عضو شدن در باشگاه ورزشی کار راحتی است. این کار با وعده‌های مربیان باشگاه ورزشی بدون ذکر کردن سختی‌های مسیر رسیدن به تناسب اندام آسان‌تر هم می‌شود. بعد از عضو شدن در باشگاه ورزشی متوجه می‌شوید که در صورت نرفتن به باشگاه ورزشی تنها چیزی که هدر می‌رود پول شما است. بنابراین شاید این قضیه انگیزه شما برای رفتن مداوم به باشگاه ورزشی باشد. اما این تنها کافی نیست. همیشه به هدف‌های اصلی برای رفتن به باشگاه ورزشی فکر کنید. در این مطلب به ارائه چند راه کار جهت افزایش انگیزه برای رفتن به باشگاه ورزشی خواهیم پرداخت.

قبل از رفتن به باشگاه لباس ورزشی خود را بپوشید

فکر رفتن به باشگاه ورزشی و انجام تمرینات سخت و طاقت‌فرسا می‌تواند ترسناک باشد. برای غلبه بر این ترس لباس ورزشی خود را بپوشید و سپس به باشگاه ورزشی بروید. اگر از ورزش کردن خوش‌تان نمی‌آید مهم نیست. زمان رسیدن به باشگاه ورزشی متقاعد کردن خود برای انجام 15 دقیقه ورزش کار چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. فقط 15 دقیقه. بعد از اتمام این مدت می‌توانید به راحتی خود را قانع کنید که 10 دقیقه دیگر هم به ورزش کردن ادامه دهید. به تدریج مدت انجام تمرینات را افزایش دهید.

برای خودتان جایزه درنظر بگیرید

برای رفتن به باشگاه ورزشی به خودتان جایزه دهید. این کار باعث می‌شود به برنامه ورزشی خود پایبندتر باشید و انگیزه‌‌ی‌تان برای رفتن به باشگاه ورزشی بیشتر شود. برای مثال می‌توانید بعد از هر جلسه تمرین به کافی شاپ بروید و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید. بدین ترتیب مغز قبل از رفتن به باشگاه ورزشی فعال‌تر خواهد شد و شما را برای کسب جایزه مصمم‌تر می‌کند. البته جایزه‌ای که درنظر گرفته‌اید نباید برای سلامتی ضرری نداشته باشد.

برای حفظ انگیزه رفتن به باشگاه ورزشی مدام به هزینه‌ای که باید برای هر بار نرفتن به باشگاه ورزشی بپردازید فکر کنید.

اقتصادی فکر کنید

مدام به هزینه‌ای که باید برای هر بار نرفتن به باشگاه ورزشی بپردازید فکر کنید. هر جلسه‌ای که به باشگاه ورزشی نمی‌روید معادل دور ریختن مقدار پولی است که به زحمت به دست آورده‌اید. با حسابی سر انگشتی می‌توانید هزینه‌هایی که باید بپردازید را بدست آورید. این هزینه‌ها شامل:
  • کفش ورزشی و دیگر تجهیزاتی که برای انجام تمرینات خریداری کرده‌اید.
  • هزینه‌ی هر جلسه باشگاه رفتن. در بعضی موارد زمان ثبت نام در باشگاه ورزشی تعدادی جلسه خصوصی برای شما درنظر گرفته می‌شود که این مسئله می‌تواند هزینه حق عضویت را به مراتب افزایش دهد.
  • هزینه‌‌ی خدمات نگهداری از کودک. در بعضی از باشگاه‌های ورزشی خدماتی از قبیل نگهداری از کودکان ارائه می‌شود که این امر باعث افزایش هزینه حق عضویت می‌شود.

