اغلب بیمارانی که از کمر درد رنج می‌برند ابتدا پیش از روش‌های درمانی حرفه‌ای مثل جراحی کمر به مدت 4 هفته تحت درمان فیزیوتراپی قرار می‌گیرند. هدف از جلسات فیزیوتراپی کاهش درد کمر، بالا بردن کارکرد و آموزش بیمار در پیروی از برنامه‌ای است که  به کمک آن از بروز مشکلات کمر پیشگیری کند. روش‌های معمول فیزیوتراپی عبارتند از: 
  • فیزیوتراپی منفعل:  که شامل کارهایی است هم‌چون به کار بردن گرما‚ محرک‌های الکتریکی و کیسه یخ که بر روی کمر بیمار اعمال می‌گردند. به‌عنوان مثال‚ پیش از انجام تمرین‌ها و حرکات کششی از یک حوله گرم شده برای گرم کردن عضلات استفاده می‌کنند و پس از آن از کیسه یخ برای تسکین عضلات و بافت ها استفاده می‌شود.  
  • فیزیوتراپی فعال: که بر تمرین‌های ویژه و کششی متمرکز هستند. در اکثر روش‌های فعال فیزیوتراپی برای کمر درد، تمرین‌های فعال روش اصلی برنامه تمرینی می‌باشند. این مقاله به تمرین‌ها و فیزیوتراپی فعال به عنوان روشی برای درمان مشکلات کمر و پیشگیری و یا کاهش احتمال بروز درد و گرفتگی‌های ناگهانی در کمر می‌پردازد.

قوت و استحکامی که فیزیوتراپی برای بیمار فراهم می‌کنند، به طور چشم‌گیری دوره‌ی نقاهت بیمار را کوتاه می‌کند.

تمرین‌های مفید برای برطرف کردن کمر درد 

استحکام ستون فقرات تا حد زیادی به شکم و ساختار ماهیچه‌ای کمر وابسته است. عضلات شکم با قابلیت تولید فشار در ناحیه‌ی شکمی که سپس به ستون فقرات وارد می‌شود، استحکام درونی را برای ستون فقرات (یعنی ناحیه جلویی ستون)  فراهم می‌کنند که تکیه گاه اولیه ستون فقرات به شمار می‌رود. ماهیچه‌های کمر نیز تکیه گاهی برای ناحیه‌ی پشت ستون فقرات فراهم می‌کنند. به عبارتی ساده‌تر ستون فقرات و دیسک کمر با این ماهیچه‌ها احاطه شده‌اند و هر چقدر این عضلات قوی‌تر باشند، فشار کمتری بر مفاصل و ستون فقرات وارد می‌شود. به عبارت دیگر بیمار باید طی فیزیوتراپی کمربندی از عضله اطراف ستون فقرات خود تشکیل دهد.  
تحقیقات متعددی در این زمینه انجام گرفته‌اند که فایده تمرین‌های فیزیوتراپی خاصی برای درمان کمر درد را اثبات می‌کنند. در حالی که اکثر دردهای ناحیه کمر خود به خود خوب می‌شوند، ولی تمرین‌های فعال نقش مهمی در برطرف کردن درد و بهبود بخشیدن عملکرد بیمارانی که از کمر درد رنج می‌برند دارند. داشتن برنامه‌ی تمرینی منظم و دائمی نیز احتمال ابتلا به این دردها را کاهش می‌دهد.
هم‌چنین شواهد بسیاری موجود است که فواید تمرین‌های فعال فیزیوتراپی را هم قبل و هم بعد از عمل جراحی کمر تایید و اثبات می‌کنند. قوت و استحکامی که فیزیوتراپی برای بیمار فراهم می‌کنند، به طور چشم‌گیری دوره‌ی نقاهت بیمار را کوتاه می‌کند. فیزیوتراپی و تمرین‌های آن از بخش‌های مهم برنامه درمان بیمارانی که از کمر درد رنج می‌برند به شمار می‌روند که شامل مراقبت‌های عمل جراحی و مراقبت‌های پیشگیری از عمل جراحی می‌باشند. زیرا بیماران وقتی در وضعیت فیزیکی مطلوبی باشند، احتمال درمان آن‌ها بالاتر می‌رود. هرچند که فیزیوتراپی و عمل جراحی اورژانسی دو درمان کاملا مجزا به شمار می‌روند ، ولی اکثرا به بیماران توصیه می‌شود که پیش از عمل جراحی یک دوره درمان فیزیوتراپی بگذرانند. به اکثر بیمارانی که از کمر درد رنج می‌برند توصیه می‌شود با یک فیزیوتراپ که بتواند وضعیت بیمار را به خوبی بررسی کند و در صورت وجود شکستگی و یا تومور درمان فیزیوتراپی را ممنوع یا متوقف کند. بسیاری از بیماران زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی بودن را بسیار مفید می‌دانند زیرا به آن‌ها کمک می‌کند که از مشکلات پیشگیری کنند و روش درمانی مناسب را پیش گیرند. با پایان یافتن  فاز اولیه درمان، آن دسته از بیمارانی که از یک برنامه تمرینی پیروی می‌کنند اغلب در مقابله با درد کمرشان موفق تر عمل می‌کنند.

منبع : Spine- health