بسیاری از مردم فکر می‌کنند یوگا ورزش راحتی است. حرکات و آسانا‌های یوگا فرد را به وضعیت مکاشفه و ذهن آگاهی می‌برد اما آیا این حرکات چربی‌های بدن را هم آب‌ می‌کند؟ جواب این سوال شما را متعجب خواهد کرد.

مندی اینگبر مربی یوگا و نویسنده‌ی کتاب «فلسفه‌ی یوگا برای قدرت درون» می‌گوید «یوگا ترکیبی از  قدرت، انعطاف پذیری، تعادل و استقامت است.» به گفته‌ی او یوگا می‌تواند در هر ساعت بین 180 تا 600 کالری بسوزاند و فاصله‌ی زیاد بین این دو عدد به خاطر وجود انواع مختلف یوگا است. با این‌که یوگا بیکرام یا قدرتی در مقایسه با یوگا ترمیمی کالری بیشتری می‌سوزاند اما حرکات خاصی که که مربی شما در کلاس کار می‌کند نیز تاثیر بسیار زیادی در میزان مصرف کالری دارد.


حرکت الوار

این حرکت یوگا کالری زیادی را می‌سوزاند چون تمام عضلات درگیر می‌شوند و در عین حال بدن شما باید در برابر جاذبه مقاومت کند. اینگبر می‌گوید «می‌توانید برای این‌که کالری بیشتری بسوزانید از شکل‌های دشوار حرکت الوار استفاد کنید. مثلا می‌توانید در این حرکت قرار بگیرید و یکی از پا‌ها را به اندازه‌ 2 یا 5 سانتی‌متر از تشک بالا بیاورید. بین 30 ثانیه تا 5 دقیقه در این حرکت بمانید. هر چه بیشتر بمانید کالری بیشتری می‌سوزانید.


حرکت صندلی

کریستین لوئیس مربی یوگا در نیویورک می‌گوید «برای انجام این حرکت یوگا باید بزرگ‌ترین ماهیچه‌های بدن را که همان عضلات سرینی یا باسن هستند فعال کنید که به طور خودکار کالری‌های زیادی را می‌سوزاند. انجام حرکت صندلی برای همه‌ی یوگی ‌ها آسان است و هیچ خطری ندارد.»


حرکت چاتورانگا

این حرکت مشابه حرکت شنا است که در آن فرد پایین می‌رود و در همان حالت باقی می‌ماند. اگر این حرکت به شکل صحیح انجام شود تمام عضلات اصلی در آن درگیر می‌شوند. لوئیس می‌گوید «عضلات مرکزی منقبص می‌شوند، عضلات پاها درگیر می‌شوند و ماهیچه‌های بازوها سخت کار می‌کنند تا زاویه‌ی 90 درجه آرنج‌ها را حفظ کنند. این حرکت یوگا بسیار دشوار است و حتی حرفه‌ای‌ترین یوگی‌ها را وادار می‌کند ذهن آگاهی داشته باشند و کنترل خود را حفظ کنند.»


در حرکت چرخ یوگا قلب باز می‌شود و کل قسمت جلوی بدن کشیده می‌شود.

حرکت چرخ

چرخ یکی از حرکات آرمانی یوگا است و برای انجام آن باید بدن را گرم کنید. در این حرکت قلب باز می‌شود و کل قسمت جلوی بدن کشیده می‌شود. اینگبر می‌گوید «حرکت چرخ پاها، باسن، شانه‌ها، بازها و همین طور قلب وشش‌ها را درگیر می‌کند. اگر چرخ را پس از گرم کردن و در یک اتاق گرم انجام دهید ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند.»


حرکت «های لانچ»

شاید این حرکت‌ را به غیر از یوگا در ورزش‌های دیگر هم دیده باشید چون تمام بدن را درگیر می‌کند و به ویژه برای عضلات سرینی و چهار سر ران بسیار مفید است. لوئیس می‌گوید «های لانچ یک حرکت تقویت کننده نیز است. در این حرکت هنگامی که روی گردی پای عقب می‌ایستید نیاز به حفظ تعادل دارید و هنگامی که تعادل را در حرکت برقرار می‌کنید بدن شما ناچار است سخت‌تر کار کند و در نتیجه کالری‌های بیشتری بسوزاند.»


حرکت سلام بر خورشید

این حرکت یوگا ترکیبی از دوازده حرکت است. سلام بر خورشید سیستم قلبی عروقی را فعال می‌کند و در عین حال عضلات شکم، سرینی، ساق پاها، شانه‌ها، عضلات دو سر و سه سر را درگیر می‌کند. اینگبر می‌گوید «این حرکت انرژی بخش بوده و باعث کشیدگی و تقویت عضلات می‌‌شود و تنفس و حرکت را در هم می‌آمیزد. در هنگام باز شدن عمل دم صورت می‌گیرد و در هنگام انقباض عضلات بازدم انجام می‌شود.» با انجام سلام بر خورشید اکسیژن خون افزایش می‌یابد و شش‌ها تقویت می‌شوند.


حرکت دلفین

حرکت دلفین به حرکت سگ سر پایین شباهت دارد اما در آن ساعدها روی تشک قرار می‌گیرند. لوئیس می‌گوید «در میان حرکات یوگا من عاشق حرکت دلفین هستم چون این حرکت هم باعث تقویت عضلات بدن از جمله بازوها، پاها و عضلات مرکزی می‌شود و هم باعث ایجاد کشش در بدن می‌شود چون شانه‌ها و سینه را باز می‌کند. علاوه بر آن قرار دادن ساعدها بر روی تشک باعث درگیر شدن کامل عضلات سه سر می‌شود.»


منبع : Prevention