لباس‌های مورد علاقه‌ی‌تان را بپوشید

اگر هزینه‌ی عضویت در باشگاه ورزشی برای‌تان چندان مهم نیست، شاید پوشیدن لباس‌های مورد علاقه‌تان که برای‌تان تنگ هستند به شما برای رفتن به باشگاه ورزشی انگیزه بدهد. تمام لباس‌هایی که آرزوی پوشیدن‌شان را دارید از کمد بیرون بیاورید و از آن‌ها به‌عنوان ابزار انگیزشی استفاده کنید. لباس مورد علاقه خود را بپوشید و از خودتان عکس بگیرید. سپس عکس را به دیوار بزنید تا هنگام تماشای آن در شما انگیزه‌ای وصف ناپذیر ایجاد شود.
وزن و سایز دلخواه‌تان را مشخص کنید. تمرینات ورزشی می‌تواند به شما در جهت رسیدن به وزن دلخواه‌تان کمک کند. در هدف گذاری وزن و سایز واقع بین باشید. کاهش وزن زیاد و سریع می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

لباس ورزشی بخرید که به شما حس خوبی می‌هد 

اگر تا به حال لباس ورزشی مخصوصی برای باشگاه رفتن نخریده‌اید، حتما به فروشگاه بروید و لباسی که از پوشیدن آن حس ورزش کردن به شما دست می‌دهد را بخرید. از آن‌جایی که لباس‌ ورزشی را فقط در باشگاه می‌توانید بپوشید، بنابراین انگیزه‌ای برای رفتن به باشگاه ورزشی خواهید داشت.

در صوت سرما خوردگی به باشگاه نروید. با این کار مانع از انتشار ویروس در باشگاه ورزشی می‌شوید.

در تعیین تعداد جلساتی که می‌توانید به باشگاه ورزشی بروید واقع بین باشید

اگر در ابتدای برنامه‌ریزی هستید و هفت روز هفته را برای رفتن به باشگاه ورزشی درنظر گرفته‌اید، باید بدانید که این کار باعث می‌شود خیلی زود خسته شوید و انگیزه‌ی خود برای رفتن به باشگاه ورزشی را از دست بدهید. تعداد جلساتی که در هفته می‌توانید به باشگاه ورزشی بروید را مطابق برنامه‌ی کاری و فعالیت‌های دیگر تعیین کنید. مسئله دیگر مسافت باشگاه ورزشی است. اگر باشگاه ورزشی به محل زندگی شما نزدیک باشد، انگیزه‌تان برای حضور در باشگاه ورزشی بیشتر خواهد بود. بنابراین باشگاه ورزشی را انتخاب کنید که به محل زندگی‌تان نزدیک باشد.
  • به مشغله‌های زندگی خود نگاه کنید. با برنامه‌ریزی درست حتی با وجود کار و مشغله‌های زندگی امروزی می‌توانید ساعاتی را در هفته به رفتن به باشگاه ورزشی اختصاص دهید.
  • ساعت رفتن به باشگاه ورزشی مهم است. اگر باشگاه ورزشی که می‌روید به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته باز است، ساعاتی را برای رفتن به باشگاه ورزشی انتخاب کنید که حجم ترافیکی کم باشد. با این کار می‌توانید به راحتی جای پارک پیدا کنید و از سرسام ترافیک در امان بمانید.
  • لذت نرفتن به باشگاه ورزشی را ماندگار نکنید. در بعضی مواقع نرفتن به باشگاه ورزشی به علت کار، بیماری و غیره امری طبیعی است و برای هر کسی اتفاق می‌افتد. اما اگر حس خوبی نسبت به نرفتن به باشگاه ورزشی پیدا کنید آن‌گاه این کار به یک عادت تبدیل خواهد شد.
  • در صوت سرما خوردگی به باشگاه نروید. با این کار مانع از انتشار ویروس در باشگاه ورزشی می‌شوید.

مانند ورزشکاران حرفه‌ای باشید

اکثر ورزشکاران حرفه‌ای برای خود هدف گذاری‌های کوتاه مدت دارند و با برنامه‌ریزی پلکانی به اوج آمادگی می‌رسند. برای خود هدف‌های ساده تعیین کنید و در هنگام رسیدن به آن هدفی بزرگ‌تر داشته باشید. برای مثال می‌توانید در ابتدا یک جلسه در هفته به باشگاه ورزشی بروید و بعد از مدتی آن را به دو یا سه جلسه افزایش دهید.

ورزش کردن با دوستان باعث می‌شود انگیزه‌ی شما برای رفتن به باشگاه ورزشی دو برابر شود.

