علائمی مثل بی حس شدن یکی از پاها یا سوزن سوزن شدن دست‌ها می‌توانند ناشی از ام اس باشند، اما این علائم ممکن است ریشه‌های دیگری هم داشته باشند و اصلا به ام اس مربوط نباشند. در چنین شرایطی باید با پزشک عمومی ملاقات کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. اگر به ام اس مشکوک باشید پزشک عمومی به شما توصیه می‌کند به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و او می‌تواند دلیل اصلی مشکلات شما را تشخیص دهد. 

ام اس بیماری است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله‌ور شود. هدف مایلین است، لایه‌ی چربی که بافت‌های عصبی را پوشش می‌دهد. اگر به ام اس مبتلا شوید پیام‌های عصبی کند یا متوقف می‌شوند و این ممکن است به بی‌ حسی، مشکلات بینایی، عدم تعادل و دیگر مشکلات منجر شود. 

از آن‌جایی که ام اس یک بیماری پیش‌رونده است، و از آن‌جایی که روش‌های درمانی هم در حال پیشرفت هستند، یک متخصص مغز و اعصاب که در  درمان ام اس تخصص دارد می‌تواند تفاوت زیادی در مدیریت بیماری ایجاد کند. 


از دست دادن بینایی، بی حسی و تغییر در راه رافتن می تواند از نشانه های بیماری ام اس باشد.

تشخیص ام اس

خیلی از علائم ام اس می‌آیند و می‌روند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود. اگر بینایی یکی از چشمان‌تان را از دست دهید و دوباره باز گردد احتمالا فکر می‌کنید دلیلش یک ویروس یا سردرد بوده. اما بهترین زمان برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب وقتی است که برای اولین بار با این علائم روبه‌رو می‌شوید و بیماری هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. حتی اگر علائم ناپدید شوند باید مورد بررسی قرار گیرند. علائم اصلی ام اس شامل موارد زیر هستند:

  • سرگیجه یا سرگیجه‌ی مزمن
  • بی‌ حسی
  • تغییر در نحوه‌ی راه رفتن
  • از دست دادن بینایی
متخصص مغز و اعصاب به نگرانی‌های شما گوش می‌دهد، پیشینه‌ی پزشکی‌تان را بررسی می‌کند و آزمایش‌هایی مثل MRI برای‌تان تجویز می کند و سپس با برآورد همه‌ی این‌ها بیماری‌تان را تشخیص می‌دهد. ملاقات با یک متخصص مغز و اعصاب شما را به پاسخ‌هایی که می‌خواهید می‌رساند.  بیماری‌های زیاد دیگری وجود دارند که علائمی مشابه علائم ام اس دارند و این فقط متخصص مغز و اعصاب است که می‌تواند بیماری‌ شما را تشخیص دهد. اگر مشکلات شما ناشی از بیماری باشند که به سیستم عصبی مربوط نمی‌شود، پزشک عمومی درمان شما را به‌عهده می‌گیرد. 

زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب به نوع بیماری ام اس و بروز علائم جدید یا شدید بستگی دارد.

چند وقت یک‌بار به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم

متخصص مغز و اعصاب شخصی است که مسئولیت نظارت، درمان و مدیریت علائم ام اس را به‌عهده دارد. زمان‌بندی مراجعه‌های شما به میزان پیشرفت بیماری و روش درمانی بستگی دارد. برای مثال، اگر داروهای کنترل‌کننده بیماری برای ام اس مصرف می‌کنید، متخصص مغز و اعصاب باید شما را برای بررسی اثرات جانبی دارو تحت نظر داشته باشد و مجبورید بیشتر به او مراجعه کنید. بیمارانی که ام اس دارند بسته به وضعیت‌شان باید چند ماه یک‌بار به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا در مورد علائم جدید و اثرات جانبی دارو‌ها با او مشورت کنند.
زمان‌بندی مراجعه به متخصص مغز و اعصاب به این‌که بیماری خفیف یا شدید است نیز بستگی دارد. اگر علائم شدیدتر شوند یا علائم جدید بروز کنند، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا پیشرفت بیماری را تایید کند. مراکزی برای بیماران ام اس وجود دارند که متخصصین مغز و اعصاب، مشاور، مددکار اجتماعی و پرستار دارند که در درمان ام اس متخصص هستند. اگر مرکز بیماران ام اس نزدیک محل زندگی شما نیست باید برای خود برنامه‌ریزی کنید تا مرتب با یک متخصص مغز و اعصاب و یک متخصص ام اس ملاقات داشته باشید. پیشرفت ام اس قابل پیش‌بینی نیست و بهترین راه مدیریت آن این است که با یک متخصص مغز و اعصاب مورد اعتماد در ارتباط باشید. 
خوشبختانه علم همواره در حال پیشرفت است و روش‌های درمانی جدید در حال توسعه هستند و اگر متخصص مغز و اعصاب شما از پیشرفت‌های روز آگاه باشد در کنترل بیماری شما موفق‌تر خواهد بود. 
با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می‌توانید از این‌که ام اس دارید یا نه مطمئن شده و سپس برای مدیریت بیماری وارد عمل شوید.


منبع : Everydayhealth