متخصص زنان و زایمان پزشکی است که در خصوص سلامت زنان تخصص دارد. متخصص زنان و زایمان از زنان در دوران بارداری و بعد از تولد نوزاد مراقبت می‌کند. هم‌چنین او در به دنیا آورد نوزاد تخصص دارد. متخصص زنان و زایمان با مهم‌ترین موضوعات سلامت در زندگی مانند پیشگیری از بارداری، زایمان و یائسگی سر و کار دارد. متخصص زنان و زایمان غربالگری برای سرطان، درمان عفونت و انجام جراحی برای اندام لگنی یا مشکلات دستگاه ادراری را انجام می‌دهد. از آن‌جا که این پزشک با مسائل شخصی و حساس سلامت در ارتباط است، مراجعه به او مخصوصا برای بار اول ممکن است برای زنان دردسرساز باشد. 
ممکن است نگران شوید یا خجالت بکشید که پزشک خصوصی‌ترین جای بدن شما را ببیند. یا شاید از صحبت کردن در مورد مشکلات محرمانه خود با پزشک متخصص زنان و زایمان کراهت داشته باشید.
برای دور کردن ترس و وحشت از ملاقات‌های سالانه، در این مطلب به چند نکته در مورد پیدا کردن متخصص زنان و زایمان اشاره خواهیم کرد تا با این موضوع احساس راحتی کنید و چیزهایی که باید در هر جلسه معاینه انتظارش را داشته باشید بدانید.

یافتن متخصص زنان و زایمان قابل اعتماد

احتمالا نمی‌خواهید در مورد معاینه و سلامت حساس‌ترین جای بدن خود به هر کسی اطمینان کنید. به همین دلیل است که باید به دقت در مورد انتخاب متخصص زنان و زایمان فکر کنید. فقط با انتخاب یک نام از فهرست بیمه درمانی پزشک خود را انتخاب نکنید. از دوست، اعضای خانواده یا پزشک عمومی خود در مورد آن پرس‌وجو کنید. معمولا پزشک عمومی می‌تواند بیش‌تر روند غربالگری را انجام دهد و در صورت لزوم، منبع خوبی برای ارجاع شما به یک متخصص است. همین‌طور که در حال تصمیم‌گیری هستید، در نظر داشته باشید که می‌خواهید به پزشک متخصص زن مراجعه کنید یا مرد. برخی زنان راحت‌تر هستند که به پزشک زن مراجعه کنند زیرا مجبورند هنگام معاینه به طور کامل لباس خود را درآورند.
قبل از تصمیم‌گیری، با متخصص زنان و زایمان ملاقات کنید. از او در مورد تجربه، مدرک پزشکی و نگرش او در مورد مسائل مهم تناسلی مانند پیشگیری از بارداری بپرسید.
سوالات شما احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:
  • آیا بیمه درمانی من را قبول می‌کنید؟
  • شما در کدام بیمارستان امتیاز پذیرش و بستری شدن دارید؟
  • ساعات کار مطب چیست؟
  • در صورتی که به شما نیاز داشتم و شما در دسترس نبودید، چه کسی جای شما را می‌گیرد؟
قبل از این‌که بیمار پزشک شوید، از راحت بودن با او اطمینان حاصل کنید.

متخصص زنان و زایمان برای بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس و HIV آزمایش توصیه کند.

