مسائلی وجود دارد که گفتنش به بهترین دوست هم سخت است، چه برسد به متخصص زنان و زایمان. اما حقیقت این است که ‌این متخصصان همه‌ی این‌ها را دیده و شنیده‌اند. به‌علاوه، چیزهایی وجود دارند که اگرچه خجالت‌آور هستند، اما زمانی‌که بحث مراقبت از سلامت جنسی و باروری به میان می‌آید، بسیار حیاتی می‌باشند. در این‌جا مواردی را که حتما باید به متخصص زنان و زایمان خود بگویید آورده‌ایم: 

اگر رابطه‌ جنسی محافظت نشده داشته‌اید

مدتی قبل دچار لغزش شده و از کاندوم استفاده نکردید، اما از آن به بعد پریود خود را داشته و متوجه هیچ گونه علائمی از یک بیماری مقاربتی نشده‌اید. شما بی‌گناه هستید، درست است؟ برخی بیماری‌های مقاربتی مثل کلامیدیا، اغلب کاملا بدون نشانه هستند، در حالی‌که سایر بیماری‌ها مثل ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV می‌تواند تا سال‌ها به حالت خفته بماند. این وظیفه‌ی شما است که به متخصص زنان و زایمان خود بگویید؛ زیرا شاید پس از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده در معرض خطر این ویروس باشید.

اگر ارگاسم نمی‌شوید

اگر به دیدن یک متخصص مسائل جنسی نروید، پس برای مسائل اختلالات جنسی نزد چه کسی خواهید رفت؟ متخصص زنان و زایمان می‌داند که با چه مشکلی مواجه هستید و هدفش کمک به شماست. اگر در رسیدن به ارگاسم مشکل دارید، مشکل معمولا حل شدنی است. فقط باید برای حل آن اقدام کنید.

در صورتی‌که دوره قاعدگی نامنظم دارید قطعا باید متخصص زنان و زایمان را در جریان آن قرار دهید.

اگر قاعدگی‌تان نامنظم شده

حتی اگر مطمئنید که باردار نیستید، تغییرات عادت ماهانه چیزی است که باید قطعا متخصص زنان و زایمان را در جریان آن قرار دهید. اگر خونریزی بیشتر و یا کمتر از حد نرمال است، می‌تواند نتیجه‌ی چیزهای مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، کیست یا عفونت باشد.

اگر گاهی اوقات بعد از ایجاد رابطه خونریزی دارید

خونریزی اگر فقط یک بار بعد از یک رابطه ی جنسی به خصوص خشن باشد، احتمالا لازم نیست به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. اما اگر بیش از یک بار باشد،‌ باید متخصص زنان و زایمان خود را از آن آگاه کنید. علت خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی می‌تواند نشان دهنده‌ی هر چیزی، ‌از یک عفونت یا مشکل خشکی تا یک مسئله‌ی پیش سرطانی گردن رحم باشد.

اگر رابطه‌ جنسی دردناک دارید

خجالت نکشید، این احتمال وجود دارد که متخصص زنان و زایمان بتواند به حل این مسئله کمک کند. این درد ممکن است به دلیل یک شیب جزیی در رحم یا خشکی واژن باشد. این فقط مشکل زنان سالخورده نیست. مسئله‌ای است که بسیاری از بانوان جوان نیز با آن درگیرند و حتی ممکن است یک عارضه‌ی جانبی به دلیل جلوگیری از بارداری باشد. 

زمانی که نیاز به عمل جراحی دارید باید متخصص زنان و زایمان را در خصوص داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید.

اگر دارو یا مکمل مصرف می‌کنید

این مسئله دلایل مهم بسیاری دارد. شروع یک روش جلوگیری از بارداری جدید،‌ تلاش برای باردار شدن یا زمانی که نیاز به عمل جراحی دارید باید متخصص زنان و زایمان را در خصوص داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه کنید. حتی مکمل‌های گیاهی هم منع مصرف دارند، بنابراین دقیقا متخصص زنان و زایمان را در جریان دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید بگذارید.

اگر متوجه بوی بد شدید

معمولا بوی بد نشانه‌ی یک عفونت یا عدم تعادل PH است، که متخصص زنان و زایمان می‌تواند آن را درمان کند. در دوران قاعدگی تغییرات جزیی در بو عادی است، اما اگر متوجه چیزی فوق‌العاده شدید،‌ با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

اگر قصد باردار شدن دارید

این تنها مسئله‌ای که در هنگام برخورد با مانع با متخصص زنان و زایمان در میان می‌گذارید نیست. اگر در نظر دارید در سال آینده باردار شوید، حتما به متخصص زنان و زایمان خود بگویید. آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های مفید  و توصیه‌های پزشکی بدهند که در یک جلسه‌ی معمول نمی‌دهند. حتی اگر در حال حاضر قصد باردار شدن ندارید و نگران این مسئله هستید، ایده‌ی خوبی است که بحث باروری را با متخصص زنان و زایمان خود باز کنید. آن‌ها می‌توانند در مورد عادات سالم که به حفظ باروری کمک خواهند کرد شما را راهنمایی کرده و در خصوص هر گونه نگرانی که دارید صحبت کنند. 

اگر خواب و قاعدگی‌تان به تازگی مختل شده است

اگر در اوایل چهل سالگی هستید، اختلال در خواب و قاعدگی می‌تواند نشانه‌ای از یائسگی باشند. اگرچه دیدن علائم به این زودی نادر است، اما بی‌سابقه نیست. در میان گذاشتن این علائم با متخصص زنان و زایمان ممکن است به تعیین دقیق علت بیماری در مراحل اولیه کمک کند.

منبع : Womenshealthmag