امبلوپیا (Amblyopia) که به آن تنبلی چشم نیز گفته می‌شود به معنای کاهش دید در یک چشم به دلیل عدم هماهنگی مناسب و درست بین چشم و مغز اطلاق می‌شود. چشمی که به این اختلال دچار باشد کاملا نرمال به نظر می‌رسد، اما کارکرد آن طبیعی نیست و در واقع مغز به چشم دیگر بیشتر از چشم معیوب توجه نشان می‌دهد.
برای این نوع اختلال دو دلیل عمده وجود دارد: 
  • عدم تقارن چشم‌ها که به آن استرابیسموس (strabismus) گفته می‌شود.
  • چشم‌ها مقدار خطای انکساری متفاوتی دارند.
در هر دو صورت نتیجه‌ی نهایی یکسان خواهد بود، یعنی مغز شروع می‌کند به کار کردن با یک چشم و چشم دیگر را نسبتا نادیده می‌گیرد که به کاهش یا از بین رفتن دید در چشم معیوب می‌شود. عموما جراحی لیزیک نمی‌تواند مشکل تنبلی چشم را برطرف کند، اما یک استثنا نیز وجود دارد. اگر یک چشم نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم قابل توجه و بیشتری نسبت به چشم دیگر داشته باشد، ممکن است مغز بعد از مدتی چشمی که خطای انکسار بیشتری دارد را نادیده بگیرد که به تنبلی چشم منجر خواهد شد.
از آن‌جا که قدرت لنزهای عینک طبی اندازه‌ی تصاویری که به پشت چشم می‌رسد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ممکن است ممکن است استفاده از عینک در کسانی که به تنبلی چشم دچار هستند ناراحت کننده و دشوار باشد زیرا بزرگ‌نمایی نامتقارنی که لنزهای نامتقارن عینک طبیعی موجب می‌شوند می‌تواند آن‌ها را از پوشیدن عینک بیزار کند.
از آن‌‌جایی که لنزهای طبی دقیقا روی سطح چشم قرار می‌گیرند، قدرت آن‌ها در هر دو چشم یکسان بوده و به مشکلات مربوط به اندازه و بزرگی تصویر که در عینک طبی دیده می‌شود منجر نخواهند شد. بنابراین استفاده از لنزهای طبی در افرادی که به تنبلی چشم دچار هستند معمولا انتخاب بهتری نسبت به عینک طبی ساده خواهد بود.
اگر فردی که از این اختلال بینایی رنج می‌برد به هر دلیلی نمی‌تواند از لنزهای طبی استفاده کند، انجام جراحی لیزیک می‌تواند بهترین راه برای اصلاح نهایی و کامل خطای انکسار چشمی نامتقارن برای جلوگیری از ابتلا به تنبلی چشم باشد.
اگر به شما گفته نشده که در معرض خطر ابتلا به نارسایی تنبلی چشم هستید یا اگر از عینک طبی یا لنزهای تماسی خود به طور تمام وقت استفاده نمی‌کنید، از چشم پزشک خود بپرسید که جراحی لیزیک می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد یا نه.

منبع : Allaboutvision