تمام خانم‌‌های جوان زمانی در زندگی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند. معمولا اولین مراجعه بعد از شروع عادت ماهیانه است. از نظر آن‌ها قاعدگی یک خون‌ریزی ساده است. متخصص زنان و زایمان می‌تواند بهترین دوست یک خانم باشد و درمورد مشکلات دستگاه تناسلی به راحتی به شما مشاوره دهد. در مورد کوچک‌ترین مورد عجیب مثل بوی غیرعادی ترشحات خود سوال بپرسید. باید در این مورد احساس راحتی و صمیمیت دوطرفه باشد. دختران باید قبل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان با نکات زیر آشنا باشند.

شما برای اولین مراجعه خود به هیچ دلیل خاصی نیاز ندارید

توصیه می‌شود دختران 15-13 ساله اولین مراجعه خود را برای آشنایی با مسائل جنسی و مقاربتی، جلوگیری و دیگر مشاوره‌های بهداشتی انجام دهند. اگر می‌خواهید راحت باشید باید به‌جای خجالتی بودن با متخصص زنان و زایمان رابطه صادقانه داشته باشید.

نگران بودن طبیعی است اما لزومی ندارد

در ملاقات با متخصص زنان و زایمان عصبی بودن طبیعی است به ویژه اگر برای مسائل خصوصی و بهداشت جنسی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنید. بیماران نباید احساس دستپاچگی کنند. در مواقعی که نیاز به معاینه لگنی وجود دارد دختران جوان باید یک نفر را به همراه داشته باشند، حتی اگر متخصص زنان و زایمان زن باشد. معاینه لگنی موجب فشار در بیماران می‌شود اما دردناک نیست. شما در ادامه مراقبت‌های بهداشتی خود می‌توانید هرزمان که با متخصص زنان و زایمان خود احساس راحتی نداشتید آن را به پایان ببرید.

قبل از مراجعه به متخصص زنان نیازی به اپیلاسیون نیست

ممکن است اپیلاسیون ناحیه واژن در برنامه‌ی ماهانه یا هفتگی زنان وجود داشته باشد، اما قبل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان هیچ لزومی برای آن وجود ندارد. در این زمینه اختیار با خودتان است چون تمیز بودن در زمان معاینه اهمیت بیشتری دارد. بنابراین کافی است که قبل از معاینه دوش بگیرید و یا از ژل شستشوی واژن استفاده کنید.

خدمات و درمان‌های موثر زمانی صورت می‌گیرد که متخصص زنان و زایمان شرح حال شفافی از بیمار دریافت کند.

برای گفتگوی صادقانه آماده باشید

بیماران باید در بیان شرایط سلامتی، عادت‌ها، سوابق جنسی، ترس‌ها و نگرانی‌های خود صادقانه رفتار کنند زیرا خدمات و درمان‌های موثر زمانی صورت می‌گیرد که متخصص زنان و زایمان شرح حال شفافی از بیمار دریافت کند. تمامی صحبت‌ها در این ملاقات محرمانه بوده و به وسیله قوانین حریم خصوصی حفظ می‌شوند.

بردن یک نفر همراه به داخل اتاق یا بیرون نگه داشتن او به خودتان بستگی دارد

برخی بانوان یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را به همراه خود به مطب می‌آورند. برخی ترجیح می‌دهند که شخص همراه در تمام مدت معاینه نزدیک آن‌ها بماند. معمولا تا زمانی که خود بیمار نخواهد شخص همراه او در اتاق خواهد ماند.

اگر در دوره قاعدگی هستید بهتر است به متخصص زنان مراجعه نکنید

معاینه پزشکی در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود. اگر آزمایش پاپ اسمیر داشته باشید، ممکن است خون باعث نادرستی نتایج شود. تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی  باعث حساس شدن پستان‌ها شده و خون‌ریزی معاینه لگنی را مختل می‌کند. بنابراین در این دوران اصلا برای ملاقات با متخصص زنان و زایمان برنامه‌ریزی نکنید.

قبل از مراجعه به مطب متخصص زنان و زایمان برای آزمایش ادرار آب زیاد بنوشید.

قبل از ملاقات کمی آب بنوشید چون به نمونه ادرار شما نیاز خواهد بود

متخصص زنان و زایمان در معاینات از شما نمونه ادرار درخواست خواهد کرد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد، تا شما را از اتفاقاتی که ممکن است  در بدن شما روی دهد و از آن بی‌خبر باشید مطلع ‌کند. مشاهده ‌یباکتری در ادرار می‌تواند نشانه‌ی عفونت مثانه و قند( گلوکز) بیانگر دیابت باشد.

نیازی به آزمایش خون شما نیست

اگر به طور مرتب برای معاینات مامایی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنید یعنی مشکل پزشکی ندارید و نیازی به نمونه خون ندارید. اگر قاعدگی‌های نامرتب دارید یا می‌خواهید برای اطلاع از وضعیت عفونت‌های مقاربتی یک آزمایش کامل انجام دهید نمونه خون لازم است.

اگر کمتر از 21 سال دارید، معاینه لگنی لزومی ندارد

آزمایش پاپ اسمیر و معاینات لگنی برای افراد کمتر از 21 سال توصیه نمی‌شود، بنابراین تا زمانی که بیمار زیر 21 سال دچار مشکل حادی نداشته باشد نیازی به این کار نیست. مشکلاتی که توسط پزشک اطفال قابل تشخیص نباشد باید به متخصص زنان و زایمان ارجاع شود و احتمالا آزمایش پاپ اسمیر شامل این معاینات نمی‌شود.

می‌توانید بدون معاینه رحمی از قرض ضدبارداری استفاده کنید

برای شروع جلوگیری هورمونی از بارداری به معاینه‌ی توسط متخصص زنان و زایمان نیازی نیست. یک معاینه شکمی لگنی دقیق کافی است چون اطلاعات زیادی را به ما ارائه می‌کند و نیازی به معاینه ناحیه تناسلی نیست. اگر قاعدگی‌های طبیعی دارید، بعد از پایان قاعدگی بعدی بدون آزمایش بارداری شروع به جلوگیری کنید اما اگر نتیجه آزمایش بارداری منفی باشد باید فورا جلوگیری را شروع کنید.

منبع : Teenvogue