چیزهایی که باید در ملاقات با متخصص زنان و زایمان انتظار داشته باشید

چه زمانی باید مراجعه به متخصص زنان و زایمان را آغاز کنید؟ کنگره‌ی متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می‌کند که از 13 تا 15 سالگی اولین ملاقات با متخصص زنان و زایمان را آغاز کنید یا حداقل از زمانی که رابطه جنسی را برای اولین بار شروع می‌کنید. اولین ملاقات برای نوجوانان ممکن است فقط شامل مشاوره با پزشک باشد نه معاینه داخلی.
سعی کنید 24 ساعت قبل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان، رابطه جنسی و دوش واژینال نداشته باشید. فعالیت جنسی می‌تواند بافت واژن را تحریک کند و بر نتایج آزمایش پاپ تاثیر بگذارد. 
ملاقات معمولا با بررسی سلامت عمومی آغاز می‌شود. پزشک شما را وزن می‌کند و فشار خون‌تان را می‌گیرد. ممکن است لازم باشد آزمایش خون و ادرار هم بدهید.
سپس، زمان معاینه بدنی فرا می‌رسد. پزشک شما را به اتاق معاینه می‌برد و از شما می‌خواهد که به طور کامل لباس‌های خود را درآورید. به شما گان یا لباس مخصوصی داده می‌شود که از جلو باز می‌شود. پزشک احتمالا از شما چند سؤال در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی‌تان می‌پرسد. پرستار یا متخصص دیگری ممکن است در اتاق همراه با متخصص زنان و زایمان برای معاینه لگن وجود داشته باشد.
در مرحله‌ی اول، پزشک بیرون واژن را برای مشاهده علائم غیرطبیعی معاینه می‌کند که شامل ناحیه فرج و ورودی واژن است. سپس، اندام تناسلی را از داخل معاینه می‌کند. درحالی که زانوی خود را خم کرده‌اید و پاهای شما روی رکاب است تا کاملا از هم باز باشد، متخصص زنان و زایمان از یک اسپکلوم استفاده می‌کند. اسپکلوم دستگاهی است که واژن را باز نگه می‌دارد تا داخل واژن و دهانه رحم  دیده شود. ممکن است هنگام معاینه کمی فشار احساس کنید اما نباید دردناک باشد. متخصص زنان و زایمان دیواره‌ی واژن و دهانه رحم را نیز معاینه می‌کند.
آزمایش پاپ اغلب هنگام معاینه لگن انجام می‌شود. پزشک متخصص زنان و زایمان نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه، رحم با استفاده از یک برس کوچک برمی‌دارد. این سلول‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و برای سرطان دهانه رحم و دیگر ناهنجاری‌ها بررسی می‌شوند.
اگر رابطه جنسی دارید، ممکن است متخصص زنان و زایمان برای بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس و HIV آزمایش توصیه کند. برای انجام آزمایش بیماری‌های مقاربتی، متخصص زنان و زایمان با پنبه مقداری از بافت را هنگام معاینه‌ی لگن برمی‌دارد ویا آزمایش خون را بررسی می‌کند.
سپس، متخصص زنان و زایمان معاینه داخلی انجام می‌دهد. در این حالت، پزشک یک یا دو انگشت خود که با دستکش پوشانده شده است را داخل واژن می‌کند و دست دیگر را بالای قسمت تحتانی شکم می‌کند تا دهانه رحم، رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را از بیرون بدن حس کند. ممکن است پزشک آزمایش رکتوواژینال انجام دهد.
پزشک متخصص زنان و زایمان باید معاینه سینه انجام دهد تا هرگونه برآمدگی‌ و علائم غیرطبیعی را بررسی کند.

ملاقات سالانه با پزشک متخصص زنان و زایمان فرصت مناسبی برای پرسیدن سوالات‌تان است.

صحبت با متخصص زنان و زایمان

از ملاقات سالانه با پزشک متخصص زنان و زایمان خود به عنوان فرصت مناسبی برای پرسیدن سوالات‌تان استفاده کنید. حتی اگر سوالات به نظر شما محرمانه یا خجالت‌آور باشند، می‌توانید مطمئن باشید که پزشک قبلا همه‌ی آن‌ها را شنیده است. اشکالی ندارد اگر در مورد عادت ماهانه، رابطه جنسی یا هر چیزی که در مورد سلامت اندام تناسلی شماست سوال بپرسید.
پزشک متخصص زنان و زایمان سوالات زیادی می‌پرسد. این سوالات ممکن است خصوصی باشند اما متخصص زنان و زایمان باید پاسخ این سوالات را بداند تا بتواند به خوبی از شما مراقبت کند. سوالات می‌تواند به موارد زیر مربوط باشند:
  • عادت ماهیانه و هر مشکلی که با آن دارید؛ مثل پریودهای سنگین یا عقب افتاده
  • ترشح واژینال
  • آیا فعالیت جنسی دارید و اگر دارید میزان فعالیت چقدر است
  • مشکلات یا مسائل جنسی
  • هر بیماری مقاربتی که داشته‌اید یا فکر می‌کنید که دارید
  • روش‌های پیشگیری از بارداری
  • سابقه‌ی واکسیناسیون
یادتان باشد که پزشک متخصص زنان و زایمان دوست شما در سلامت اندام تناسلی است. این دوستی را با ملاقات‌های سالانه حفظ کنید. بین ملاقات‌ها، در صورت وجود هر گونه مشکل جدید متخصص زنان و زایمان را مطلع کنید.

منبع : Webmd