می‌دهیم نسبت به زمانی که آرام می‌خوانیم مغزمان از مسیر‌های متفاوتی استفاده می‌کند. 

ورزش مغز: با همسر یا دوست‌تان کتاب را بلند بخوانید و نقش خواننده و شنونده را تغییر دهید. شاید به این شکل کتاب دیرتر تمام شود اما در عوض زمان بیشتری با هم می‌گذارنید. 


غذاهای جدید امتحان کنید

سیستم چشایی می‌تواند با فعال کردن ترکیب‌های منحصر به‌فرد از گیرنده‌‌های بینی میلیون‌ها بو را  تشخیص دهد. بین سیستم چشایی و مغز  رابطه‌ی مستقیم وجود دارد و مزه‌های جدید می‌توانند احساسات غیر منتظره‌ای را فعال کنند.

ورزش مغز: به‌دنبال دستور پخت غذاهای جدید باشید و سعی کنید از غذاهایی که تا به حال امتحان نکرده‌اید لذت ببرید. 


منبع : Rd