در برنامه‌های تلویزیونی تغییر چهره و ظاهر، یک زن خانه‌دار با یک چهره‌ی معمولی ظرف چند ساعت تبدیل می‌شود به یک ملکه‌ی زیبایی. اگر چه جراحی پلاستیک، زیبایی‌هایی را در چهره و ظاهر فرد ایجاد می‌کند، اما جراحان پلاستیک هشدار می‌دهند که این‌که فقط به مبحث زیبایی توجه نماییم یک رویکرد ناسالم است که از اهمیت یک موضوع مهم می‌کاهد. 
بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی بواسطه‌ی رفتار پوچ خود در قبال مسئله‌ی جراحی پلاستیک، ممکن است نکته‌ی کلیدی جراحی‌های پلاستیک را از قلم بیاندازند. برنامه‌های تغییر چهره و ظاهر که موجب ایجاد احساس رضایت از خویشتن می‌شود (هیچ یک از شرکت کنندگان بعد از عمل جراحی از آن یکی بهتر نمی‌شود) طرفداری می‌کند. اما این جراح پلاستیک بیم آن دارد که برخی از این برنامه‌های تلویزیونی، انتظارات غیر واقع‌گرایانه‌ای را درباره‌ی پتانسیل‌های جراحی پلاستیک در فرد ایجاد کنند و ریسک عمل‌های جراحی پلاستیک و طول مدت نقاهت را کم اهمیت جلوه دهند. مهم است که ماهیت واقعی جراحی پلاستیک را به مردم نشان دهیم زیرا امیدهای واقعی (امیدهایی در حد و اندازه‌ی موفقیت نتایج عمل‌های جراحی پلاستیک) می‌تواند تفاوت میان بیماری باشد که پس از عمل جراحی پلاستیک از زندگی‌اش راضی است و بیماری که پس از عمل جراحی، به شدت سرخورده و ناامید است.

در رابطه با نتایج جراحی پلاستیک واقع گرا باشیم

اگرچه جراحی پلاستیک یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای اصلاح بخش‌هایی از بدن است که دچار عیب یا نقیصه است و موجب تقویت عزت نفس در فرد می‌شود، اما باید توجه نماییم که جراحی پلاستیک، روشی نیست که از فرد یک موجود زیبا خلق کند. این درست است که جراحی پلاستیک تا حد زیادی می‌تواند روی طرز تفکر و ارتباط فرد با دنیای پیرامونش تاثیر بگذارد، اما جراحی پلاستیک یک جراحی واقعی است.
بر طبق یک مطالعه‌ی جدید، اکثر افرادی که تحت جراحی‌های زیبایی قرار گرفته‌اند از ظاهر جدیدشان رضایت دارند (حدود  90% از بیماران). عمل‌‌های جراحی پلاستیک به افراد کمک می‌کنند که نسبت به ظاهرشان احساس غرور کنند و بدین ترتیب جراحی پلاستیک می تواند نگاه افراد به زندگی را ارتقا ببخشد. افزایش اندازه‌ی سینه‌ها می‌تواند به طور تنگاتنگی با مسائل روحی و روانی مرتبط شود و تغییرات دراماتیکی را در زندگی فرد ایجاد کند. رضایتمندی بیماران از خویشتن، خود را به صورت گام‌های بزرگی در جهت بهبود زندگی نشان می‌دهد مثل یافتن شغل، یافتن روابط جدید و یا ترک کردن افرادی که نیازهای فرد را برآورده نمی‌کنند. بسیاری از بیماران بعد از عمل جراحی به مدرسه بازگشتند تا تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان برسانند یا دیپلم بگیرند.

نباید به جراحی پلاستیک به‌عنوان راهی که شما را به یک زندگی خوش و بی دغدغه هدایت می‌کند نگاه کرد.

دلایل اشتباه

جراحی زیبایی به معنی یک مسیر مستقیم به سوی روابط بهتر نیست و نباید به جراحی پلاستیک به‌عنوان راهی که شما را به یک زندگی خوش و بی دغدغه هدایت می‌کند نگاه کرد. جراحانی که قصد دارند تصویر حقیقی از جراحی پلاستیک ارائه دهند چهار مورد را عنوان می‌کنند که جراحی پلاستیک نمی‌تواند برای شما انجام دهد:
  • شما را از اضطراب عاطفی بیرون نمی‌آورد: زمانی که تحت فشار عاطفی هستید و یا استرس دارید بدترین زمان ممکن برای انجام عمل‌های زیبایی است و اگر در معرض چرخش‌های سریع و ناگهانی خلق و خو یا سوء مصرف مواد یا الکل هستید فکر جراحی زیبایی را از سر بیرون کنید. برای بسیاری از بیماران، جراحی پلاستیک می‌تواند چالش‌های روانی به دنبال داشته باشد که با بهبود وضعیت روانی فرد مرتبط است.  
  • صورت‌تان را دقیقا شبیه به صورت فرد مشهور مورد علاقه‌‌ی‌تان نمی‌کند: ویژگی‌های صورت و ساختارهای استخوانی هر فرد منحصر به خود اوست، بنابراین خودتان را با آرزوهای غیر واقع‌گرایانه فریب ندهید.
  • رابطه‌ی‌تان با شریک زندگی‌تان را محکم نمی‌کند: کاری که جراحی پلاستیک انجام می‌دهد در رابطه با خود فرد است (جراحی پلاستیک باعث می‌شود فرد احساس بهتری نسبت به خود پیدا کند) و برای حفظ کردن یک رابطه، گزینه‌ی خوبی نیست.
  • احتمال خطر عمل جراحی پلاستیک صفر نیست: فقط در برنامه‌های تلویزیونی است که نشان می‌دهند جراحی پلاستیک یک تغییر تند و سریع است؛ از یک اردک زشت به یک قوی جذاب. افرادی که در فکر جراحی پلاستیک هستند، باید درباره‌ی ریسک‌های این عمل جراحی سوال کنند و بسته به نوع عمل جراحی، باید انتظار روزهای سختی را در طول دوره‌ی نقاهت داشته باشند. با انتخاب یک پزشک مجرب و متخصص، می‌توان ریسک‌های عمل جراحی را کاهش داد.
مطب‌هایی که بیشتر شبیه به دکان‌‌ فروش زیبایی هستند و ادعا می‌کنند جراحی پلاستیک هیچ‌گونه خطر یا عواقبی ایجاد نمی‌کند خطرناک هستند. مقایسه‌ی سود و زیان عمل جراحی، در نهایت به قضاوت خود بیمار باز می‌گردد اما یک جراح پلاستیک با مسئولیت سعی می‌کند جلوی انتظارات غیر واقع‌گرایانه‌ی بیمار را بگیرد. جراحان پلاستیک هر فردی را که به آن‌ها مراجعه می‌کند را جراحی نمی‌کنند یا نباید بکنند. در دنیای غیر واقعی انتظارات تحریف شده، پزشکان جراح به نگهبانان دروازه‌های دنیای واقعیت تبدیل شده‌اند.

منبع : Howstuffworks