آیا کمرتان درد می‌کند و فکر می‌کنید دارو به شما کمک خواهد کرد اما پزشک‌تان به شما فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌کند؟ فیزیوتراپی چیست و آیا واقعا می‌تواند به شما کمک کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. فیزیوتراپی یک راه‌حل پر سود و کم خطر برای تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات مختلف است.
فیزیوتراپی به افراد در تمامی سنین که دچار مشکلات پزشکی، بیماری‌ و یا مصدومیت هستند و این مشکلات، توانایی عادی این افراد برای حرکت کردن را محدود نموده است کمک می‌کند. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا به سطح قبلی از عملکرد فیزیکی خود باز گردد. پزشکان مراقبت‌های اولیه اغلب با مشاهده اولین علامت یک مشکل، بیمار را به فیزیوتراپی ارجاع می‌دهند. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند که قوی‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر شود. وقتی بیمار، فواید فیزیوتراپی را مشاهده ‌کند به فیزیوتراپی اعتقاد پیدا می‌کند. در حالی که برخی از دلایل انجام فیزیوتراپی واضح و مبرهن است اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است شما را متعجب کنند.
ده راهی که فیزیوتراپی از طریق آن به شما سود می‌رساند عبارتند از:

فیزیوتراپی درد را کاهش می‌دهد یا برطرف می‌نماید

درمان‌ها یا توانبخشی‌های عملی نظیر تحریک فراصوتی و تحریک الکتریکی می‌توانند به تسکین درد و بازگردان عملکرد ماهیچه‌ای و مفصلی به حالت نخست کمک کنند تا بدین طریق درد کمر کاهش یابد. درمان‌های این چنینی می‌توانند از بازگشتن درد نیز جلوگیری کنند.

فیزیوتراپی از عمل جراحی جلوگیری می‌کند

در مواقعی که فیزیوتراپی به کاهش درد و یا بهبود مصدومیت کمک می‌کند، ممکن است به عمل جراحی نیاز نباشد. و حتی اگر عمل جراحی لازم باشد می‌توانید از فواید فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی، سود ببرید. فیزیوتراپی به بدن اجازه می‌دهد تا بعد از عمل جراحی، خود را سریع‌تر بازیابی کند زیرا بدن نسبت به زمان پیش از انجام فیزیوتراپی، قوی‌تر است.

در جلسات فیزیوتراپی در صورتی که نیاز باشد به شما کمک می‌کنند تا طرز استفاده از ویلچر، واکر و عصا را یاد بگیرید.

فیزیوتراپی تحرک شما را بهبود می‌بخشد

اگر در ایستادن، نشستن و یا راه رفتن مشکل دارید (مهم نیست که چند سال دارید) فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند. تمرینات کششی و قدرتی، توانایی شما برای حرکت کردن را بازیابی می‌کنند. هم‌چنین در جلسات فیزیوتراپی در صورتی که نیاز باشد به شما کمک می‌کنند تا طرز استفاده از وسایلی نظیر ویلچر، واکر و عصا را یاد بگیرید.

فیزیوتراپی به بهبودی شما پس از سکته‌ مغزی کمک می‌کند 

از دست دادن درجاتی از عملکرد و قدرت حرکت بعد از بروز سکته‌ی مغزی، اتفاقی شایع و متداول است. فیزیوتراپی به تقویت بخش‌های تضعیف شده‌ی بدن کمک می‌کند و طرز راه رفتن و تعادل شما را بهبود می‌بخشد.

فیزیوتراپی از بروز صدمات ورزشی جلوگیری می‌کند و یا در صورت بروز صدمات، به بهبود آن کمک می‌کند

فیزیوتراپیست‌ها می‌دانند که ورزش‌های مختلف چگونه می‌توانند ریسک انواع خاصی از صدمات را افزایش ‌دهند (نظیر شکستگی‌های استرس برای دوندگان استقامت). متخصصین فیزیوتراپی می‌توانند برنامه‌های تمرینی پیشگیری کننده یا بهبود دهنده‌ی مناسبی را برای شما طراحی کنند.

فیزیوتراپی تعادل بدن را افزایش می‌دهد و از افتادن شما جلوگیری می‌کند

وقتی جلسات فیزیوتراپی را شروع می‌کنید به علت این‌که خطر افتادن وجود دارد، فیزیوتراپیست شما را تحت نظر می‌گیرد. اگر احتمال افتادن برای شما زیاد باشد فیزیوتراپیست‌ها تمریناتی به شما می‌دهند که موقعیت‌های زندگی واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. متخصصین فیزیوتراپی هم‌چنین تمریناتی به شما خواهند داد تا هماهنگی اعضای بدن‌تان را بهبود ببخشند.

متخصص فیزیوتراپی می‌تواند برای هر بیمار، یک برنامه‌ی شخصی از تمرینات هوازی و تمرینات تقویتی تهیه نماید.

فیزیوتراپی دیابت و بیماری‌های عروقی را کنترل می‌کند

به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی کلی کنترل دیابت، تمرینات ورزشی می‌توانند به طور موثری به کنترل قند خون کمک کنند. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند برای هر بیمار، یک برنامه‌ی شخصی تهیه نماید که متشکل از ترکیب صحیحی از تمرینات هوازی و تمرینات تقویتی است.

فیزیوتراپی، مشکلات مرتبط با افزایش سن را کنترل می‌نماید

هم‌چنان که سن‌تان افزایش می‌یابد ممکن است میزان التهاب مفاصل یا پوکی استخوان در شما افزایش یابد و یا نیاز به جایگزین کردن مفصل طبیعی با یک مفصل مصنوعی داشته باشید. فیزیوتراپی بطور موثری می‌تواند بیماران با کهولت سن را پر تحرک‌ نگه دارد و در صورت نیاز، طرز استفاده از وسایل کمک حرکتی مناسب نیز به آن‌ها آموزش داده شود.

فیزیوتراپی بیماری‌های قلبی و ریوی را کنترل می‌نماید

در حالی که بسیاری از بیماران پس از بروز حمله‌ی قلبی و یا انجام عمل جراحی قلب به طور کامل در جلسات توان‌بخشی قلبی شرکت می‌کنند، اگر این حمله‌ی قلبی یا عمل جراحی فعالیت‌های روزانه‌ی شما را تحت تاثیر قرار داده است می‌توانید در جلسات فیزیوتراپی نیز شرکت کنید.

فیزیوتراپی به فرزند شما کمک می‌نماید تا بیماری صدمه و یا مشکل حرکتی خود را مدیریت کند

فیزیوتراپی می‌تواند به کودکان با هر نوع مشکلی کمک کند، از بهبود مهارت‌های حرکتی در بیماران مبتلا به مشکلات دستگاه عصبی نظیر فلج مغزی گرفته تا بهبودی بعد از عمل جراحی.

منبع : Lvhn