با دوستان خود به باشگاه بروید

از دوستان خود بخواهید تا با شما به باشگاه ورزشی بیایند. این کار باعث می‌شود در طول انجام تمرینات حس خوبی داشته باشید و انگیزه‌ی شما برای رفتن به باشگاه ورزشی دو برابر شود. برای افزایش انگیزه نیز می‌توانید بعد از اتمام جلسه با دوستان خود به کافی شاپ بروید. اگر دوستان‌تان برای رفتن به باشگاه ورزشی تمایلی ندارند می‌توانید با اعضای باشگاه دوست شوید و برنامه رفت و آمد خود را باهم تنظیم کنید.  از همسر و یا اعضای خانواده خود بخواهید تا با شما به باشگاه ورزشی بیاید. با این کار می‌توانید حس رقابت دوستانه‌ای در باشگاه هنگام انجام تمرینات به وجود آورید.

برنامه ورزشی خود را تغییر دهید

شاید گاهی اوقات تغییر دادن برنامه‌ی ورزشی در ایجاد حس تنوع و تازگی موثر باشد. با انجام تمرینات جدید در باشگاه ورزشی انگیزه‌ی‌تان نیز برای رفتن به باشگاه افزایش خواهد یافت. بدن به این‌گونه تغییرات به خوبی واکنش و شما را از یکنواختی نجات خواهد داد. در کلاس‌های ورزشی باشگاه ثبت نام کنید. می‌توانید در کلاس‌های آموزشی متنوعی که باشگاه‌های ورزشی مانند یوگا، کیک بوکسینگ ارائه می‌دهند شرکت کنید.

از بدگویی درباره شیوه‌های جذب مشتری باشگاه ورزشی دست بردارید

بدگویی درباره شیوه‌های جذب مشتری و فروش باشگاه ورزشی به مرور زمان حس ناخوشایندی در شما ایجاد می‌کند. بدین ترتیب انگشت اتهام برای عدم نتیجه گیری از تمرینات را به سوی باشگاه ورزشی نشانه خواهید گرفت و از رفتن به آن‌جا دلسرد می‌شوید. مدیریت باشگاه ورزشی به فکر کسب درآمد است و رفتن و یا نرفتن شما به باشگاه ورزشی چندان اهمیتی برای آن‌ها ندارد. بنابراین تمرکز خود را بر روی اندام ایده‌آل خود بگذارید و به حواشی توجه نکنید.

برای حفظ انگیزه رفتن به باشگاه ورزشی به قدرت رویا پردازی خود متوصل شوید.

به قدرت رویا پردازی خود متوصل شوید

از قدرت رویاپردازی برای انگیزه دادن به خود استفاده کنید. در ذهن‌تان خود را در حال لذت بردن از تمرینات در باشگاه ورزشی تصور کنید. هم‌چنین خود را در اندام مورد علاقه‌ی‌تان تصور کنید و از حس به وجود آمده لذت ببرید.

موسیقی گوش دهید

در هنگام حضور در باشگاه ورزشی به موسیقی مورد علاقه‌ی‌تان گوش دهید. موسیقی یک ابزار انگیزشی بسیار قدرتمند است. اگر حرکات خود را با موسیقی هماهنگ کنید، این کار به شما لذتی بی پایان خواهد داد. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای هنگام تمرین به موسیقی گوش می‌دهند چرا که موسیقی تاثیر مثبتی بر عملکرد فیزیکی و ذهنی ورزشکاران می‌گذارد.

روی سلامتی عمومی خود کار کنید

هدف نهایی شما از ورزش حفظ سلامتی عمومی است. برای حفظ سلامت عمومی باید به رژیم غذایی و میزان دریافت خواب کافی توجه کنید. توجه به نیازهای جسمی و روحی اساس سلامتی و تناسب اندام است که نباید از آن‌ها غافل شد.
  • تغذیه‌ای سالم داشته باشید. اگر باشگاه ورزشی مشاوره تغذیه‌‌ای ارائه می‌دهد از آن بهره ببرید. مصرف مواد زیان اور مانند روغن و شکر را کم کنید. 
  • خواب کافی داشته باشید. خواب یکی از عوامل مهم در سلامت عمومی است و هیچ فعالیت دیگری نمی‌تواند کمبود خواب را جبران کند.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید. مصرف سیگار عملکرد ورزشی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش اکسیژن رسانی به بدن و ماهیچه‌ها می‌شود.

منبع : Wikihow