نحوه تولید لوازم آرایش بیشتر از مصرف آن اهمیت دارد. این مطلب به تشریح مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایش و تولیدکنندگانی که با روش‌های سالم آن‌ها را تولید می‌کنند می‌پردازد. در حال حاضر لوازم آرایش و بهداشتی در سطح بین‌المللی و در بازاری متشکل از شرکت‌هایی ساخته می‌شود که برای تسلط بر عرصه‌ی آرایشی رقابت دارند. در حالی که بسیاری از این شرکت‌ها در آغاز قرن 20 تاسیس شده‌اند، تعداد توزیع‌کنندگان و فروشندگان لوازم آرایش هم‌چنان رو به افزایش است.
لوازم آرایش طیف متنوعی از مواد تشکیل‌دهنده از جمله کرم، رژ لب و مداد و دیگر انواع لوازم آرایش دارد. با این‌که لوازم آرایش با حداکثر ایمنی تولید می‌شود، اما به طورگسترده‌ای هنوز نگرانی‌هایی در مورد کشورهای تولیدکننده‌‌های این لوازم آرایش وجود دارد. 
وزارت بهداشت مسئول قانون‌گذاری بر واردات لوازم آرایش به کشور است و و لوازم آرایش را براساس پاک‌کنندگی، زیباسازی، افزایش جذابیت ظاهری و یا تغییر ظاهر بدون تاثیر سوء روی ساختار یا عملکرد بدن دسته‌‌بندی می‌کند.
چه موادی برای حفظ ایمنی در ساخت لوازم آرایش مصرف می‌شوند؟ نحوه تولید لوازم آرایش از ابتدا تا پایان چگونه است؟

رژلب 

رژ لب شامل طیف گسترده‌ای از مواد تشکیل‌دهنده است. با این‌ حال اجزای اصلی آن موم، الکل، روغن و رنگدانه است. معمولا، موم ترکیبی از چند نوع مختلف است این باعث می‌شود تا به آسانی درون قالب لوله‌ای قرار بگیرد. پس از ذوب شدن موم و روغن و ترکیب آن‌ها، یک محلول به همراه رنگدانه انتخابی اضافه می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده رنگدانه‌ها متفاوت است و به نوع رژلب و انتخاب تولیدکننده‌ی لوازم آرایش بستگی دارد. رنگدانه موجود در یک برق‌لب با رژلب قرمز و مات تفاوت دارد.
پس از این‌که همه مواد با هم مخلوط شد، معمولا یک دستگاه به مدت چند ساعت این فرمولاسیون را مخلوط می‌کند. سپس به ترکیب استراحت داده می‌شود و درون قالب‌های معمول ریخته می‌شود و درنهایت سرد شده و شکل نهایی خود را به دست می‌آورد. برچسب نام تجاری روی بسته‌بندی آن قرار گرفته و محصول برای فروشندگان لوازم آرایش حمل می‌گردد.

تولیدکنندگان لوازم آرایش از عدم وجود هرگونه مواد حساسیت‌زا درون ظرف ریمل باید اطمینان حاصل کنند.

ریمل

در برخی کشورها از قیر یا زغال برای سیاه کردن این لوازم آرایش استفاده می‌کنند اما ایالات متحده استفاده از آن را ممنوع کرده است. به همین دلیل معمولا از کربن سیاه برای سیاهی ریمل استفاده می‌شود. اکسید آهن برای تولید رنگ قهوه‌ای و برخی رنگدانه‌های معدنی برای ساخت رنگ‌های نامتعارف‌تر مانند بنفش و آبی استفاده می‌شود.
در حالی‌که چند راه مختلف برای ساخت ریمل وجود دارد، مقرون به صرفه‌ترین روش برای شرکت سازنده روش امولسیون است. در این روش آب و غلیظ‌ کننده خاصی با هم مخلوط شده و یک ترکیبی کرم مانند به دست می‌آید.
موم در مخزن‌های جداگانه ذوب می‌شود و رنگدانه‌ها به آن اضافه می‌گردند. بعد ازساخت هردو محلول، با سرعت زیادی مخلوط می‌شوند تا روغن‌ها و موم به ذرات کوچک‌تر تجزیه ‌شوند. این روند تا سرد شدن مواد ترکیبی ادامه دارد.
سپس مواد به یک دستگاه منتقل می‌شود تا درون بطری‌ها ریخته شود و برای آخرین بار از لحاظ شفافیت و یک‌پارچگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از آن‌جا که ریمل در تماس نزدیک با چشم‌ها است ضروری است تا تولیدکنندگان از عدم وجود هرگونه مواد حساسیت‌زا درون ظرف ریمل اطمینان حاصل کنند.

بسیاری از لوازم آرایش مانند پنکیک‌ها و کرم پودرها با درنظر گرفتن پوست‌های حساس ساخته می‌شوند.

پنکیک‌، کرم‌پودر، رژگونه

این نوع لوازم آرایش مانند ریمل و رژلب از مواد روغنی و رنگدانه‌ها تشکیل شده‌اند. در برخی موارد مواد عطری نیز به ترکیب اضافه می‌گردد چرا که ممکن است مواد اولیه بوی مطبوعی نداشته باشد.
با افزایش محبوبیت لوازم آرایش با ترکیبات ارگانیک، شرکت‌های سازنده نیز رویکرد بیشتری نسبت به استفاده از مواد طبیعی‌تر در فرمول لوازم آرایش صورت داشته‌اند. بسیاری از پنکیک‌ها و کرم پودرها با درنظر گرفتن پوست‌های حساس ساخته می‌شوند، بنابراین نیازی به تشریح لیست مواد تشکیل‌دهنده آن قبل از خرید وجود ندارد. البته آزمایش کردن لوازم آرایش روی حیوانات موجب برخی نگرانی‌ها شده و اعتراضاتی را نسبت به این قضیه به همراه داشته است.

منبع : Lovetoknow