صداقت در هر حرفه‌ای مهم است، اما این ویژگی برای مشاغلی هم‌چون مشاور املاک اهمیت بسزایی دارد. شاید خرید یا فروش منزل برای شما مهم‌ترین معامله زندگی‌تان باشد، با این حال متاسفانه مشاورین املاک میان مردم چندان خوش نام نیستند و دلیلش شاید این باشد که بعضی از مشاورین املاک فرق بین دروغ و حقیقت را نمی‌دانند. بخشی از مشکل این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند حرفه‌ی مشاور املاک راهی آسان برای یک شبه پول‌دار شدن است. متاسفانه گرفتن جواز مشاور املاک کار دشواری نیست چراکه استاندارها و تحصیلات مورد نیاز برای آن بسیار پایین است. در بسیاری از کشورها تنها شرایط مورد نیاز برای اخذ جواز مشاور املاک سن بالای 18 سال و نداشتن سوء پیشینه کیفری است. این یعنی حتی دیپلم ردی‌ها هم می‌توانند وارد این حرفه شوند.

کدام مشاور املاک قابل اعتماد است

معمولا شنیدن جمله‌هایی مانند این مشاور املاک درست کار است و این‌که اطلاعات را بدون کم و زیاد در اختیار مشتری قرار می‌دهد، امری باور نکردنی است. در اخبار هم همیشه صحبت از کلاهبرداری‌های مشاورین املاک بوده است. اما تمام این‌ها به علت آن است که صداقت ارزش رسانه‌ای شدن را ندارد. جالب است بدانید که ده 10 درصد مشاورین املاک بیش از 90 درصد معاملات را انجام می‌دهند و این 10 درصد احتمالا افراد قابل اعتماد و درست کاری هستند. بسیاری از فروشندگان و خریداران املاک می‌گویند که می‌خواهند با مشاورین املاک صادق، با اخلاق، حرفه‌ای و با تجربه معامله انجام دهند.

مشاورین املاک درباره چه چیزی‌هایی به شما دروغ می‌گویند

اگر خوش شانس باشید مشاورین املاک فقط درباره خوشان به شما دروغ می‌گویند. اغلب مشاورین املاک در خصوص تجارب و اعتبار خودشان بزرگ نمایی می‌کنند. بعضی از آن‌ها روزانه ساعت‌ها وقت صرف تبلیغات خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. حتی بعضی از مشاورین املاک برای قرار گرفتن در اولین سایت‌های جست و جو شده در گوگل و یاهو پول زیادی هزینه می‌کنند. آن‌ها به هر روشی متوصل می‌شوند تا شما روی سایت‌شان کلیک کنید. بنابراین ممکن است این سوال به درستی به ذهن‌تان برسد که آیا باید به سایت مشاورین املاک اعتماد کرد. باید توجه داشت صرف این‌که سایت آمار بازدید بالایی دارد نمی‌توان به آن اعتماد کرد. حالا اگر مشاور املاک مورد نظرتان در سایت تصویر درستی از خودشان ارائه نمی‌دهند، چه دروغ‌های دیگری را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت؟ در این مطلب به دروغ‌هایی خواهیم پرداخت که ممکن است مشاورین املاک برای جلب توجه به شما بگویند.

اغلب مشاورین املاک در خصوص تجارب و اعتبار خودشان بزرگ نمایی می‌کنند.

تجربه مشاور املاک

اگر نمی‌توانید در مورد تجربه و سابقه‌ی کار یک مشاور املاک اطلاعات کافی دریافت کنید، دلیلش نداشتن سابقه کار آن مشاور املاک است. معمولا مشاورین املاک با سابقه کار کم برای طفره رفتن از این سوال به شما میزان تحصیلات خود و تعداد مستخدمین آن‌جا را می‌دهند. اما یک چیز مهم است و آن هم تجربه است. در حرفه‌ی مشاور املاک تجربه بسیار مهم است، چراکه به شما این اطمینان را می‌دهد که مشاور املاک موردن نظر تا چه میزان توانایی پیش بینی مشکلات و حل آن‌ها را دارد.

لیست املاک برای فروش

اکثر مشاورین املاک روی وب‌سایت‌های‌شان اطلاعات لحظه‌ای املاک برای فروش را قرار می‌دهند. اغلب مشاورین املاک کم تجربه این لیست‌ها را از دیگر سایت‌ها کپی می‌کنند و به نام خودشان آن‌ها را تبلیغ می‌کنند. این لیست املاک فروشی نشان دهنده‌ی سابقه و اعتبار کاری مشاور املاک است. 

معمولا مشاورین املاک زمینه‌هایی که در آن تخصص دارند را تبلیغات می‌کنند.

تخصص مشاور املاک

معمولا مشاورین املاک زمینه‌هایی که در آن تخصص دارند را تبلیغات می‌کنند. برای مثال یک مشاور املاک ممکن است در زمینه فروش املاک تازه ساز تخصص داشته باشد. با این حال بسیاری از مشاورین املاک در تخصص خود بزرگ نمایی و در زمینه‌هایی که تخصص ندارند هم تبلیغات می‌کنند. گول مشاورین املاک را نخورید. آن‌ها ممکن است با آن‌چه که آرزوی تخصصش را دارند فاصله زیادی داشته باشند.
با کمی جست و جو می‌توانید هر آن‌چه که در خصوص یک مشاور املاک باید بدانید را به دست آورید. شما به راحتی می‌توانید بفهمید که آیا مشاور املاک اطلاعت درست را ارائه می‌دهد یا فقط به دنبال بزرگ نمایی خود است.

سابقه کاری مشاور املاک را بررسی کنید

از مشاور املاک مورد نظرتان لیست معاملات‌شان در سال را درخواست کنید. این لیست نشان خواهد داد که آیا مشاور املاک در خصوص اعتبار و تجربه خود بزرنمایی کرده است یا نه. یک مشاور املاک موفق به طور متوسط یک ملک در ماه خرید و فروش می‌کند.
لیست معاملات مشاور املاک نشان خواهد داد که:
  • چه تعداد املاک در یک سال خرید و فروش شده است
  • ارزش معاملات چقدر بوده است
  • املاک در کجا قرار دارند
به خاطر داشته باشید که مشاور املاکی که در خصوص تجربه، لیست املاک برای فروش و تخصص خود بزرگ نمایی می‌کند قابل اطمینان نیستند.

منبع : Thebalance